EGÉSZSÉG

A 7 legjobb tipp stressz ellen

2011. május 3., kedd 22:28

A stressz kisebb-nagyobb mértékben mindenki életében jelen van, teljesen kizárni lehetetlen. Ám számos módszert használhatunk arra, hogy a mindennapi feszültség ne indítson el bennünk kóros folyamatokat. Úszás, futás, macskagyökér vagy vegetáriánus étrend: körülnéztünk a legegyszerűbb és leghatásosabb stresszűzők között.

1. Tudd, mi a stressz

Ha egyáltalán nem vagyunk stresszesek, az azt jelenti, hogy már nem élünk. Bárhol is lakjunk, a stressz jelen van, kisebb-nagyobb mértékben. Amit stressznek nevezünk, nem más, mint szervezetünk válasza bizonyos ingerekre. Arról, hogy ez a változás hogyan változtatja meg a szervezeten a béllórát és hogyan rombolja az immunrendszert, korábbi cikkünkben részletesen írtunk.

Ha jelen van életünkben a folyamatos feszültség vagy a tartós idegesség, az azt jelenti, hogy túl sok olyan élmény ér napi szinten melyekkel nehezen birkózunk meg. Az alábbi tippek abban segítenek, hogyan tegyük könnyebbé a stressz kezelését.

2. Sport

„Szellemileg és érzelmileg is erősnek érzem magam, ha tornázom vagy belefeledkezem a futásba – meséli Judit (34). Ha kikapcsolok, érzem, ahogy a napi stressz egyszerűen lefolyik rólam. Ha napi egy órát valamilyen edzésnek szentelek, akkor egy csomó mai divatos stresszűző módszert kiváltok vele. Egyszerű rituáléról van szó, amit csak be kell iktatni a napirendbe és nem is vesz el sok időt. Például reggel, felkelés után az első dolgom 10 fekvőtámasz és egy fél perces gyertya póz. Ezzel egy frissítő lökést adok a keringésnek. A másik, amit rendszeresen csinálok és bevált, az a meditáció. Eleinte zavart, hogy elkalandoztak a gondolataim, így hamarosan kihívást jelentett az egész - mert igenis ki tudom üríteni az elmém, hiszen az enyém, más nem fogja helyettem megcsinálni. Ez hajtott előre. Vagy kapkodhatom a bogyókat. A stressz kemény dolog, nem sokat enyhít rajta a virágszagolgatás.”

„A stresszt illetően számomra az volt a legnehezebb, hogy beismerjem: ha nem teszek valamit, rá fogok menni - meséli a 27 éves Ferenc, aki az úszásra esküszik. "A rendszeres fejfájások és a szemizmok remegése arra figyelmeztetett, hogy tegyek valamit. Sosem voltam gyógyszerpárti, így azokhoz nem is nyúltam, orvosnál sem jártam ezzel, viszont elfogadtam azt a nyugtató gyógyteát, amit a feleségem csinált. De ami valóban segített mérsékelni a napi idegeskedést, az az úszás volt. A medencében csak magamra figyelek, és úgy lépek ki a vízből, mintha megtisztultam volna, és a víz lemosta volna rólam a napi adagot. A másik tanácsom a rendszeres szex.”

A jóga szintén a legjobb stresszkezelő módszerek közé tartozik. Arról, hogyan alakíthatjuk át a negatív érzeteket, itt írtunk bővebben. A kundalini-jógáról írt cikkünkben pedig a légzés szerepére is kitértünk.

3. Gyógyteák

A városi lét velejárója az állandó rohanás, tolakodás a buszon, megfelelni akarás a munkahelyen, valamint a különböző elvárások teljesítése. Ha a munkahelyi problémákat hazavisszük, a stressz-maraton otthon is folytatódik és így válik életünk egy ördögi körré.

Ha elfogadjuk a szorongáscsomagot és megpróbálunk együtt élni vele, előbb-utóbb az lesz a vége, hogy kiégünk. Tény, hogy bizonyos fokú stresszre szükség van, hiszen motivál, kreatívabbá tesz, de sokat segítünk szervezetünknek, ha néha kikapcsoljuk a tévét, a telefont, a számítógépet, a kapucsengőt és adunk magunknak pár perc tiszta és zavartalan nyugalmat.

Az orbáncfű teáját sokan javasolják az idegeskedés és a depresszió ellen, viszont nagy mennyiségben tompává tesz és az egész napunk egyfajta ködben zajlik majd. A macskagyökér teát szintén javasolják, hiszen valerénsavat tartalmaz, ami a természetes nyugtatók fő alkotóeleme. Belsőleg fejfájás, szívidegesség, álmatlanság, izomgörcs, bélirritáció kezelésére használják. Külsőleg ekcéma, sebek, fekélyek gyógyszere. Viszont májbetegeknek nem ajánlják az alkalmazását.

4. Vitaminok, ásványi anyagok: például magnézium

Sokszor egyetlen ásványi anyag hiánya az oka annak, hogy nehezebb időszakokban koncentrációs zavarokkal küszködünk, és kevéssé tudjuk kezelni a szorongásokat. A magnézium, bár szervezetünkben kis mennyiségben található, nélkülözhetetlen az energiatermeléshez, az izmok és az idegrendszerünk működéséhez, a fogak és csontok felépítéséhez. Az étrend-kiegészítő tablettákat gyártók sem véletlenül reklámozzák ezzel termékeiket.

5. Életmódváltás

A stressz kezelésének egyik legnagyobb nehézsége, hogy az érintettek zöme már későn, egy komolyabb betegség után ébred rá, hogy ez így nem mehet tovább. Ekkor már nem sokra megy a teával meg az aromaterápiával, hiszen immár szervi oka lett a betegségnek. Ez a szervezet utolsó ultimátuma és ilyenkor egy teljes életmódváltás szükséges. Egy hosszú nyaralás sem zökkenti ki a beteget, hiszen utána újra folytatódik az egész, a visszaesés pedig elkerülhetetlen lesz.

6. Vega étrend

Az életmódváltás része lehet a vegetáriánus étrend, hiszen sokak szerint a túl sok hús fogyasztása is közrejátszik a negatív lelkiállapot kialakulásában. A természetgyógyászok mindig hangsúlyozzák, hogy az állatok megérzik saját végzetüket a vágóhídon és nagy mennyiségű stressz szabadul fel bennük, ami belekerül a húsukba. Ha ezt nehezen esik elfogadni, akkor gondoljunk a sok hormonra, amit a tenyésztés során beadagaolnak nekik, mennyire össze tudják kócolni a mi szerveinket. Tény, hogy a vegák között bizonyos betegségek ritkábban fordulnak elő, úgymint a diabétesz, és bizonyos rákos megbetegedések. A gyakorló vegák egyöntetűen állítják, hogy a vegetáriánus étrend fiatalító, sejtmegújító és nyugtató hatású.

7. Meditáció

A másik út a meditáció, amely rendkívül népszerű és hatékony módja a stressz zabolázásának, ráadásul fájdalomcsillapító hatása is van. Amikor valaki meditál, mindössze annyit tesz, hogy az elméjét egy bizonyos dologra összpontosítja: valójában az olvasás és tévézés is egyfajta meditáció.

Sokan attól tartanak, hogy a meditáció egy másvilági, vallásos és nehezen elsajátítható rituálé, pedig valójában, se nem misztikus, se nem elérhetetlen. Ugyan a komolyabb meditációs szintek némely irányzatnál néha beavatáshoz kötöttek, de az egyszerűbbek könyvből vagy az internetről is megtanulhatók. A meditáció nagyon is kézzelfogható, praktikus, és mindenki számára javasolt, akár stresszes, akár nem – hiszen ezzel önmagát ajándékozza meg.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.05.03 23:02:57- Capri -

    Najó, szval

    1: sok pénz.
    2: MÉG több pénz.
    3: egy jó cég elmés vezetőkkel, akik a MÉG több pénzedből BRUTÁL sok pénzt csinál.
    4: innentől már nincs stressz, mert a jó puncik (persze ha csak nincs kopaszfejkigyúrttetkód vagy fokhagymaseggűbuziképed) pénzszagra jönnek és a wellness szállodák is fizetősek, azt hiszem.
    5: A sportkocsit kihagytam volna...?

    6: mit is akart mondani a fenti cikk? Jaaa, hogy ez megint valami hézagpótló?

  • 2011.05.03 23:07:43Blackwitch Willow

    nos, tudod, mi a stressz, volt is ilyen munkahelyi agytágításom. ahol kioktattak, hogy ne stresszelj. ja.
    sportolok, vegetáriánus vagyok és szoktam meditálni is. gyógyteát is iszom, bár el kell ismernem, mostanában nem igazán.
    mégis szoktam stresszes lenni...mert vannak kívülről jövő dolgok, amiket nem lehet sehogy se elkerülni.

  • 2011.05.03 23:27:10sirdavegd

    0.:
    Lemmy.

  • 2011.05.03 23:34:44Michel Djerzinski

    8. Alkohol.

    9. Fű. Cigarettában vagy sütiben.

    10. Öngyilkosság. Örökké megvéd a stressztől.

  • 2011.05.03 23:43:47giyandeva

    Sokan nem tudják a stressz hasznos is lehet, hisz vészhelyzetben legyen ez fizikai vagy szellemi igénybevétel, segítheti teljesítményt. Az nem mindegy, hogy hogyan kezeljük, engedjük hogy túlpörögjön az életünkben, ami viszont káros.

    Nem írták, pedig igen hasznos a stressz ellen/csillapítására a különféle energetikai gyógymódok. Nekem a Reiki igen bevált ilyen esetben.
    [link]

  • 2011.05.04 00:39:53Desiderata

    Én direkt jól érzem magam,ha stresszes a nap, egy-egy stresszesebb epizód végén a felhők felett járok, éljen az adrenalin. Amikor viszont lelassul a ritmus, akkor végem van, leesik a vérnyomásom, rosszul vagyok, és hülyeségeken kezdek el agyalni.
    Most akkor mi lesz velem?!

  • 2011.05.04 01:59:41Bambano

    energiaáramlás egyféle van: belenyúlsz a konnektorba. a többi duma.

    aki meg reggel felkelés után hirtelen lenyom 10 fekvőtámaszt, az ezzel be is fizet egy rendes gerincsérvre. bemelegítés és nyújtás nélkül sok mindent lehet csinálni, pl. csipásan kitántorogni a klotyóra, de fekvőtámaszozni nem érdemes.

    Az állatokban nem tud stressz felszabadulni, mert az nem anyag, hanem állapot. Persze fogalmazni sem ártana megtanulni.

  • 2011.05.04 06:11:44petru

    Altalanos hogy a "stressz" szot csak a szorongassal kapcsolatban hasznaljak. Nem lehetne utananezni, hogy tulajdonkeppen mit jelent? Meghozza magyar tudos talalmanya.

  • 2011.05.04 07:26:48Martian

    - Capri -: lottónyereményen vagy nagy örökségen kívül a pénzszerzés is stresszes ügy...

  • 2011.05.04 07:35:09Amusing

    - Capri -:
    bazzz nem irígyellek: annyi pénz sose lesz, hogy elég legyen (lásd milliárdosok)

    Egézség, család, csekkeket be tudjam fizetni, 1 év egy nyaralás, többit leszarom

    Aki stesszes nem tudja feldolgozni az élet kihívásait, nem az élők közé való, Tajgetoszra velük

  • 2011.05.04 07:53:26csontos csánkpók

    Mindig vicces, amikor ilyen félig-meddig összecsapott cikket olvasok olyan témáról, amiről egy szobányi szakirodalom van. Látszik, hogy a cikkírónak köze nincs a stresszhez, még csak a fáradságot sem vette, hogy utánanézzen. Itthon nagyjából tíz éve tilos hormonokat adni élelmiszer-termelő állatoknak, ma már Európában mindenhol tiltják. A másik, hogy akut stresszben adrenalin termelődik, aminek a felezési ideje 2 perc. Körülbelül ennyi idő alatt vérzik ki az állat. Felháborító, hogy a témában nem tájékozott embereket mennyire félrevezethetnek az ilyen áltudományoskodó cikkek.

  • 2011.05.04 08:23:08Fue

    "az állatok megérzik saját végzetüket a vágóhídon és nagy mennyiségű stressz szabadul fel bennük"

    Ez nekem új, esetleg be tudnál szúrni egy linket, ahol a vonatkozó laboratóriumi eredményekről lehet olvasni? Nagyon érdekelne, hogy ez miféle anyag, és hogyan mutatják ki.

  • 2011.05.04 08:41:06Alvarez

    Figyelemfelkeltésre jó a poszt, de a táplálkozási része nagyon el lett cseszve. Ez a vega dolog egy nettó baromság, a "boldogsághormonok" aminósavakból épülnek fel, amihez a legjobb forrás állati eredetű. Érdemes lett volna megemlíteni az omega3 zsírsavakat, ami az agy jobb működéséhez járul hozzá. Ja és pont a halakban található meg.

    A hosszú távú stresszért felelős kortizol sportolás közben lebomlik, ezért messze a sport a legjobb stresszkezelő, ha nem erőlteti magát túl az ember. Minden nap 30-40 perc közepes intenzitású mozgás csodát tesz.

  • 2011.05.04 13:05:42Martian

    "Marpedig akarmennyi zoldseget eszem is (imadom), fel ora mulva biztosan ehes vagyok."

    Három nagyobb banán reggelire, utána jó két óra alatt 70 km bringás edzés... shaolinéknak pedig elég egy tál rizs is. :)

  • 2011.05.04 17:12:06Martian

    Ja, mint az ortodox rabbi a húsvéti sonkát... :)

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta