Ez az őszi gyümölcs a fogyókúrázók aranya

GettyImages-sb10065823b-001
Juhász Marianna

Az ősz egyik legkedveltebb gyümölcse igen előnyös a fogyókúrázóknak, mert nemcsak laktat, hanem hosszú távon csökkenti az éhséget. Ez pedig mindig nagy segítséget jelent, ha valaki fogyni szeretne, vagy szeretné megtartani a súlyát.

Természetes béltisztító és hashajtó, rosttartalma miatt segítheti a fogyást, remek táplálék gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt, ásványi anyagban és vitaminokban gazdag, ehető frissen vagy aszalva, ráadásul a sütés-főzés során is rengetegféleképpen felhasználható. Ezek mind-mind a szilva jótékony előnyei.

Segíti a fogyást, és megelőzi az elhízást 

A szilva magas oldható rosttartalma – bármilyen formában fogyasztva – stabilizálja a vércukorszintet, hiszen lassítja az étel kiáramlását a gyomorból, így késleltetve a cukor felszívódását a véráramba. Szintén a magas rosttartalomnak köszönhetően a szilva eltelít, így akadályozza meg a túlevést és a hízást. A gyümölcs mindemellett növeli a szervezet inzulinérzékenységét is.

A szilva és az aszalt szilva kellemetlen mellékhatások nélkül alkalmazható súlycsökkentésre
A szilva és az aszalt szilva kellemetlen mellékhatások nélkül alkalmazható súlycsökkentésreEkaterina Smirnova / Getty Images Hungary

A szilvát már a népi gyógyászatban is hashajtóként használták a székrekedés természetes ellenszereként. Azonban ma már kutatások is bizonyítják, hogy a szilva 50 százalékkal növeli a fogyást, és csökkenti a derékbőséget.

Egy felmérés szerint azok az emberek, akik ezt a gyümölcsöt fogyasztották, négy kilót fogytak 12 hét alatt anélkül, hogy étrendet vagy életmódot váltottak volna.

Ennek titka nem más, mint hogy a szilvától, de különösen az aszalt szilvától, jóllakottabbnak érezték magukat, ezért a gyümölcs fogyasztása mellett többet fogytak, mint nélküle. A kutatás ismételten alátámasztotta, hogy a rostok növelik a teltségérzetet, és csökkentik a kalóriabevitelt, ezáltal pedig segítik a fogyást.

A kísérletben száz elhízott és túlsúlyos ember vett részt, akiket három hónapon keresztül követtek nyomon. A vizsgálatban részt vevők eredetileg az ajánlottnál kevesebb rostot ettek. A csoportot kettébontották, melynek az egyik felét csupán általános tanácsokkal látták el a legegészségesebb nassolnivalókról, de semmilyen követendő táplálkozási útravalót nem kaptak.

A csoport másik felének pedig azt mondták, hogy mindennap egyenek meg 15 vagy annál több aszalt szilvát. Az eredmények azt mutatták, hogy azok, akik aszalt szilvát ettek, átlagosan 2 kilogrammot fogytak, míg azok, akik nem ették a gyümölcsöt, csupán 1,5 kilogrammal lettek könnyebbek.

Dr. Jo Harrold, a kutatás vezetője elmondta: a vizsgálat bebizonyította, hogy az aszalt szilva kellemetlen mellékhatások nélkül alkalmazható súlycsökkentésre a testsúlykontroll-diéta részeként.

Az étkezéssel kapcsolatos viselkedések szakértője hozzátette: az egészséges táplálkozás fenntartása mindig is kihívást jelent. A friss gyümölcsök és zöldségek mellett az aszalt gyümölcs hasznos és kényelmes kiegészítője lehet az étrendnek, különösen akkor, ha az étvágy szabályozása a diéta során nehézségekbe ütközik.

A szilva számos betegségtől megvéd

Nem csak a testsúlyra gyakorolt jótékony hatása miatt érdemes kihasználni az október végéig tartó szilvaszezont. A feszes héjú, csonthéjas gyümölcs számos betegség megelőzésére és ellenszereként is kiváló, nem mellesleg nagyon finom is. Nézzük, miben lehet még szervezetünk segítségére a szilva!

A szilvát számtalan módon becsempészhetjük az étrendünkbe, legyen szó főétkezésről vagy desszertről
A szilvát számtalan módon becsempészhetjük az étrendünkbe, legyen szó főétkezésről vagy desszertrőlcarolafink / Getty Images Hungary

1. Vitaminban gazdag, és véd a rák ellen

Béta-karotin-tartalmának köszönhetően a szilva nemcsak testi, hanem a lelki egészségünket is támogatja. A béta-karotin az a boldogságunkért felelős pigment, amely az A-vitamin előállításához is szükséges. Az A-vitamin jótékony hatással van a látásra, a bőrre és a nyálkahártyák egészségének megőrzésére. A béta-karotin mindemellett leköti a szabad gyököket, ezáltal lassítja az öregedést. 

A szilvában lévő K-vitamin együtt harcol a béta-karotinnal az öregedés jelei ellen, de hátráltatja a csontritkulást, fokozza a vérkeringést, segíti a véralvadást és az Alzheimer-kórban szenvedő betegek gyógyítását.

A szilva mindemellett kiváló C-vitamin-forrás, amely hatékony antioxidáns. A C-vitamin segíti a szervezetet a rák, a gyulladások és a szabad gyökök elleni harcban. Számos tanulmány igazolja, hogy a szilva óv a sejtek sérülése ellen, és megelőzi a szív- és érrendszeri betegségeket.

2. Csökkenti a koleszterinszintet

A szilvában lévő oldható rost nagyon sokoldalú, hiszen a koleszterinszintet is szabályozza, miután magába szívja a felesleges epét. A koleszterinből a májunk „készít” epét, ami a zsír emésztésében játszik nagyon fontos szerepet. Amikor szilvát eszünk, arra késztetjük a szervezetünket, hogy a koleszterinből epét gyártson, hogy meg tudja emészteni a gyümölcsöt. Ehhez több epére van szükség, ha pedig növekszik az epe mennyisége, ezzel arányosan csökken a koleszterin.

3. Javítja a csontok egészségét és csökkenti a csontritkulás kockázatát

Ma már kutatások bizonyítják, hogy a gyümölcsök közül a szilva a leghatékonyabb, amely segíti a csontok épségének és egészségének megőrzését, miután a szilva gazdag forrása a flavonoid vegyületeknek.

4. Nincs benne zsír, de víz igen

A lédús szilva kalóriaszegény, nem tartalmaz telített zsírokat, 85 százalékban vízből áll, így kiváló szomjoltó. Mindemellett a héjában található cellulóznak és rostos húsának köszönhetően vizelethajtó is. Napi egy-két marék friss vagy aszalt szilva átmozgatja a beleket, és segít a salakanyag kipucolásában. Annak, akinek ki kell számolnia a napi cukorbevitelt vagy diétázik, érdemes vigyáznia az aszalt szilva fogyasztásával, mert az aszalványnak nagyon magas a cukortartalma.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra