Fogyókúrák vészhelyzetre

Zanza!

Most már nincs idő dietetikust keresni és gondosan megtervezni, hogyan adjuk le három-négy hónap alatt a túlsúlyt, itt azonnali cselekvésre van szükség, mert nyakunkon a bikiniszezon. Megnéztük, milyen kúrákkal lehet gyorsan és az egészséget szem előtt tartva fogyni.

Hiába határoztam el, hogy januártól új életet kezdek, és életem az edzőterem-zöldségesstand-biobolt háromszögben fogom eltölteni, ebből persze semmi nem lett. Vessenek meg, de valószínűleg ugyanerre döbbent rá több ezer nő rajtam kívül. Ennek egyik sokkoló következménye, hogy az ember szembesül azzal, hogy azok a mocsok nyári ruhák megint összementek a padláson állva, és az augusztusi árleszállításon vett szuperszexi ruhában inkább Miss Piggyre hasonlítok, mint a végzet asszonyára.

stockfresh 1781613 woman-measuring-her-waist sizeM

Ilyenkor kerülnek elő a turbódiéták, ahol a cél nem az egészséges 1 hét/1 kg mínusz, hanem a strandkonformmá alakulás, hacsak nem akarok egész nyáron lebergenyekben járni. Ilyenkor a nő elveszti a józan eszét, és csak Anne Hathaway lebeg a szeme előtt, aki 3 hét alatt ledobott 10 kilót magáról, pedig neki nem is volt miből.

Megnéztük, mivel lehet sanyargatni testünket a szezonig hátralévő kevés időben.

ABS diéta - 3 hét 5 kiló

A 2004-ben David Zinczenko által kigondolt diéta fő célja a lapos has létrehozása lehetőleg gyorsan és éhezés nélkül. A szerző szerint vannak energia-ételek, melyekből legalább minden étkezésre egyet vagy kettőt kell fogyasztani. Ezek az ételek alacsony zsírtartalmúak és fokozzák a zsírégetést.

Olajos magvak, hüvelyesek, spenót, zabpehely, tojás, pulykahús, olívaolaj, teljes kiőrlésű gabonák, bogyós gyümölcsök.

stockfresh 1728902 seeds-and-nuts sizeM

Reggelire jöhet a spenótos omlett, egy áfonyás joghurt ebédre (nem, nem a finom, cukrozott bolti, hanem a natúr joghurt mirelit vagy friss áfonyával, cukor nélkül, esetleg steviával) estére pedig pulyka és teljes kiőrlésű kenyér valamilyen zöldséggel. Közte lehet enni olajos magvakat, babot olívaolajjal leöntve és alacsony zsírtartalmú sajtot az éhenhalás megakadályozására.

Rossz hír, de a tökéletes hatásért kénytelen lesz tornázni legalább heti három alkalommal. Viszont a diéta egyik mellékhatása, hogy a fogyáson kívül a hastájékról leadott kilók csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

35 rost diéta - 3 hét 4 kg

Brenda Watson fejéből pattant ki, és természetesen gyors fogyást ígér. A diéta lényege, ahogy a neve is ígéri, hogy legalább napi 35 gramm rost kerüljön a szervezetbe. A két fázisból álló fogyókúra során az első részben 1000 kalóriával kell csökkenteni a napi beviteli értéket (viszont ne legyen kevesebb, mint 1200 kalória), és miután elérte a célját, azaz lefogyott, elég az 500 kalóriás csökkentés. A rostoktól az ember úgy érzi, teleette magát, viszont nem tartalmaznak kalóriát.

stockfresh 174800 chop-on-the-plate sizeM

Mit lehet enni? Két-három étkezés álljon fehérjékből, mint a csirke, vagy a hal, és ehhez párosuljon napi 6-8 adag zöldség és gyümölcs, illetve teljes kiőrlésű gabona. Értelemszerűen minél kevesebb gabonát eszik meg valaki, annál jobban gyorsíthatja a fogyási folyamatot. A diéta során a tejtermékeket hanyagolni kell, de a joghurt és a kefír maradhat.

Ketogén-diéta - 3 hét, 4 kiló

A 100 éve ismert diéta az epilepszia kezelésben is ismert, de leginkább a testépítők kedvelik, hatásossága miatt. A diéta során el kell búcsúzni a szénhidrátoktól, zsírokat és fehérjét kell fogyasztani. Az étrendet betartva a szervezet úgy érzékeli, hogy éhezik, és ketózis alakul ki. Megszűnik a gyors vércukoringadozás, az inzulinszint emelkedése, és az éhségérzet is csökken. A napi szénhidrátmennyiség maradjon 30 gramm alatt, és ebbe az italokat is bele kell számolni. A rossz hír, hogy a 30 gramm szénhidrát nem egy darab csokit takar, hanem a zöldségeket. A salátákat növényi olajokkal kevés citromlével vagy ecettel lehet ízesíteni. A fehérje beviteli aránya ne kerüljön 50 gramm alá, ezt pedig tengeri halakkal kell megszerezni vagy sovány baromfival. Emellett túró és sovány sajtok jönnek szóba.

Ketózis

Ketózisról akkor beszélünk, ha a vérben felszaporodnak a "ketonok". Ez akkor fordul elő, ha a máj glikogén-tartalékai kiürülnek. Ekkor a test érzékeli, hogy a mindennapi üzemeléshez elégetett cukor elfogyott, és más energiaforrásra van szükség a sejtek számára.

17 napos diéta - 3 hét, 5-8 kiló

Nevével ellentétben nem egy betarthatatlan, egyél tojást-sonkamellett-zsírégető levest típusú fogyókúra ez, csak némi lemondással jár. A 17 napos periódusokra osztott diéta ahhoz segít hozzá, hogy megszokja az étkezési szabályokat, és a szervezet is beálljon egy új energiafelhasználásra.

A program első fázisa a gyors fázis, melynek során kiiktathatóak az egészségtelen étkezési szokások, és aktiválódik a zsíranyagcsere. A napi 1200 kalóriás szakaszban kevés szénhidrátot lehet fogyasztani. A zöldségek és főleg hüvelyesek, gyümölcsök és fehérje fogyasztása által 5-8 kiló is lemehet, csak azáltal, hogy hanyagoljuk a szénhidrátokat. Ebben az esetben nem a banánt vagy más nagy cukortartalmú gyümölcs fogyasztását ajánlja, inkább a savanykásabbakat, legyen szó almáról vagy a hamarosan érő meggyről.

Az első szakaszban bármennyi fehérje és keményítőt nem tartalmazó zöldség fogyasztható, emellé jöhet 2 adag alacsony cukortartalmú gyümölcs, 2 adag joghurt, zöld tea, és sok-sok víz.

tk3s h 01569212
Fotó: Jean Bernard

A második, aktiváló szakaszban már napi 1500 kalóriát is lehet fogyasztani, de a gabonákat és más sok szénhidrátot tartalmazó élelmiszereket kerülni kell.

A harmadik, azaz stabilizációs időszak során a fogyás lelassul, de a szervezet megkapja azokat a tápanyag dús ételeket, amelyekre vágyik. Sajnos vagy szerencsére ezután sem ajánlott a fehér kenyér, a cukros üdítők és a sütemények fogyasztása, de ezt már annyiszor elmondták mindenhol, hogy szinte evidencia.

Bármelyik kúrát is választják, érdemes megfontolni, hogy mellé sportoljanak valamit, mert egyrészt pörgeti az anyagcserét, másrészt feszesebbé teszi a testet. Ez lehet biciklizés - akár a munkába, napi 3 km futás vagy gyors séta, vagy otthoni torna, ha más nem jön össze. Itt elolvashatja, melyek a legtutibb átformáló edzéstípusok, persze csak ha kitartó.

Blogmustra