6 tipp az állandó kimerültség ellen

A túlhajszoltság legnagyobb átka, hogy elveszi örömeinket, örömtelen kötelességgé válik sok minden, ami önmagában életünk örömforrása lehetne - mondja Popper Péter. De mit tesz a kimerültség a testünkkel?

Bizonytalan eredetű fájdalmak, memória- és  koncentrációzavar

A túlhajszoltság olyan mértékű fáradtsághoz vezethet, amit már nem lehet egy hétvége alatt kipihenni, sőt, a regenerálódás sem jön sehogy össze. Amikor az ember holtfáradtan ágyba kerül, ahelyett, hogy elaludna végre, álmatlanul forgolódik vagy bámulja a plafont. Megkülönböztethetünk persze testi és szellemi kimerültséget, azonban többnyire a kettő egyszerre jelentkezik, összefügg. A kimerültséget mindenki máshogy éli meg, így tünetei gyakran egyénenként változnak, ám számos olyan jele van, ami általános.

A fáradtság okai - nem meglepő módon - sokszor az életmódunkban keresendők: ha túlhajszoljuk magunkat, túl sokat túlórázunk, könnyen lehet, hogy az átlagosnál fáradtabbak leszünk.

A kimerültség testi jelei:

  • gyengeség
  • izomfájdalom
  • izommerevség
  • végtagok elnehezülése
  • izomremegés, izomgörcs
  • gyengülő izomerő
  • lassú mozdulatok
  • szemek, kezek remegése
  • bizonytalan mozdulatok
  • szédülés, ájulás
  • szemkáprázás

A szellemi kimerültség jellemzői:

  • kiégettség érzése
  • koncentrációs zavar
  • romló emlékezet
  • álmosság

A túlhajszoltságból eredő kimerültség orvoslására nem létezik csodatabletta

Inkább élet-, és szemléletmódváltásra van szükség. Jó dolog, ha elsajátítunk néhány meditációs és stresszkezelési technikát, megtanulunk lelassulni, elengedni és pihenéseket iktatunk be a napba. Lássuk, mit tehetsz a kimerültség ellen Margarita Tartakovsky, orosz származású amerikai pszichológus szerint:

  • Iktass be a napi munka folyamatába rövidebb-hosszabb szüneteket. Ha megtanulsz meditálni, már 5 percnyi elmélyedés is csodákra képes, felér egy testmasszázzsal.
  • Meg kell tanulni elengedni a dolgokat – néha igenis vissza kell venni a tempóból!
  • Mi lenne, ha a telefont ezentúl nem vinnéd magaddal az ágyba? Egy fárasztó nap után a közösségi média böngészése nem tölt fel energiával, csak még jobban leamortizál.
  • Vezess be egy 10-20 perces napi rutint lefekvés, vagy felkelés előtt, amikor csak magaddal foglalkozol. Miközben kényezteted magad, átgondolhatod a napi teendőket, keretet adva a napnak.
  • Írhatnál naplót, haikukat, vagy apró jegyzeteket. Csodálatosan lecsendesítik az elmét!
  • Engedd meg magadnak, hogy lelassulj, megnyugodj, és ellazulj!
Mustra