ALAPKONYHA

Mi az a quinoa, és miért kéne enni?

2014. január 11., szombat 15:05

Nem szeretnénk ezt a növényt misztifikálni, egyébként sem hiszünk a csodaszerekben, és szuperélelmiszerekben, ennek ellenére érdemes elolvasni, miért is lehet jó a fogyasztása.

Ásványi anyag tartalom (100gr)

Kalcium - 17mg (2%)
Vas -1,5mg (8%)
Magnézium - 64mg (16%)
Foszfor - 152 mg(15%)

Ez az egészen apró magocska Dél-Amerikából származik, főleg Peru és Bolívia vidékein terem. A növény akár 180 cm-es is lehet, és a magok a szár csúcsán nőnek. Hozzánk natúr vagy puffasztott változatban érkezik. Mivel gluténmentes, ezért allergiások számára is fogyasztható, nem is beszélve a fogyókúrázók széles tömegéről, akik alacsony kalóriatartalma miatt fogják kedvelni.

A quinoa annyira menő, hogy 2013 többek közt az ő éve is volt - jelentsen ez bármit -, ezért a Huffington Post összegyűjtött néhány adatot, amit eddig még nem tudtunk erről a növényről.

Nem is gabona

Meglepő, de tényleg így van, a parajok és a céklák családjába tartozó növény. Annak ellenére, hogy Európában a magját fogyasztják, a levele is ehető.

Teljesértékű fehérjét tartalmaz

Már 1955-ben szupersztárnak nevezték a növényt a "A quinoa és cañihua,tápanyagtartalma, fehérje minősége - étkezési magok az Andok-hegységben" című bestsellerben. Ebben egészen odáig mentek, hogy azt írták: "Bár egyetlen élelmiszer sem tartalmazza önmaga a létfenntartáshoz szükséges összes tápanyagot, a quinoa olyan közel jár hozzá, mint semmilyen más növény vagy állat."

Ez az oka, hogy a quinoa teljes értékű fehérjeforrás, azaz tartalmazza azt 9 aminosavat, melyet a szervezet nem tud előállítani, ezért élelmiszerekből kell bevinni azt.

A kalóriatartalma 100 grammban 120, szénhidrát 21 gramm, rost 3 gramm, fehérje pedig 4 gramm benne.

Nem minden quinoa egyforma

Több mint 120 fajta létezik belőle, legalábbis a Gabonatanács közlése szerint. A legismertebb a fehér, a vörös és a fekete verzió. A fehér verzió a legismertebb, a vöröset inkább köretként fogyasztják, a fekete verzió pedig édesebb egy kicsit. A mag mellett létezik liszt és pehely is belőle, de ha van otthon egy malmunk, akkor elég csak a magot megvenni.

Öblítés nélkül nem jó

Akárcsak a rizst, ezt is le kell öblíteni főzés előtt, mert keserű lehet. Bár a legtöbb terméket már megmosták a csomagolás előtt, biztos, ami biztos, érdemes jól átöblíteni. Mivel elég kicsik a magok, ezért akár pelenkával is ki lehet bélelni a szitát, mert különben átbújnak a lukakon a pici szemek.

Hogyan főzzük?

Mosás után kétszeres mennyiségű vízben kell megfőzni, kb. 15-20 perc után, mire az összes folyadékot elfőtte lesz jó. Ha kissé megpirítjuk főzés előtt, enyhén diós íze lesz. Reggelire fogyasztható tejjel, vagy gabonatejjel - kásaként, egyébként pedig minden olyan ételhez, amihez rizst használnánk.

Ismerkedéshez akár a rizs egy részét is kiválthatjuk vele, ekkor a víz a rizs+quinoa mennyiségének kétszerese, kis lángon, fedő alatt addig kell főzni, amíg minden folyadékot felvesz.

OnGo beszámolók

  • Wachau
    Wachau Az osztrák Dunakanyar felfedezése...
  • Los Angeles Az angyalok városa......
  • Borneo A Bako Nemzeti Park csodái...

Hirdetés