#ÉLETEM

A 9 legjobb élelmiszer, ami megszépít

2011. március 9., szerda 08:22

Amikor a bőrápolási rituálékról van szó, az egészséges étrend is segít. Bőrünk csúcsformában lehet tőle, és bizonyos ételekkel célzottan lehet harcolni egy-egy probléma ellen. Íme 9 étel, ami segít abban, hogy ragyogyó és egészséges legyen a bőrünk.

1. Alacsony zsírtartalmú tejtermékek

Bulgursaláta
Bulgursaláta

A bőr egészségéhez alapvetően fontos az A-vitamin, ami segít a sejtek helyreállításában.

Az alacsony zsírtartalmú tejtermékek, mint a natúr joghurt, nagyszerű A-vitamin források, ugyanúgy, mint a máj, a brokkoli, a sárgarépa, az édesburgonya, a spenót és a kelkáposzta.

Dívány Gasztro tipp: bulgursaláta 15 perc alatt, és házi sajttal töltött bazsalikom

2. Lenmag

Azt úton-útfélen hangoztatják, hogy a lazac omega-3 zsírsav tartalma miatt milyen hasznos a ráncok elleni harcban, de azt kevesen tudják, hogy a lenmag is nagy mennyiséget tartalmaz a "szuperzsírokból". Az omega-3 zsírsavtól erősödnek a sejtfalak, ami egyrészt azt előzi meg, hogy a káros méreganyagok könnyen beszívódjanak, másrészt a bőr nedvességtartalmát is segít benntartani.

3. Zöld tea

A zöld tea számos szempontból pozitív hatással lehet az egészségünkre, de valóságos erőmű, ha a bőrkárosodás megelőzéséről van szó. A benne lévő polifenolok gyulladáscsökkentő és antioxidáns tulajdonságokkal bírnak, tehát segítenek kivédeni például a káros UV-sugarakat is.

A zöld tea emellett több zsírégető készítmény alapanyaga, többek közt a benne található katekin vegyületek hatása miatt. Előmozdítja a zsírrétegek lebontását, ami növeli a bőr rugalmasságát, így kevésbé leszünk hajlamosak a narancsbőr kialakulására.

4. Tonhal

Tonhalkrémes szendvics
Tonhalkrémes szendvics

Az utóbbi években a tonhal kétes hírnévnek örvendett magas higanytartalma miatt. Ugyanakkor, ha mértékkel fogyasztjuk, még mindig jót tesz velünk, hiszen olyan tápanyagokban gazdag, mint a szelén. Ez a nyomelem a sejtek károsodása ellen véd. Ezen kívül elősegíti az elasztin termelését, ami a bőr simaságáért, feszességéért és rugalmasságáért felelős. De ha mégis tartunk a tonhaltól, vagy csak nem szeretjük az ízét, szelén található a tőkehalban, valamint a pulyka- és marhahúsban is.

5. Avokádó

Ez a kellemes és ízes gyümölcs nagyon gazdag telítetlen zsírsavakban, amik megvédik a bőr sejtjeit és megelőzik a ráncok kialakulását. Beépülnek a sejtfalakba és megerősítik őket.Tanulmányok kimutatták, hogy azokban a kultúrában, amikben sok telítetlen zsírsavakat fogyasztanak, kevésbé jellemző a ráncosodás. Az avokádón kívül az olívaolaj, a mogyóróvaj és a mandula is jó forrás lehet.

Az avokádót emellett afrodiziákumként is számon tartják.

6. Főtt paradicsom

A paradicsom, különösen, ha főtt, remek likopinforrás, ami egy, a karotinoidok családjába tartozó antioxidáns összetevő, ami a gyümölcs piros színét is adja. A likopin segít a napkárosodás és a ráncok elleni védelemben, és a bőrrák megelőzésében és kezelésében is nagyon fontos szerepet játszik. Nagyon erős antioxidáns, ami semlegesíti például a nap ultraviola sugárzása által képződött szabadgyököket.

Dívány Gasztro tipp: Immunerősítő arab étel sok paradicsommal

7. Édesburgonya

Az édesburgonya csodálatos C-vitaminforrás, és kimutatták, hogy elősegíti a kollagéntermelést, a kollagén pedig az a protein, ami kisimítja a ráncokat, és teltebbnek, fiatalabbnak mutatja az arcot. Egy kísérlet során kiderült, hogy akik három éven keresztül napi 4 milligramm C-vitamint fogyasztottak, 11%-kal kevésbé voltak hajlamosak a ráncosodásra.

Az édesburgonya állítólag tudatmódosításra is alkalmas, legalábbis a szerotoninszintet megemeli.

8. Bogyók

A fekete áfonya, a szeder és az eper mind dugig van antioxidánsokkal, melyek védenek a nap okozta károk ellen. A fekete áfonya különösen gazdag flavonokban, melyeknek gyulladáscsökkentő hatásuk van. Akár "hosszú élet géneknek" is lehetne őket nevezni, mivel a sejtek élettartamának növeléséért felelősek, melyek így hosszabb ideig egészségesek és fiatalok maradnak.

Dívány Gasztro tipp: délutáni édességrohamra szedermisusültzöldség-tatár eperrel, és epres franciapirítós

9. Mandula

Több vitamin is természetes napvédőként működik, ezért gyakran használják őket a napozás elleni szerek összetevőjeként is. Ezek közül az egyik leggyakoribb az E-vitamin, amivel tele van a mandula. A napozás elleni védőszerekben azért van tehát vitamin is, mert ezek semlegesíteni tudják azokat a szabadgyököket, amik mégis keresztül jutnának a napszűrőn.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.03.09 08:46:11wmiki

    nyers vegan étrend

  • 2011.03.09 09:51:59magyar bucó

    "akik három éven keresztül napi 4 milligramm C-vitamint fogyasztottak"

    Azoknak kihullott a foguk a skorbut miatt.
    A C-vitamin ajánlott napi adagja (RDA) 60 mg. Ez megvéd a hiánybetegségtől, de sokak szerint ennél több is hasznos.

  • 2011.03.09 10:15:28hotaru

    Tejtermék, mi? Az ártott eddig a legjobban a bőrömnek (függetlenül a zsírtartalmától).

  • 2011.03.09 12:15:26alessandri

    paleo kaja!

  • 2011.03.09 12:48:46ddevil

    "napozás elleni védőszer"??

  • 2011.03.09 13:09:29SquareWire

    "A C-vitamin ajánlott napi adagja (RDA) 60 mg. Ez megvéd a hiánybetegségtől, de sokak szerint ennél több is hasznos."

    60 mg az szinte semmi egyébként, nyugodtan fel lehet menni napi 2-3000 mg-ig is. Fél éve kezdtem el nagy dózisban C-vitamint enni, azóta nem voltam beteg, pedig a környezetemben a tél alatt mindenki a taknyán csúszott heteken keresztül. Ennél nagyobb bizonyíték nem kell.

  • 2011.03.09 13:15:04zanzibar

    Rendszeresen nagy dózisban szedni C vitamint vesekárosító lehet, nem árt vigyázni. Amúgy pedig alapvetően az évszak szerint kell táplálkozni, lehetőleg sok gyümölcsöt / zöldséget enni, és főleg olyasmit, ami nagyjából az adott környezetben terem. Ja és amit kíván az ember.

  • 2011.03.09 13:33:42narancshéj

    SquareWire

    Hát ja..
    Fel lehet venni, de hogy ennyit a szervezet nem tud felhasználni/raktározni az is biztos.
    Ugyanis pár napig tudja raktározni a vitamint, aztán kiürül... a csatornába..
    Hát kár érte.
    Én nem eszem meg ennyit, s mégsem voltam beteg, pedig körülöttem is sokan voltak betegek. Évszaknak megfelelő, vegyes étrend, sok zöldség/gyümölcs és kész..

  • 2011.03.09 14:35:26légysikeres

    akit valóban érdekel tudja,
    aki butaságot beszél a C vitamin mániával kapcsolatban olvasson utána több, hiteles! helyen

    utána a google ba keresse meg, Szentgyörgyi mire kapott Nobelt, hány évig élt (90+), és mennyi c vitamint fogyasztott (8000-9000 mg !) napi szinten,

    majd nézzetek utána miért 60 mg az RDA,
    ugyanaz a gyógyszerész meg miért "adagol túl" másnap 1000mg os tablettával ? (üzlet)

    a c vitamin veszélyes a vesére? :D
    meg az agyra is nem ?
    okos, akkor te csak 60 at egyél :D

    utána a magyar átlagéletkort nézzétek meg
    illetve az egészségben eltöltött évek számát

    aki pedig ezt végignézte gondolkodjon:
    "a mindenki baromi okos mégis kínok közt hal a
    nemzet" témán :D

    és próbáljon párhuzamot vonni az egészségről gondolkodás, és a betegségi statisztikákban
    elfoglalt helyünk közt

    ébredjetek 8)

  • 2011.03.09 15:00:28magyar bucó

    légysikeres:

    "majd nézzetek utána miért 60 mg az RDA"

    Mert ez az adag megvéd a hiánybetegségtől. Az extrém adagolás lehet hasznos, lehet káros, ez az adag biztonságos és a skorbut ellen elegendő. A cikkben említett 4 mg semmire sem elég.

  • 2011.03.09 15:19:44légysikeres

    kedves magyar bucó

    igazad van, 4mg semmire sem elég
    sajnos 60 sem

    azt keresd meg
    ki találta ki / vezette be?

    és mikor ?

    mikor vezették be, ki vezette be és kiket védjen meg épp a hiánybetegségektől ;)

    ha az extrém adagolás káros akkor az 1000 mg-os c vitamin méreg ?

  • 2011.03.09 16:07:02légysikeres

    és mennyi ilyen 90 éves embert ismersz még
    rajta kívül ?

  • 2011.03.09 16:30:41légysikeres

    ja pillanat,
    nem azt mondtam h mindenki egyen tízezresével,
    csak ne 60mg legyen a tuti
    azt hiszem ebben megegyezhetünk

    üdv

  • 2011.03.09 21:16:48hotaru

    kéne egy nick:
    Ezek szerint te jobban tolerálod a tejet. Én nem. Most mondjam, hogy sorry? Pff.

  • 2011.03.09 23:27:14SquareWire

    "Rendszeresen nagy dózisban szedni C vitamint vesekárosító lehet, nem árt vigyázni. "

    Lószart vesekárosító, ezt mindig szeretik úgy odafűzni a c-vitaminos cikkekhez. Nyilván a napi folyadékbevitelt az optimális határon kell tartani, hogy a veséid megfelelően dolgozzanak és tisztuljanak. Aki keveset vagy alig iszik, és az is kóla meg szar cukros üdítő, annak öreg korára ígyis-úgyis vesegondjai lesznek.

    Mellesleg a c-vitaminnal kapcsolatban azt szokták emlegetni, hogy vesekövet okoz, csak azt felejtik el hozzátenni, hogy olyan embereknél történik mindez, akiknek a folyadékbevitele elégtelen és egyébként is hajlamosak rá.

  • 2011.03.10 03:42:54VRbagoly

    Szerintem a nagy dózisú C-vitamin szedésnek az egyetlen káros hatása, hogy ha leállsz vele, akkor utána cefetül hiányozni fog.. jó, C-vitamin függőnek még mindig jobb lenni, mint pl. dohányosnak, de akkor már inkább egy szuboptimális, semleges vitaminbevitelt választok, ami megvéd a hiánybetegségektől, viszont nem leszek tőle vitaminfaló gyógyegér, aki kampányszerűen erre buzdít másokat is.. persze, mindenkinek a saját babonái a legkedvesebbek, de nem hiszem, hogy pl. a C-vitamin annyit dobna a kinézeteden/a kondíciódon/annyit javítana az életminőségeden/annyival meghosszabbítaná az életedet/annyira megvédne minden bajtól, bakker, hogy érdemes kanállal enni.. amikor 25 évesen nem szedtem egy gramm vitamint sem, de mellette ettem rendesen, éveken át nem voltam még influenzás sem.. az, hogy valaki 30 évesen erős és egészséges, az "nem kunszt". Vagy akik ilyen erősen ajánlják a C-vitamint, azok már túl vannak az 50-en?

  • 2011.03.10 11:09:34zsukam

    superfoods, magyarosan szuperételek plusz sok víz, de a nyers vegán étrenddel is egyetértek :)

  • 2011.03.10 12:52:17ragi

    Nem csípem az étrendkiegészítőket, inkább igyekszem egészségesen táplálkozni (bár a sok idényzöldség/gyümölcs mellé gyakran becsúszik egy kis füstölt hús is). Én inkább azt látom magam körül, hogy a fiatalok kapják el az éves influenzát, talán a gyerekektől kapják el vagy egymástól. 20-30 évesen én is kb. kétévente otthon maradtam lázasan egy hétre. 45 után ez elmaradt, talán már nagyon edzett az immunrendszerem.
    Az avokádó - akárcsak a cukkini - azért használható olyan sokoldalúan, mert nincs saját íze. Isteni keverékeket lehet belőle csinálni, aztán nincs dilemma, hogy reggelire vaj vagy margarin... a másik gumicsont a nagy dózisú vitamin mellett.
    Ami meglepett, az a főtt paradicsom, de rémlik, hogy már máshol is olvastam. Általában a nyers dolgok hatásosabbak, a főzés roncsolja a hatóanyagokat. Úgy látszik, ez a kivétel. Kár, mert nyersen szeretem legjobban, aztán sütve, legkevésbé főzve.

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta