KEDVENCEK

Fátyolban a romkocsma pultjánál – milyen a jó esküvői fotós?

2011. január 19., szerda 07:52

Rengeteg ember, felfokozott idegállapot, esetleg negyvenfokos kánikula - a jó fotós pszichológus is, aki mindenféle helyzetben megőrzi önuralmát és jól kezeli a párt. Ne bízz a rokonaidban, hogy ők majd megoldják a fotózást. Íme néhány tanács fotós és videós választáshoz. Esküvői SOS, 3. rész.

1. rész: A helyszínen trükközhetnek: tippek, hogy ne verjenek át

2. rész: Megaláztak a kölcsönzőben: tanácsok ruhaválasztáshoz

"Rólam nem lehet jó képet csinálni.

Én nem tudok egy vadidegen előtt felszabadultan pózolni.

Á, úgyis csomóan fognak majd fotózni, nekünk nem kell külön fotós.

Karcsi bácsi nagyon szép naplementéket fényképez, ő pont jó lesz.

Szerintem sose nézzük majd vissza a videót, inkább egy jobb fotósra költjük azt a pénzt.

Először a ruhát meg a helyszínt szeretnénk megtalálni, a fotósra, videósra ráérünk."

Áldozzatok rá!

Szinte nem volt olyan párunk eddig, akinek a szájából ne hangzott volna el minimum egy az említett mondatokból. De higgyétek el, húsz év múlva nem győztök hálálkodni magatoknak, hogy erre is áldoztatok.

A legfontosabb, hogy ne csak a látható dolgokat kezdjétek intézni, mert egy jó fotós épp annyira be van táblázva, mint egy népszerű helyszín. Ráadásul nem biztos, hogy az első választás bejön. Úgy a fotós-, mind a videósválasztásnál nagyon fontos a kölcsönös szimpátia, mert ha az nincs meg, a képeknek nem lesz lelke. A fotós felkészültsége is fontos.

Reni és Gergő fotósa nem ment el terepszemlére, így amikor az utolsó pillanatban helyszínt kerestek a Várban, a sok másik esküvőtől már csak a felállványozott Mátyás-templom előtt jutott nekik hely.

A jó fotós pszichológus is

Bár a fotósfelszereléshez egy átlagember nem ért, azért az jól látható egy referenciaanyagban, hogy milyen minőségűek a képek. Ugyanígy derül ki, hogy milyen a fotós stílusa, szereti-e a pillanatképeket, vagy inkább előre megkomponált, beállított csoportképekre specializálódik. Lényeges, hogy legyen esküvői referenciája, mert akármilyen profi modellfotókat vagy természetképeket mutat, egyáltalán nem biztos, hogy egy százfős esküvői sereglettel elboldogul.

Rengeteg ember, felfokozott idegállapot, esetleg negyvenfokos kánikula - a jó fotós/videós egyben pszichológus is, aki mindenféle helyzetben megőrzi önuralmát és jól kezeli mind a párt, mind a násznépet.

Képek a lerobbant bárpultnál

Gyilkold a ruhát!

Sokáig azt hittük, hogy az esküvői fotózás sosem fogja kinőni magát a giccs kategóriából. A témában mégis új trend látszik meghonosodni, így köszön vissza ránk egy-egy vidám kompozíció autómosóból, erdőből, gyártelepről, sípályáról vagy dagonyából. Íme a Trash the Dress mozgalom.

A személyes találkozó alatt annak is ki kell derülnie, hogy mennyire kreatív a szakember, Csak mi adunk neki ötleteket, vagy neki is vannak érdekes és jó tippjei? Ha látja, hogy nem vagyunk egy sablonos, Hősök terére illő pár, feldobja, hogy fotózzunk egy romkocsmában? Nikinek és Bálintnak eszébe sem jutott ilyesmi, mégis egy fantasztikus esküvői fotósorozat készült róluk a Szimplakertben egy lerobbant bárpultnál, ahol kellően el tudták engedni magukat.

Fontos szempont, bár előre nehéz tisztázni, hogy a fotós tudjon kooperálni a többi szolgáltatóval, hogy ne hátráltassák egymás munkáját. Előfordult már, hogy egy esküvőnkön a fotós állandóan beugrált a videós elé a polgári szertartás alatt, és ezzel borzalmasan megnehezítette annak dolgát. Kényes téma, de azt is mindenképp tisztáznunk kell, hogy megfelelő öltözetben érkezzen, és ne sokzsebes fotósmellényben álldogáljon a Bazilikában.

Ágiéknál a násznép egyik férfitagja adott kölcsön egy zakót a Dohány utcai zsinagógába pólóban érkező fényképésznek. S lehetőleg ne hozza el a barátait, barátnőjét, akik esetleg az illendőnél többször veszik igénybe az open bar szolgáltatásait.

Egyre népszerűbb a jegyes fotózás

Manapság egyre népszerűbb az úgynevezett e-session (engagement session), magyarul jegyes fotózás. Ez abban segít, hogy a pár és a fotós kicsit megismerjék egymást és az esküvő napján már oldottabb hangulatban teljen a fotózás. Ráadásul a képeket a meghívóba, vagy akár az esküvőn egy slide-showba is fel lehet használni.(Mindezek természetesen ugyanúgy a videósra is érvényesek.)

S amit az elején említettünk, soha ne higgyük el felajánlkozó rokonunknak, ismerősünknek, hogy profi esküvői fotós/videós. Az ismerős ki-bezoomolós videofelvételei nem lesznek megvágva, és nagy eséllyel a film 80%-ában Juci néni, az önjelölt kameraman felesége szerepel.

Videósra is érdemes költeni

Az esküvői videónak is több féle stílusa lehet (semmiképp nem a 3 órás lagzivideó). Vannak a moziszerű cinematic típusú filmek, a rövidfilmek, a zsurnaliszta felvételek és a tudósító, utólagos narrációval vágott filmek. Jó esetben a videós mindegyikre tud példát mutatni saját referenciáiból és akkor eldönthetjük, milyenre vágja a mienket.

Szóval, ha 8-12 hónappal a nagy nap előtt megtaláljátok a nektek való fotóst/videóst, foglalózzátok le és kössetek minden apró részletre kiterjedő szerződést. Nyugodtan térjetek ki a kész anyag átadásának határidejére is, mert 2 héttel az esküvő után, mikor hazaértek a nászútról már biztosan türelmetlenül várjátok az albumotokat és filmeteket. Az albumon kívül kérjétek el a fotókat tartalmazó cédét, nehogy mindig csak a fotós tudjon előhívni képeket.

Mielőtt belevetnétek magatokat a keresgélésbe, az esküvői fotósoknak és videósoknak is van szakmai szervezete, 10-13 taggal, akik mindegyike tapasztalt, profi, esküvőkben jártas szakember. A Pillanart és Momentum egyesület tagjai igyekeznek olyan vizuális kultúrát teremteni, ami igényesen és kreatívan dokumentálja a néha már elcsépeltnek tűnő gyűrűhúzós, tortavágós esküvői képeket.

Jövő heti témánk DJ vs. zenekar az esküvőn!

Szerzők: Révész Anna és Seybold Anett esküvőszervezők

www.allyouneed.hu

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.01.19 09:43:39Palex

    Jó esküvői fotóst tudok ajánlani:
    www.naszvilag.hu
    Profi. Az itt látható képek asszem önmagukért beszélnek.
    No meg nekünk is dolgozott tavaly, és mindenki, aki az elkészült fotókat látta, azt mondta, hogy ilyen jó képeket még nem láttak. Mintha egy divatmagazinnak készültek volna (jó értelemben).

  • 2011.01.19 10:47:14Lutsi

    www.pillanatrablas.hu

  • 2011.01.19 10:54:54Iva

    Hát, valami mazochizmusból mindig elolvasom ezeket a cikkeket, nem értem magamat, miért. Hátha egyszer meg tudnak győzni, hogy mindenképpen rengeteg pénzt kell költenem az esküvőmre. Persze esküvőszervezők írják, érthető. Azért én több olyan esküvőt is láttam már, ahol ismerős fotózott, ingyen, vagy jelképes összegért, és a párok nem bánták meg, a képek szépek, és jól esik nekik visszanézni őket. Persze nem divatmagazin-szerű képek, azt nem lehet így elérni, de nem igaz az, hogy a "házi" megoldás csak csalódást okozhat. Minden a pár igényeitől függ, ezek a reklámok pedig az igényeink feltornázásról szólnak.

  • 2011.01.19 11:06:39Lutsi

    rengeteg olyan pillanat van egy esküvőn, amelyet csak egy jó "antennákkal" megáldott, sok esküvőn edzett, jó lelkű, és megfelelő technikával megáldott fotós tud csak elcsípni. Fa mögül kinéző borzalmakat mindenki tud készíteni. 100 alatt jó fotóst nem találni, de afölött is vannak borzalmak, sajnos sokan... Aki 30-ért akar fotóst, az készüljön fel rá, hogy olyan képeket is fog kapni, beszarik a technika, nincs látásmód, stb.

  • 2011.01.19 11:46:39Delftin

    Egyetértek Iva szavaival, minek így ráparáztatni az embert, hogy 8-12 hónappal az esküvője előtt mindent tutira foglaljon le és horror összegeket költsön rá különben jajmilesz? És hogy jön össze az SOS címmel hogy 8 hónappal korábban elintézendő dolgokról írtok? ;)

    "húsz év múlva nem győztök hálálkodni magatoknak, hogy erre is áldoztatok"
    Szerintem ha egy pár 20 év házasság elteltével is olyan kiegyensúlyozott, hogy szívesen nézegeti az esküvői fotókat, baromira mindegy hogy egy ismerős készítette vagy egy profi. A lelkük az emlék felidézésétől fog megmelegedni és nem a drága fotókért lesznek hálásak, hanem azért a sok "munkáért", szeretetért, odafigyelésért, amit a kapcsolatukba fektettek.

  • 2011.01.19 11:58:47stikasz_1

    Delftin, nagyon egyetértek. Én elhiszem, hogy a szervezők el akarják adni (nem kevés pénzért) a szolgáltatásukat, de amikor manapság a házasságoknak a fele (vagy több is?) a tíz évet sem éli meg, röhejes arról beszélni, hogy az együtt maradtak húsz év múlva is hálálkodnak az esküvőszervezőknek, mert jó fotók készültek.

  • 2011.01.19 12:34:25antiszociális exlúzer

    A hideg ráz a csilliós esküvői költségektől, nem igénylem egyáltalán, ez alól az egyetlen kivétel a fotós. Talán azért, mert magam is fényképezek, kritikus vagyok. Profi, egyedi képeket szeretnék, olyanokat, amelyekkel fotósszemmel is elégedett vagyok.
    (Majd, egyszer, ha egyáltalán lesz esküvőm :))

  • 2011.01.19 12:35:40jojoka

    Esküvő szervezés nélkül ismerős fotózott, olcsó ruha olcsó étterem , esetleg magnós zene kijött 200-400ezerből: Jajj de jó, jót táncoltunk jót ettünk, de jó túl vagyunk rajta. (ezt az ifjú pár mondja)
    Esküvő profin megszervezve, profi fotós drága étterem, szép és drága ruha cicomás esküvői torta, videós fotós aki végig ott van 800e-1m (határ a csillagos ég): Jajj de jó, jót táncoltunk, finomat ettünk, de jó túl vagyunk rajta.

    Akkor minek???
    Volt szerencsém mind a kettőhöz (a saját az a kettő között volt). De tényleg mindnek ugyanaz a vége (menyasszonyt férjhez adják :-) )!
    Valamint ha a vendégek olyanok akkor rosszul érezheti magát az ember a drága lagziban is.
    A vőfélyen sok múlik de csodákra ő sem képes. A vendégseregnek is együtt kell működni. A sok kellék közül talán a vőfély a legfontosabb. DE!! A vőfély NE LEGYEN hivatásos!!! Valaki olyan kell aki tényleg ismeri a vendégsereg jó részét és alaposan ismeri az ifjú pár mindkét tagját!
    Nekem a sógorom volt a vőfély (aki amúgy imád bohóckodni ) nagyon jól szórakoztunk és jókat nevettünk.

  • 2011.01.19 13:06:16liebmanndini

    8-12 hónap?
    A feleségem kezét novemberben kértem meg, áprilisban volt az esküvőnk.
    Sem a ruhaszalonban nem vágtak át, sem a helyszíneken.

    Nem paráztunk rá semmire és érthető módon semmit nem kötöttünk le 8-12 hónappal korábban, az éttermet is talán ha 2 hónapra előre foglaltuk.

    Nem idegeskedtünk egy percet sem, nem ment rá egy évünk stb...

    Hja, és tudom, hogy nem vagyunk trendik, de nem kértünk fel esküvőszervezőt sem, a fentiek alapján jobban is tettük... :)

  • 2011.01.19 13:32:30Chuwbacca

    Enegem zavar, hogy tényleg úgy van folyamatosan beállítva ezen az oldalon az esküvő szervezés, hogy ezt meg azt még rendeled meg, mert ez a te napod, és milyen jó lesz majd visszagondolni rá 20 év múlva. Nekem 2010. májusában volt az esküvőm és a sógórnőm fényképezett, aki amúgy környezetmérnök, viszont jó szeme van hozzá. Előzetesen végigjártuk a fényképészeket, és aki tényleg jó képeket csinált az 200 ezernél kezdődött. Szerintem sokkal jobb az, ha mindenki felszabadult az esküvőn, és nem pedig azon idegeskedik egész nap, hogy meddig fogják még nyögni annak a terheit, és ez akkor is igaz ha a szülők fizetnek mindent!

    A lényeg hogy görcsmentes legyen az este, ami pedig nem a pénzről szól, hanem a hozzáállásról és a kommunikációról. A fényképek is igazán akkor lesznek szépek ha boldog emberek vigyorognak rajtuk...

  • 2011.01.19 13:36:24bestpixel

    "Az albumon kívül kérjétek el a fotókat tartalmazó cédét, nehogy mindig csak a fotós tudjon előhívni képeket."
    Persze, ez ilyen egyszerű! Kedves "tanácsadók"! Felhívnám a figyelmet arra tényre, hogy az elkészült fotók tulajdonjoga a fotósé, méghozzá elvehetetlenül. A megrendelő csak a képek használati jogát vásárolhatja meg, tehát a "a fotókat tartalmazó cédét" normális (üzlet)ember nem adja át. Ráadásul az utánrendelés része az árajánlatnak a legtöbb esetben. Arról nem is beszélve, hogy igényes fotós a képeit ellenőrzött minőségű laborral dolgoztatja ki (amit ő ismer), már csak a renomé miatt is.
    Persze, az eredeti fotókat tartalmazó CD-t is meg lehet vásárolni (ha a fotós eladja egyáltalán), de ez már komoly összeget jelent.
    Nyilván van olyan fotós, aki odaadja a CD-t szó nélkül (meg az egész munkát elvégzi 20 000 Ft-ért), de én most a komoly fotósokról beszélek.

    Egyébként a cikk mondanivalójával egyetértek (mint fotós: www.bestpicturephoto.hu): mindenképpen profi fotós kell az esküvőre, mert egy amatőr sok mindent máshogy lát és el is ront. Az esküvő meg egy pár életében ugyebár csak egyszer van, ezért megismételhetetlen. Inkább adjon ki a pár több pénzt (ne a már említett 20 000 forintos fotóst válassza), így biztos lehet benne, hogy az összes képnek örülni fognak, a végeredmény profi lesz, amit bármikor szívesen mutat meg mindenkinek!

  • 2011.01.19 13:53:20Turanga Leela

    Videósra nincs értelme költeni. Abból a pénzből érdemes a vendégeknek eldobható fényképezőket kitenni, majd összeszedni a buli után és előhívatni. Érdekes alkotások szoktak készülni:D Persze kellenek a profi fotók is,de ez mindenképpen jó móka a vendégeknek is:)

  • 2011.01.19 14:02:43Advanced Flight

    jojoka: tök igaz, a mi esküvőnk is alsókategóriás volt (kevés vendég, ismerős fotózott, viszonylag olcsó, de nagyon jó étterem stb.)

    Viszont: a kevés vendég úgy volt összeválogatva, hogy mindenki ismert mindenkit, ennélfogva a hangulat a topon. Videó nem készült, csak a polgárin, azt is az önkormányzat csinálta és meg lehetett venni. Megvettük, megnéztük, jó volt, azóta se vettük elő. A fotókat viszont rendszeresen nézegetjük, pedig nem profi csinálta.
    A ruha olcsó volt, de gyönyörű, és megvettem, nem béreltem. Tök jó, hogy megvan, néha belebújok:-)
    Párom öltönye többe volt, mint az én ruhám, ezen azóta is röhögünk :-)

    De a lényeg valóban az, hogy "de jó, túl vagyunk rajta". Mert azért csak végigparázza az ember. Erre az érzésre meg nem érdemes milliókat költeni. Mi a pénzt végül inkább egzotikus nászútra fordítottuk.

  • 2011.01.19 14:04:10squiddy

    Jómagam is esküvőket fotózok, a fa mögül kitekintő képektől viszont azonnal elgurul a gyógyszerem és általában az első találkozáskor ezt el is mondom a leendő párnak. Van akinél ez előny, van akinél hátrány.
    www.hazizsolt.hu

  • 2011.01.19 14:08:08CApa

    Ezek nem esküvői fotók, hanem divatfotók. A hideg ráz ki az ilyen beállított vackoktól...

  • 2011.01.19 14:47:00hegyilany

    Az esküvőnkön a barátnőm fotózott. Ismeri a családot/a család őt, előtte mindenki felszabadultan és természetesen viselkedett, ráadásul tudta, hogy kit melyik pillanatban érdemes fényképezni. Rengeteg kedves, meghitt kép született rólunk is, a környezetről is. Sokkal többre értékelem ezt, mint a tökéletes, erőltetetten kreatívkodó magazinfotókat. (Amúgy az ő képei között is igen kevés volt technikailag vagy kompozíció szempontjából hibás.)

    Unokatesómék profi fotóst hívtak. Az eredmény szánalmas volt.

  • 2011.01.19 14:56:41kaszasattila

    Nekem gyanúsak az ilyen divat- és zsurnalista stílusú képek! Szerintem ezek a képek a fotós ujjgyakorlatai, brillirozása tudásának, sok pár egyébként be is dől ennek. Ezek nem esküvői fotók, szuperek, lehengerlők, de az esküvői fotó lényege az, hogy akárhány év múlva a szereplők ebből erőt merítsenek. Lehet, hogy a fa mögül kibújó képekből többet profitálnak!

  • 2011.01.19 15:15:36stikasz_1

    Hmmm. Hívok 150 ezerért egy profi fotóst, ő ad pár képet, és persze minden kép eredetije az övé, "elvehetetlenül". Szerintem túlzás, hogy odaadja még azt a pár képet is az ifjú párnak, nem elég azoknak, hogy egy művészembernek meg kell küzdeni a melóval a nyavalyás esküvőjükön azért az aprópénzért?!? Igazság szerint az első éjszaka joga is neki járna, ha már a renoméját kockáztatja minden másodpercben. Kiegészítésként még annyit: igen, egy profi fotós mindent másként lát, mint az amatőr barát. Néha ezért jók a képei. Néha meg ezért rosszak...

  • 2011.01.19 16:12:27Palex

    120e Ft volt a fotósunk, első hozzászólásomnál van a linkje. Kedvesem először sokallta, de aztán miután körülnéztünk a piacon, rájött ő is, hogy a jó fotónak ára van, sőt, az olcsó a drága, mert sz@rt sem érnek azok a fotók.
    Mi megkapptuk az összes fotót, közel 800db-ot, és 200db előhívása is benne volt az árban. A képek reggel 10:00-től hajnali 2-ig készültek.
    Eleve jó fotóhoz vagy 500-600e Ft-nyi felszerelés kell, meg tudni kell azt használni.
    Ez ugye nincs ingyen.
    Én is szeretek fotózni, és ugyan kompakt gépem van, de abból a legjobb (Canon G11), de közel sem tudnék olyan képeket csinálni, mint amilyenek az esküvőnkön lettek.
    Jó fotóhoz tudás, tapasztalat, és persze tehetség is kell.
    Ezt egy haver/családtag nem tudja. Az már más kérdés persze, hogy ez valakinek esetleg elég, de azért hülyeségeket legalább ne beszéljünk.

  • 2011.01.19 16:21:57Nancsi

    Na, jön a sok link az éhes fotóstól.. Esküvői fotós eleve a szakma legalja, majd pont ők beszélnek minőségről? Pofám leszakad. Rakjatok a sutyuki stiftre is 80ezres versenygumit baz, az illik hozzá...
    Esküvőmön volt 2 fotós is, egyik családtag, másik munkatárs. Munkájuk során egyik se alacsonyodik le esküvő fotózásig, nekem barátságból készült pár jó kép, még elő is hívták, ajándékként - ennyi :-D

  • 2011.01.19 16:23:47jojoka

    Amúgy ma már az sem igaz, hogy drága felszerelés kell az esküvői fotóhoz. Ha valaki vesz 50-80e forintért egy normális bridge gépet aminek 0.28-as objektíve és 10Mpixel felbontása van meg tud egy 10x optikai zoom-ot és rárak egy normális vakut akkor bizony simán lehet, hogy nagyon jó minőségű képet tud készíteni. Majd minimális ismerettel egy Gimp-vel tovább finomíthatja. Az egész kijön egy 100-as körül. Már csak kell valakit találni aki szorgalmasan kattintgat az esküvőn és ellő vagy 500 képet amiből ki lehet választani 20-30 jó képet. Valljuk be. A profi is így csinálja.

  • 2011.01.19 16:24:53jojoka

    Ja és utána a gép megmarad, lehet használni a nászúton is. Nem dobta ki a pénzt az ablakon.

  • 2011.01.19 16:47:40Palex

    Aha.
    Mondom én, hogy nem mindenki igényes.
    Csak legalább ne beszéljünk hülyeséget.
    Ez kb. olyan, mintha valaki azt mondaná, hogy a Suzukihoz képest a BMW nem éri meg a felárát, sőt, semmivel sem jobb...

  • 2011.01.19 16:53:34nitro1

    Hát, akinek nincs pénze BMW-re, annak hidd el, hogy nem is éri meg a felárát. Ha 120 E a fotós, akinek a felszerelése 5-600 E, akkor négy esküvő alatt megkereste a cucca árát, és akkor hét közben még nem is dolgozott.

  • 2011.01.19 18:47:35Józan :):(

    Iva : én meg rengeteg síró embert a nyomtalanul elmúlt életük fölött ..
    nitro1 : egy (1) db profi alapzoom 400-600 eft , persze lehet mással is dolgozni de minek............
    Egy haladó fölszerelés 3mio ft , de ez nem még nem súrolja az értelmes plafont.
    Ne legyetek egyszerűek ....

  • 2011.01.19 19:03:58Józan :):(

    Az esküvő presztízs műfaj , ki ki kasztja- hovatartozása szerint ítéli meg .Nem ritkán savanyú a szőlő . Valaki említette hogy az esküvői fotós a leg alja ,mert és egyébként a szakma anno az bezzeg ........Nos ehhez csak annyit hogy nézz meg egy 2000 előtti vidéki műterem munkáját , ne legyenek aggályaid az most is ugyanúgy fog kinézni , röhejesen .Ez teszi ki a bezzeg az én időmben fotósok 80%-át ....Vacak, átlag , maszlag.......Nincs esküvői fotós , csak fény-kép-ész van .Abból van szar és van fejlődőképes.

  • 2011.01.19 19:22:16csynszka

    en csak ennyit mondok:
    www.asm-foto.hu

    mert az eskuvomon lelegzetelallito kepeket csinaltak a sracok. es ahhoz kepest nem is dragak. azt ajanlom a hazasulandoknak, jol nezzenek korbe, mert sokszor a nevet kell megfizetni...

  • 2011.01.19 19:47:48antiszociális exlúzer

    hegyilany

    Nincs mindenkinek "jó szemű amatőrfotós" rokona illetve barátja. (Történetesen én viszont voltam már "jó szemű amatőrfotós" a fizetett mellett, s végül az én képeimet hívatták elő, mert jobbak lettek, mint a hivatásoséi.)
    Profit meg értelmes ember úgy választ, hogy tüzetesen végignézi a szóbajöhetők portfólióját.

    Ezenkívül a fotósnak ismernie kell az esküvői szertartás menetét, hogy tudja, mikor honnan érdemes fényképezni.

  • 2011.01.19 20:17:22sbuci2

    Tetszik Palex-nek a burkolt önreklámja :D Ha kevésbé lennél agresszív, még el is hinném, hogy nem vagy fotós :) Egyébként amíg szar van, addig légy is. Akinek van ennyi pénze, úgyis fizet százezreket a fotósnak, akinek meg nincs, az megkéri az ismerősét. Nem fogtok éhen halni, nem félek ;) Ez érvényes az esküvő szervezőkre. Van, aki képes megszervezni önállóan, van, aki pl. idő vagy szervezőkészség hiányában nem. Az étterem foglalás időpontja megint szubjektív téma. Ha a Várban a legjobb éteremben akarod tartani, természetesen foglald le 8 hónapra előre. De ha csak egyszerűen egy jó budapesti éttermet szeretnél választani, 3 hónap is bőven elég. (Mellesleg van kismillió lehetőség.) Vidéki kis városokban annyival nehezebb a kérdés, hogy 1-2 ilyen esemény lebonyolítására alkalmas vendéglátóhely van, és ha a kiszemelt nyári szombaton épp két esküvő is van, akkor pech...
    Stúdiót vezet egyik barátom, nem 2 éve van a szakmában. Ő mesélte, hogy bár a mostani felszerelése már több milliót ér, de amikor elkezdte a boltot a 200 ezres tükörreflexes géppel, meg két csereobjektívvel is tudott olyan képeket csinálni, mint most ezzel a kócerájjal. Csak így sokkal könnyebb, meg megteheti. Szóval csak annyit erről a profi fotós vagyok - miért kérek ennyi pénzt szösszenetről, hogy nem attól profi a fotós, hogy milliós a felszerelése. ;)

  • 2011.01.19 20:43:31Józan :):(

    Az a "15" éve 200 ezres szintű gép megfelelője ma 600-800 eft , az a N 85 1,4 15 éve is kapható volt meghasalom 100 ért az ma 3-5 száz eft.
    És igaz, tényleg nem csak ezen múlik , de nélkülük tapasztalataim szerint sokkal nehezebb.
    A jó eszköz nélkülözhetetlen itt is máshol is :)

  • 2011.01.19 21:01:43Bambano

    Két eset van: vagy van az esküvőn esküvőszervező, hoppmester, fotós, meg minden a vendégek szája íze szerint vagy az én napom... a kettő együtt nem megy.

    500-600 ezer forintnyi felszerelés? rotfl. nekem egy canon eos 300d-m meg egy plusz tele-m van, ez 600k, de ez a kocafotósoknak szánt gépek közül egy tisztességes darab. Ez még igen messze van nemcsak a profi fotós kategóriától, de még a kocafotós kategória tetejétől is.

    A 8-12 hónapról meg annyit, manapság nem egy házasság nem bír ki ennyit... elkezded szervezni, mire a végére érsz, már a következőtől is elváltál...

    Mondjuk én szeretem az ilyen posztokat, a star treket is szeretem, ott is van egy csomó fantasztikum meg lehetetlen alak (ferengik pl.:P)

  • 2011.01.19 21:26:39antiszociális exlúzer

    sbuci2

    "Szóval csak annyit erről a profi fotós vagyok - miért kérek ennyi pénzt szösszenetről, hogy nem attól profi a fotós, hogy milliós a felszerelése."

    Nem ATTÓL. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy a profi felszerelés jobb alapot biztosít ahhoz, hogy profi képeket készíts.
    Hogy mennyire tudod, akarod kihasználni a felszerelésed képességeit, az persze erősen témafüggő. Családi pillanatfelvételekhez nem kell a milliós gép... Általában tájképhez sem. Sőt, remek bridge-makrókat látni. De pl. ha kevés fénynél fényképezel mozgó témát, magas érzékenységen, akkor erősen számít a zajszint. Bizonyos alkalmazási területen erősen számít a dinamikatartomány, a gyorsaság, az objektív felbontóképessége etc.

  • 2011.01.19 21:41:16Ica a fekete cica

    "...Amúgy ma már az sem igaz, hogy drága felszerelés kell az esküvői fotóhoz. Ha valaki vesz 50-80e forintért egy normális bridge gépet aminek 0.28-as objektíve és 10Mpixel felbontása van meg tud egy 10x optikai zoom-ot és rárak egy normális vakut akkor bizony simán lehet, hogy nagyon jó minőségű képet tud készíteni..."

    ... egy hajókiránduláson a tengerről és a sirályokról, a tengerparton a nagymellű strandolókról, valamint véletlenszerűen egy esküvőn is összejöhet 10-20 jo kép az 500ból. Az különbség az amatörpistike bridge-s vakus próbálkozása és a profi képei között, hogy a profinak a 500ból a 10-20 legrosszabb képe is jobb fotó lesz mint az amatörpistike bridge-re vakut fotói. Ez még akkor is igy lesz, ha amatőrpistike egyébként joszemű gyerek lenne, ugyanis a technikának vannak korlátjai. Az esküvők jellemzően nem a legnagyobb napsütésben hanem gyengén világított beltereken zajlanak. Ilyen helyen egyszerűen a technikai korlátok miatt nem lehet jo képet csinálni gyenge technikával, mer a bridge zajos, mosott képet gyárt és a fokuszsebessége és pontossága is megsinyli a gyenge fényt. Ez van, ezt kell szeretni. Olcsó cuccal csak a szerencsén múlik, hogy lesz-e pár elfogadható kép, a profi nem véletlen milliós szettel megy dolgozni, ő nem engedheti meg magának, hogy a képek 90%-át törölje, neki képet KELL csinálni minden fontos pillanatról. Ez persze pénzbe kerül, aki akarja az megfizeti, aki nem akarja, az szurkolhat, hogy a Józsi nagybácsi pont időbe nyomja meg a gombot a gyűrű felhúzásakor, és szurkolhat, hogy a gép élesre is tudjon állni a gyűrűn. Ha meg minden kép homályos mosott x@r lett, akkor lehet azt mondani, hogy direkt volt, ez a modern művészet, minden képen be kell sötétiteni a széleket, feltolni a szineket és rámondani, hogy lomográfia.

  • 2011.01.19 22:12:45digilab

    Hú, ezt elég volt végigolvasni :) szerintetek ha egy bridge géppel el lehetne menni esküvőt fotózni és ugyanazt lehetne vele véghezvinni mint egy sok mft-s szettel, akkor melyikunk cipelne magával több 10kg felszerelést amikor egy kis fél kg-s játékszer is elég lenne a másik árának töredékéért és sokkal nagyobb haszon is maradna?

    Próbált már valaki templomban gyertyafény mellett fotózni vaku nélkül bridge géppel? majd szólj, ha sikerült :) ([link] )

    Aga

  • 2011.01.19 22:14:20BubuMaczkó

    Nem értem, miért baj, ha valaki fel akar fogadni egy profi fotóst.
    Én személy szerint úgy vagyok vele, ha megtehetem (és úgy készülök az esküvőmre, hogy megtehessem), akkor már kifizetem azt a fotóst, akinek a munkái tetszenek. Pont azért, mert olyan fotót, amit egy rokon is meg tud csinálni, azt egy rokon is meg fogja csinálni a profi mellett.
    Viszont a rokon megunhatja, hogy fotóz/videóz, és szórakozni akar inkább, egy fotós nem.
    De azért mert valakinek elég, ha a Józsi bácsi fényképezi, még nem kell leszólni azt, aki minőségre vágyik.
    És ha nem gondolnám, hogy hosszútávú lesz a házasságom, neki sem vágnék. És mivel egy esküvőben gondolkozom, jól fog esni visszanézni a fotókat, videót. Mindenkinek más a prioritása, van akinek az is fontos, milyen emléke marad arról a napról.

  • 2011.01.19 22:59:15Józan :):(

    És bizony a rokonok ismerősök, a pístájék nem számon kérhetőek . Marad a mély hallgatás és a pista tekintetének kerülése , egy életre :)

  • 2011.01.19 23:00:40Józan :):(

    pistájék lásd Pistáék ízlés szerint :)

  • 2011.01.19 23:01:30nemjo

    fotózzon titeket a halottkém ....
    :p

  • 2011.01.19 23:37:12Bambano

    BubuMaczkó: "Nem értem, miért baj, ha valaki fel akar fogadni egy profi fotóst." mert ez a cikk nem arról szól, hogy fogadj egy fotóst, hanem arról, hogy belédsulykolják az eksüvőszervezők, hogy *szerintük* mi a jó neked és mire kellene kidobálnod sorozatban a súlyos százezreket.

    Ez a sorozat legfeljebb érintőlegesen szól a menyasszonyról meg a vőlegényről, ez arról szól, hogy olyan szolgáltatásokat akarnak neked eladni, amire nagy valószínűséggel nincs szükséged.

  • 2011.01.20 00:27:09bestpixel

    Na, látom kialakult egy jó kis vita, aminek az alapja nagyjából az, hogy mennyit költsünk (már ha egyáltalán) a fotósra.
    Erre mindig azt szoktam mondani, hogy van egy amerikai fotós páros (nő, férfi), akik honlapját láttam. Nagyon jól dolgoznak, akár végig fotózzák az egész napot (nő a menyasszonyt, férfi a vőlegényt persze), kiváló képeik vannak.
    Az alapáruk 2000 dollár, azaz kb. 400 000 Ft.
    Persze, ott többet keres egy ember, de itthon a tényleg profi fotósok 200 000-ről indulnak.
    60 évvel később, amikor nézed a saját esküvőd képeit, mire szeretnél gondolni:
    a: hú, de rossz képek – de legalább olcsó volt, ki ez itt?
    vagy,
    b: örülök, hogy ilyen szép képeken megmaradt az életem legszebb eseménye!

    A minőség mindig drágább.

  • 2011.01.20 00:28:51BubuMaczkó

    Mielőtt elolvastam, már tudtam, hogy mit szeretnék, mert nekem ez fontos. És ha a költségvetésből tudok máshol erre spórolni, szívem joga. Mint írtam, mindenkinek megvan a prioritása, valakinek a tíz tonna virág, vagy a száz hektáros helyszín amire súlyos összeget hajlandó áldozni. Nekem az esküvőről maradó emlékek... Ha valaki valamit nem akar megvenni, nem kötelező. De nem kell kioktatni azért mást, mert a másikat érdekli.

  • 2011.01.20 09:01:29Palex

    sbuci2.
    Valószínű PAlex néven írogatok Vona Timi helyett, és ilyen hülyék között reklámoznék (tisztelet a kivételnek)?...
    Leírtam a tapasztalatomat, ennyi, nem több.
    Egyrészt a fizikát nem lehet megb@szni, azaz gyenge géppel, gyenge fényviszonyok és gyors mozgások mellett jó képet NEM lehet csinálni.
    Az már egy dolog, hogy kinek mi a jó.
    És nem árt tudni is fotózni.
    Villanyszerelőt sem kell hívni, mert majd a szomszéd megszerelni, aztán vagy leég a ház, vagy nem. Meg a vízvezeték szerelő sem ért hozzá, stb.
    Komolytalanok ezek a fotóst szapuló hozzászólások.
    Persze vannak fotósok, akik nem megfelelőek a célnak, ez nm vitás, de nem is erről beszélünk.

  • 2011.01.20 11:17:36ghilea

    Olyan jó, hogy mindenkinek minden fekete-fehér.
    Mi van, ha a legjobbarát, Karcsi véletlenül épp esküvői fotós? :D:D
    Különben nem értem, minek estek egymásnak. Valakinek fontos, hogy jó, művészi képei legyenek, valakinek elég, ha csak rápillant néha és az emlékezteti az esküvőjére.
    A szüleimnek speciel egyáltalán nincs esküvői fotójuk - na és?

    Komolyan, ez nem az a téma, ahol egymásnak kéne esni. Igenis sokan vannak, akik nem érzik a különbséget a 20 és a 800 ezres fotós munkái között. Nem értenek hozzá, nincs igényük rá. Ez nem feltétlen baj. De ezek az emberek azok, akikre ha rákényszeríted a 800 ezrest, utána rossz szájízzel fogják elővenni a fotókat, azt gondolva, hogy nem is ér annyit, amennyit kiadtak érte.

  • 2011.01.20 12:31:00Palex

    Nem ez a baj, mert vannak ilyenek.
    A baj ott van, amikor ideológiákat gyártanak a véleményük mellé.

  • 2011.01.20 12:41:05Iva

    "én meg rengeteg síró embert a nyomtalanul elmúlt életük fölött .."
    Ez most valami költői hangvételű vicc volt? Remélem jól fogom fel. (Különben azt kellene hinnem, hogy szerinted a profi képek jelentenék azoknak az embereknek a nyomokat az életükről...bele se merek gondolni.)

    Arról van szó, hogy ki mit tart fontosnak. Valamelyik hozzászóló írta, hogy olcsó esküvőt csinált, de a jó fotósból nem engedett, teljesen érthető, mindenki rangsorol. Én is olcsón szervezem a magamét, a jó vacsorából nem engedek, fotósra viszont nem költök. Ezer hasonló felállás van, másoknak a csodás ruha lehet hangsúlyos, vagy a megálmodott helyszín, ezért nem érdemes egymásnak ugrani, én csak azt nem szeretem, ha ezeket a teljesen szubjektív dolgokat valaki nélkülözhetetlennek állítja be. Minden elem nélkülözhető, hihetetlen, de igaz, két tanúval, minden más nélkül is házasodnak párok.

  • 2011.01.20 13:51:19kapuka

    Nekunk hivatasos fotos/videos nem volt a lakodalomban, csak az eskuvon meg elotte voltak mutermi es szabadteri kepek. Nagyon jol sikerultek, de mifelenk videken akkor meg nem volt szokas hogy a lagzit is profi fotozza vegig. De kulonben ez a 20 ev mulva nezegetes milyen erzes lesz, haat..., mi iden 10 eves hazasok leszunk, de az eskuvoi album legalabb 4 eve nem kerult a kezembe...

  • 2011.01.20 18:09:29nitro1

    Iva-val értek egyet. Mindenki döntse el, hogy neki mi a prioritása, nem kell rátukmálni semmit, max. ajánlani. Amúgy sem szeretem a felszólító módban íródott cikkeket.

  • 2011.01.20 20:22:09Józan :):(

    Azért a végére lehiggadt :), a legfőbb vita okként a "csóróságot" nevezném meg .
    Ő a fal és nem a háromszázezres fotós .

  • 2011.01.22 11:19:20Sztrogg

    "Felhívnám a figyelmet arra tényre, hogy az elkészült fotók tulajdonjoga a fotósé, méghozzá elvehetetlenül."
    Elvenni, mint a Pásztorok az üveggolyókat, csúnya dolog is lenne... Hanem a tulajdonjogot átadni ellenértékért (magyarul, megvenni az alkotást), na, azt szabad. Sőt, kívánatos. Szerzői jogi törvény 23 par 1. és 2. bekezdés.

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta