#ÉLETEM

Officejóga – hogy munka közben is fel tudjunk töltődni

2011. július 21., csütörtök 15:50

Azoknak, akik komolyan veszik a jógát, érdemes mellőzniük a húsok fogyasztást. A jógik szerint az erőszakkal megszerzett táplálék ugyanis tisztátalan, és beszennyezi a testet és a tudatot. Akik nem fanatikusok, azoknak ajánlunk két olyan pózt, amelyet akár a munkahelyen is elvégezhetnek, és jobban fogják magukat tőle érezni.

Ha ülőmunkát végzel, a jóga hatékonyságát a táplálkozásod megreformálásával is tudod segíteni. A jógik eleve azt ajánlják, ha eszünk a jóság minőségét tartsuk szem előtt. Ez annyit jelent, hogy az erőszakmentesség ne csak gondolati szinten legyen meg bennünk, de az étkezéseink során is tartsuk szem előtt. A jógik szerint az erőszakkal megszerzett táplálék ugyanis tisztátalan, és beszennyezi a testet és a tudatot. Ezért az javasolják, aki komoly eredményeket akar elérni a jógában, mondjon le a húsról.

„Természetesen nagyon sokat olvashatunk az egészséges, vegetáriánus táplálkozásról. Az ajurvéda - indiai ősi, holisztikus gyógyító rendszer - pedig részletességgel foglalkozik a szattvikus életmóddal és a táplálkozással, specifikus módon kitérve a különböző testtípusokra. Az ajurvéda szerint különösen jól segíti a jóga céljainak elérésében a vegetáriánus étkezés, miközben testi szinten méregtelenít, ellazít, és szép alak elérését is támogatja. A mentális eredményekről sem szabad megfeledkezünk – mondja Kiss Zoltán, ashtanga jógaoktató, aki a kiegyensúlyozottságot, a béke érzetét, az elme nyugodtságát is kiemelte.

Egyenes gerinccel!

Ha nem áll módunkban a táplálkozási szokásainkon változtatni, akkor is érdemes a jóga által kínált lehetőségeket kihasználni. Ha napközben ingerültnek, feszültnek érzed magad, akár az íróasztalod mellett ülve is helyre állíthatod az egyensúlyi állapotodat. „Mivel a légzés minősége szoros kapcsolatban áll az idegrendszer állapotával, a légzés kiegyensúlyozása megnyugtat és az elcsendesültebb állapot segít abban, hogy hatékonyabban kezeljük a felmerülő stresszhelyzetet.

A következő légzőgyakorlat, a belégzés és a kilégzés útjának szabályozása által tisztítja az elmét és segíti a relaxációt. Az orrnyílások nyitottsága bizonyos időközönként változik a nap folyamán. Az egyik orrnyílás tehát mindig nyitottabb, tisztább utat engedve a be-, illetve kiáramló levegőnek.”

„A hátadat megtámasztva, egyenes gerinccel ülj a székeden. A jobb hüvelykujjadat finoman nyomd a jobb orrnyílás külső részéhez. A jobb nyílást elzárva, hagyd, hogy belégzéskor a levegő a bal orrnyílásodon áramoljon befelé. A belégzés végén emeld el a hüvelykujjadat a jobb orrnyílásodról, majd a jobb gyűrűs-, illetve kisujjaddal zárd el a bal orrnyílásodat. A kilégzés a jobb orrnyíláson keresztül történik. Majd, az ujjak záró mozdulatának segítségével a jobb orrnyíláson lélegezz be és a balon ki. Tíz légzéscikluson keresztül ismételd a váltott orrlyukú légzést. Majd engedd le mindkét karodat a törzsed mellé és figyeld, ahogy a levegő mindkét orrnyíláson keresztül egyenletesen áramlik be, majd kifelé. Figyeld az érzeteket, szemléld, hogy a légzőgyakorlat után hogyan érzed magad. Érezd, ahogy a be- és kilégzés kiegyensúlyozásával az elme működése is elcsendesül, fókuszáltabbá válik.”

21 légzésig

A garudászana a másik póz, ami szintén jól jöhet azoknak, akik ülőmunkát végeznek, állítja Kiss. „Először a bal lábat emeld fel, és fűzd át a jobbon, úgy mintha leülnél egy székre. Gyakorlatilag a bal vádlid mögé rakod a jobb lábfejet. Mikor megvan az egyensúly, akkor a gerincedet egyenesen tartva felemeled a karjaidat és úgy kulcsolod az arcod előtt, hogy a jobb könyök van alul. A tenyereket összerakod az arcod előtt. Ha ezzel megvagy, a szemközti falon nézz ki egy pontot és összpontosíts oda. A légzésed legyen mély, és egyenletes. Ez az ászana nemcsak stresszoldó és tartásjavító, de kilazítja a beállt vállövi izmokat, széthúzza a lapocka közötti hátizmokat és helyre rakja az ízületeket is, sőt növeli a koncentrációs képességet.” Mindkét gyakorlatot érdemes 21 légzésig kitartani.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta