EGO

A gyerekeinket veszélyeztetjük, ha nem beszélünk velük a szexről

2016. december 16., péntek 19:54

Milyen a szexuális felvilágosítás az iskolában? Hogyan kezelik magát a szexualitást ezekben az intézményekben? Mi a szexualitás szerepe a társadalmi egyenlőtlenségek (újra) termelésében egy középiskolában? Többek között ezekről a kérdésekről beszélt az ELTE TáTK Mesterségem címere című előadássorozatának első rendezvényén Rédai Dorottya genderkutató. 

Rédai Dorottya egy körülbelül 1000 diákot számláló középiskolában végezte kutatásait, ahol óramegfigyeléseken - főleg szexuális nevelés órákon - vett részt, valamint körülbelül 90 diákkal készített kiscsoportos interjúkat, és néhány tanárt, az iskolaigazgatót és a védőnőt is meginterjúvolta. A kutatásban részt vett diákok többsége alsó-középosztálybeli, illetve kétkezi munkás családból származott.

A genderkutató vizsgálatában több kérdéskört is körbejárt, kíváncsi volt arra, hogy egy ilyen - még mindig tabunak tartott - témáról hogyan is nyílnak meg, számolnak be a diákok. A diákok tehát nyilatkoztak szexuális szokásaikról, arról, hogy mikor kezdtek el szexuális életet élni, sőt a szexuális erőszak témaköréről is. "Tanulmányomban szexualitásról szóló diskurzusokat elemzek, amelyek által a válaszadóim társadalmi, nemi, osztálybeli és etnikai hovatartozásaikat konstruálják, többek között a szüzesség, a házasság, a higiénia, a nemi öröm témáin keresztül. Számos kutatás rámutatott már, hogy az iskolák újratermelik a nemi, etnikai és osztálybeli egyenlőtlenségeket a falaikon belül és kívül is." -  mondta a kutató. Vagyis az iskola jól leképezi azt a társadalmi rendszert, amiben élünk.

shutterstock 442197004

Márpedig az iskolákban jelen van a szexualitás

A legtöbb iskolában a szexualitásról folyó diskurzus általában az úgynevezett láthatatlan tanterv részét képezi, vagyis inkább képezné. Amelyik iskolában van védőnő, ott többnyire ő végzi a felvilágosítást, de sajnos a kutatásból is kiderül, hogy ezek a módszerek nem éppen a valós helyzetekre és problémákra készítik fel a fiatalokat. Az iskolát valamilyen oknál fogva a legtöbben teljesen aszexuális intézményként fogják fel, miközben nagyon is jelen van benne a szexualitás, nemcsak az odajárók életében, hanem burkoltan a tantervben, a tanárok és diákok viselkedésében és vélekedéseiben, a szexuális nevelés órán, vagy éppen a férfi vécében felszerelt óvszerautomatában.

Rédai Dorottya előadásában a csoportos és egyéni beszélgetéseken elhangzott párbeszédekből idézett, ahol egyes szövegekben több felfedezni való is volt a fiatalok szexualitásáról, illetve ennek megítéléséről. Egymás között a fiatalok összességében lazán beszélnek a szexről, de ahogyan a kutató interjúzott, kiderült, hogy míg a lányok sokkal nyíltabban beszéltek a témáról egy idősebb nővel, a fiúk annál zárkózottabban, vagy éppen közönségesebben. Ez pedig azt mutatja, amit a szexuálpszichológusok tapasztalataik nyomán is megállapítanak: nem tanítjuk meg beszélni a fiatalokat a szexről. Nem véltelenül. Mi, felnőttek sem tudjuk, hogyan kell. Ezzel a prüdériával pedig a fiatalokat nemcsak a pornó felé fordítjuk, de a nehéz, nyomasztó, egyedül kezelhetetlen élethelyzetekben is magukra hagyjuk őket. 

Még mindig nem tudják megfelelően kezelni az iskolai szexuális zaklatást

Az iskolai szexuális zaklatás problémáját az egyik diák is felvetette a kutatóval folytatott beszélgetés során: kiderült ugyanis, hogy a tanára zaklatta a diáklányt. A tapasztalat pedig az, hogy ennek megszüntetésére, illetve kezelésére még mindig nincs megoldás. A klasszikus forgatókönyv játszódott le a lány esetében is, aki félt, hogy ha panaszkodik, vagy ha csak ellenáll a tanárnak, akkor bizony megtorlás lesz a vége, aminek következtében például rossz jegyeket fog kapni, így az ellenállás a szakmai jövőjét is befolyásolni fogja. Az sem segíti a helyzetet, hogy lehetetlen intézményes szankciót elővenni, ha zaklatásra kerül a sor, így marad a jól megszokott “az egyik tanár szól a másiknak sztenderd”, ami nyilvánvalóan nem elégséges megoldás.

Természetesen egy esetből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a fiatalok szexuális kiszolgáltatottságára vonatkozóan, de az látszik, hogy a szexualitás tabu jellege, az, hogy mennyire nem lehet, mennyire nem tudunk szabadon beszélni a szexről, a határokról, arról, mi elfogadható, mi nem, és milyen lehetőségei vannak az embernek arra, hogy megvédje magát, súlyos károkat okozhat az egyén életében. 

A nemi- és párkapcsolati erőszak is jelen van ezeknek a fiataloknak az életében

A párkapcsolati és nemi erőszak problémája is előkerült az interjúk során, hiszen az interjúban szereplő lányok 20 százaléka (45 lányból 9) vallott arról, hogy már átélt párkapcsolati vagy szexuális erőszakot. A kutatásból és a tapasztalatokból az derült ki, hogy ha biztonságos környezetet tudunk kialakítani, és megadjuk a fiataloknak a lehetőségeket, hogy beszéljenek az őket ért abúzusról, akkor lehetőséget kapnak arra is, hogy elkezdhessenek dolgozni az őket ért traumán, hogy a jövőben képesek legyenek a történtekkel együtt is egészséges párkapcsolati és szexuális életet élni. 

shutterstock 256282087

Nem tanítják meg, hogyan beszéljünk a szexualitásról

A kutató védőnővel készített interjújából kiderült, hogy a nemi örömszerzés témakörével ez a felvilágosítási rendszer nem tud mit kezdeni. A férfiaknak természetes, hogy átélik az orgazmust, ők biológiai szempontból egyszerűbben működnek, viszont a nők ebből a szempontból komplexebbek, nekik fel kell fedezniük a saját testüket. "Az iskolai szexuális nevelés itt bukik meg, hiszen soha nem tanítják meg a lányokat arra, hogyan mondjanak nemet, illetve hogyan kommunikáljanak a szükségleteikről."- összegez Rédai Dorottya.

A kutatás során is beigazolódott, hogy a szexualitás, mint tabu van jelen az intézményekben. Több tanárt nem érdekelt ez az egész téma, láthatóan ez a középiskola nem volt felkészülve a szexualitás kezelésére. Ahogy általában a többi intézmény sem kap sok segítséget. A védőnőknek ugyan szerepük van a tabuk ledöntésében, de sajnos úgy tűnik, tanulmányaik során ők sem kapják meg a megfelelő felkészítést a feladatra. A megoldás erre a helyzetre az lehetne, ha az iskolák lehetőséget kapnának, külsős szakemberek bevonására. Ehhez azonban, első körben társadalmi szinten is be kellene látnunk, hogy szükség van a szexuális nevelésre. 

Mit gondol, szükség van az iskolákban szexuális felvilágosításra?

  • 729
    Igen, feltétlenül.
  • 831
    Igen, de nem olyan, mint most van.
  • 56
    Nem, szerintem korai még erről beszélni a gyerekekkel.

Blogok, amiket olvasunk

STíLER 5 tipp úszógumi ellen

Hiába edzünk és diétázunk, az a fránya úszógumi csak nem akar leolvadni? Ez az öt tipp bármilyen diétába vagy életmódba könnyedén beilleszthető, és segít a lapos has elérésében.

MÁS TÉSZTA Bögrés kefíres süti

Akkorát estem, hogy muszáj volt sütnöm valami vigasztalót. De isteni reggelire vagy vendégvárónak egy pohár finom tea mellé is.

HATÁRÁTKELŐ Los Angelesben az élet...

Egy idő után nem mondod az itthoniaknak, hogy jól vagy, mert mindenki csak arra vár, hogy mondjak végre valami rosszat
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés