Bunkó voltál, úgyhogy elmentem vásárolni

Ha boltkóros vagy, azt nemcsak a bankszámlád, de a szerelmi életed is bánhatja.

Az amerikai Brigham Young Egyetem kutatói szerint az anyagias emberek kevésbé képesek az érzelmi elköteleződésre, avagy a Mammon istennek való hódolás nem csak öl, butít és nyomorba dönt, de a kapcsolataink is könnyen kárvallottjává válhatnak.

A kutatásban 1310 fő házasságban élő ember pénzhez fűződő viszonyát vetették össze azzal, hogy mennyire fontos számukra a házasság intézménye, illetve hogy mennyire elégedettek a kapcsolatukkal.

Az anyagiasság mérése egyébként nem is olyan egyszerű: James Carroll, az egyetem professzora és csapata olyan kijelentéseket értékeltetett a vizsgálat résztvevőivel (aszerint, hogy mennyire értenek vagy nem értenek vele egyet), mint például:

Az, hogy megvegyek valami menő cuccot, sokkal fontosabb, mint hogy félretegyek

vagy: “A pénz roppant fontos számomra.” A mérések pedig azt igazolták, hogy azoknak, akik intimebb viszonyt ápolnak az anyagi javakkal, kevésbé számít a házasság egésze, ráadásul saját kapcsolatukat tekintve is elégedetlenebbek voltak.

Carroll szerint egyébként ezen nem nehéz segíteni:

“Sokaknak fel sem tűnik, hogy a pénzhajhászás lett életük fő mozgatórugója. Ezért aztán nagyon fontos, hogy a házastársak nagyobb figyelmet szenteljenek a kapcsolatuknak, többet beszélgessenek, időről időre tisztázzák a prioritásokat, ezzel is erősítve a köztük lévő köteléket.”

Ha pedig mindez sikerül, könnyen lehet, hogy a boltkórosság tünetei is alábbhagynak majd. A kutatásban használt statisztikai modell nem volt ugyanis képes a fordított kauzalitás kizárására, vagyis elképzelhető, hogy az anyagi javak hajkurászása nem oka, hanem következménye a kapcsolati elégedettségnek, sőt, ezek akár egymást erősítő folyamatokként is modellezhetők.

Ugyanúgy lehetséges tehát, hogy valaki egy érzelmileg sivár kapcsolatban élve vásárolgatással próbálja betölteni a benne keletkező űrt, mint hogy az eleve anyagiasabb értékrendet vallók felszínesebb, hosszabb távon kevésbé kielégítő kapcsolatot ápolnak partnereikkel. És persze mindig benne van a pakliban, hogy a menő cuccok halmozása és a shoppingolással töltött idő a kapcsolatra fordítható idő és energia rovására megy - ahogy az is, hogy a kapcsolati krízisek további hacukák beszerzéséhez vezetnek.

Mustra