Zanza!

A stressz kisebb-nagyobb mértékben mindenki életében jelen van, teljesen kizárni lehetetlen. Ám számos módszert használhatunk arra, hogy a mindennapi feszültség ne indítson el bennünk kóros folyamatokat. Úszás, futás, macskagyökér vagy vegetáriánus étrend: körülnéztünk a legegyszerűbb és leghatásosabb stresszűzők között.

1. Tudd, mi a stressz

Ha egyáltalán nem vagyunk stresszesek, az azt jelenti, hogy már nem élünk. Bárhol is lakjunk, a stressz jelen van, kisebb-nagyobb mértékben. Amit stressznek nevezünk, nem más, mint szervezetünk válasza bizonyos ingerekre. Arról, hogy ez a változás hogyan változtatja meg a szervezeten a béllórát és hogyan rombolja az immunrendszert, korábbi cikkünkben részletesen írtunk.

Ha jelen van életünkben a folyamatos feszültség vagy a tartós idegesség, az azt jelenti, hogy túl sok olyan élmény ér napi szinten melyekkel nehezen birkózunk meg. Az alábbi tippek abban segítenek, hogyan tegyük könnyebbé a stressz kezelését.

2. Sport

„Szellemileg és érzelmileg is erősnek érzem magam, ha tornázom vagy belefeledkezem a futásba – meséli Judit (34). Ha kikapcsolok, érzem, ahogy a napi stressz egyszerűen lefolyik rólam. Ha napi egy órát valamilyen edzésnek szentelek, akkor egy csomó mai divatos stresszűző módszert kiváltok vele. Egyszerű rituáléról van szó, amit csak be kell iktatni a napirendbe és nem is vesz el sok időt. Például reggel, felkelés után az első dolgom 10 fekvőtámasz és egy fél perces gyertya póz. Ezzel egy frissítő lökést adok a keringésnek. A másik, amit rendszeresen csinálok és bevált, az a meditáció. Eleinte zavart, hogy elkalandoztak a gondolataim, így hamarosan kihívást jelentett az egész - mert igenis ki tudom üríteni az elmém, hiszen az enyém, más nem fogja helyettem megcsinálni. Ez hajtott előre. Vagy kapkodhatom a bogyókat. A stressz kemény dolog, nem sokat enyhít rajta a virágszagolgatás.”

„A stresszt illetően számomra az volt a legnehezebb, hogy beismerjem: ha nem teszek valamit, rá fogok menni - meséli a 27 éves Ferenc, aki az úszásra esküszik. "A rendszeres fejfájások és a szemizmok remegése arra figyelmeztetett, hogy tegyek valamit. Sosem voltam gyógyszerpárti, így azokhoz nem is nyúltam, orvosnál sem jártam ezzel, viszont elfogadtam azt a nyugtató gyógyteát, amit a feleségem csinált. De ami valóban segített mérsékelni a napi idegeskedést, az az úszás volt. A medencében csak magamra figyelek, és úgy lépek ki a vízből, mintha megtisztultam volna, és a víz lemosta volna rólam a napi adagot. A másik tanácsom a rendszeres szex.”

A jóga szintén a legjobb stresszkezelő módszerek közé tartozik. Arról, hogyan alakíthatjuk át a negatív érzeteket, itt írtunk bővebben. A kundalini-jógáról írt cikkünkben pedig a légzés szerepére is kitértünk.

3. Gyógyteák

A városi lét velejárója az állandó rohanás, tolakodás a buszon, megfelelni akarás a munkahelyen, valamint a különböző elvárások teljesítése. Ha a munkahelyi problémákat hazavisszük, a stressz-maraton otthon is folytatódik és így válik életünk egy ördögi körré.

Ha elfogadjuk a szorongáscsomagot és megpróbálunk együtt élni vele, előbb-utóbb az lesz a vége, hogy kiégünk. Tény, hogy bizonyos fokú stresszre szükség van, hiszen motivál, kreatívabbá tesz, de sokat segítünk szervezetünknek, ha néha kikapcsoljuk a tévét, a telefont, a számítógépet, a kapucsengőt és adunk magunknak pár perc tiszta és zavartalan nyugalmat.

Az orbáncfű teáját sokan javasolják az idegeskedés és a depresszió ellen, viszont nagy mennyiségben tompává tesz és az egész napunk egyfajta ködben zajlik majd. A macskagyökér teát szintén javasolják, hiszen valerénsavat tartalmaz, ami a természetes nyugtatók fő alkotóeleme. Belsőleg fejfájás, szívidegesség, álmatlanság, izomgörcs, bélirritáció kezelésére használják. Külsőleg ekcéma, sebek, fekélyek gyógyszere. Viszont májbetegeknek nem ajánlják az alkalmazását.

4. Vitaminok, ásványi anyagok: például magnézium

Sokszor egyetlen ásványi anyag hiánya az oka annak, hogy nehezebb időszakokban koncentrációs zavarokkal küszködünk, és kevéssé tudjuk kezelni a szorongásokat. A magnézium, bár szervezetünkben kis mennyiségben található, nélkülözhetetlen az energiatermeléshez, az izmok és az idegrendszerünk működéséhez, a fogak és csontok felépítéséhez. Az étrend-kiegészítő tablettákat gyártók sem véletlenül reklámozzák ezzel termékeiket.

5. Életmódváltás

A stressz kezelésének egyik legnagyobb nehézsége, hogy az érintettek zöme már későn, egy komolyabb betegség után ébred rá, hogy ez így nem mehet tovább. Ekkor már nem sokra megy a teával meg az aromaterápiával, hiszen immár szervi oka lett a betegségnek. Ez a szervezet utolsó ultimátuma és ilyenkor egy teljes életmódváltás szükséges. Egy hosszú nyaralás sem zökkenti ki a beteget, hiszen utána újra folytatódik az egész, a visszaesés pedig elkerülhetetlen lesz.

6. Vega étrend

Az életmódváltás része lehet a vegetáriánus étrend, hiszen sokak szerint a túl sok hús fogyasztása is közrejátszik a negatív lelkiállapot kialakulásában. A természetgyógyászok mindig hangsúlyozzák, hogy az állatok megérzik saját végzetüket a vágóhídon és nagy mennyiségű stressz szabadul fel bennük, ami belekerül a húsukba. Ha ezt nehezen esik elfogadni, akkor gondoljunk a sok hormonra, amit a tenyésztés során beadagaolnak nekik, mennyire össze tudják kócolni a mi szerveinket. Tény, hogy a vegák között bizonyos betegségek ritkábban fordulnak elő, úgymint a diabétesz, és bizonyos rákos megbetegedések. A gyakorló vegák egyöntetűen állítják, hogy a vegetáriánus étrend fiatalító, sejtmegújító és nyugtató hatású.

7. Meditáció

A másik út a meditáció, amely rendkívül népszerű és hatékony módja a stressz zabolázásának, ráadásul fájdalomcsillapító hatása is van. Amikor valaki meditál, mindössze annyit tesz, hogy az elméjét egy bizonyos dologra összpontosítja: valójában az olvasás és tévézés is egyfajta meditáció.

Sokan attól tartanak, hogy a meditáció egy másvilági, vallásos és nehezen elsajátítható rituálé, pedig valójában, se nem misztikus, se nem elérhetetlen. Ugyan a komolyabb meditációs szintek némely irányzatnál néha beavatáshoz kötöttek, de az egyszerűbbek könyvből vagy az internetről is megtanulhatók. A meditáció nagyon is kézzelfogható, praktikus, és mindenki számára javasolt, akár stresszes, akár nem – hiszen ezzel önmagát ajándékozza meg.

Blogmustra