Gondoltad volna? Még a teljesítményt is javíthatja egy jó edzőruha

Számodra mi a legfontosabb, ha edzőruhát választasz? Kényelmes, funkcionális legyen, jó áron adják, vagy nézzen ki jól? A legtöbbünk számára mindhárom szempont számít, és vásárláskor igyekszünk tekintettel lenni mindegyikre. Jól tesszük. Kutatás igazolja ugyanis, hogy nagyon nem mindegy, mit viselünk az edzőteremben vagy szabadtéri sportoláskor.

Persze jó rögtön az elején megjegyezni: ha épp életmódot váltanál és szeretnél nagyobb teret adni az életedben a mozgásnak, semmiképpen ne tartson vissza, ha azonnal nem tudsz magas minőségű edzőruhákba invesztálni. A mozgást ezek nélkül is el tudod kezdeni, hiszen egy kiadós séta vagy egy ugrándozás nélküli átmozgató online torna még nem feltétlenül igényel extra felszerelést. Éppígy óva intünk attól is, hogy minél drágább felszerelést válassz: egyszerű tornához, edzőtermi edzéshez remek alapdarabokat találsz jó áron a különböző sportáruházakban, és bár a jó cipő futáskor elengedhetetlen, első kilométereidhez még nem kell a topkategóriából választanod. 

Ha viszont hosszabb távra gondolkodsz, szeretnél motivált maradni és jobb teljesítményt elérni, Nick Harris teljesítmény-szakértőtől megtudhatod, miért érdemes egy ponton rendes, a választott sporthoz illeszkedő edzőruhára váltani. 

Biztonság

Megfelelő ruházatot viselni kulcsfontosságú, ha komolyan sportolsz, mivel nagyon sok sportsérülés következik be a nem megfelelő felszerelés és ruha miatt. Tulajdonképpen mindegy, milyen mozgásformát űzöl: fontos, hogy olyan ruházatot válassz, ami óv a sérüléstől, terheléstől és a túlhevüléstől is. Edzőtermi edzésnél, főleg, ha súlyokkal, gépeken is dolgozol, kifejezetten veszélyes lehet például az itt-ott lógó, beakadó ruházat, vagy a nem megfelelően tartó, teremben nem eléggé tapadó cipő. És ha már cipő: nem véletlen, hogy csaknem minden sporthoz gyártanak annak megfelelő lábbelit, az ezekhez tartozó fejlesztések jó része épp a különféle sportsérüléseket, eséseket, húzódást, rándulást, zúzódást hivatott kivédeni, és különösen igaz ez futás vagy túrázás esetén. Egészséged védelme érdekében jó, ha figyelsz arra is, hogy a választott sporthoz igazodjon a ruházatod vastagsága és légáteresztő képessége: benti mozgáshoz válassz vékonyabb, légáteresztő, jól szellőző holmit, ha nem akarsz túlhevülni. Azt már sportja válogatja, hogy épp a horzsolásoktól védő hosszúnadrág az előnyös, vagy a minél több testfelületet szabadon hagyó fazonok válnak be jobban: ha most kezdesz új sportba, érdeklődj edződnél vagy edzőtársaidnál, mikor és mire érdemes lecserélni a mackónadrág-póló párost. 

Szabad mozgás

Sportolni akkor jó, ha közben kényelmesen érezhetjük magunkat, ha a különböző mozgástípusokat nem gátolják a ruházat egyes elemei. Válassz ezért olyan edzőruhát, ami követi a tested vonalát és szinte második bőrödként simul rád. Ha kényelmesebben érzed magad edzés közben, képes leszel a gyakorlatokat megfelelően, a lehető legoptimálisabb mozgástartományban kivitelezni.

Nem véletlen, hogy az edzőtermi edzéshez szűk ruházatot szoktak hordani – és ennek csak részben oka, hogy ezekben jobban gusztálhatjuk saját és mások formásra gyúrt testét. Van más előnye is. Ezekben a ruhadarabokban az apróbb mozdulatok is látszanak, velük együtt pedig a kivitelezés pontatlansága is. A különböző statikus és dinamikus gyakorlatoknál, plankeknél, súlyok emelésekor vagy akár a jógapózoknál nagyon fontos, hogy helyesen kivitelezzük a gyakorlatokat, különben könnyen megsérülhetünk. Melegítőnadrágban, bő pólóban nem mindig látszik jól, kiakasztottuk-e a térdünket mérlegálláskor (ne tegyünk ilyet), túl nagy tartományban mozgattuk-e egyes tagjainkat, vagy plank közben tényleg feszesen tartjuk-e a hasfalunkat. 

Még jó, hogy ezt a kényelmeset vettem meg.
Még jó, hogy ezt a kényelmeset vettem meg.Fotó: bekisha / Getty Images Hungary

Testhő és izzadás

Funkcionális edzőholmira váltani már csak azért is megéri, mert ezek a dresszek sokat segítenek testhőd szabályozásában is. Egy erősebb edzés után bizonyára hálát adsz majd az égnek, ha nem sima pamutpólót viselsz, a pamut ugyanis minden nedvességet magába szív, benn is tart és hagy kihűlni is: vizes, elnehezedett és pikkpakk bebüdösödő holmiban kevésbé jó móka az edzés.

Válassz könnyű, lélegző anyagból készült edzőholmikat, amik távol tartják testedtől a nedvességet, és száraz érzést hagynak maguk után. Egyes intelligens anyagok abban is segítenek, hogy a testhő is optimális maradjon: ne fázz (mint egy vizes edzőpólóban fáznál), de ne is hevülj fel túlságosan. Ha kinti sportot űzöl, megint csak érdemes rugalmas, egymásra húzható darabokban gondolkodnod és figyelembe venned, hogy ahogy elkezdesz mozogni, egyre kevésbé fogsz fázni: azaz nem érdemes túlöltözni sem. 

Teljesítmény

Most érkeztünk el a legizgalmasabb részhez. Addig rendben, hogy jobb érzés és kényelmesebb egy jó edzőruhában sportolni, de képzeld, ruházatod valóban hatni tud a teljesítményedre is. Egy 2012-es vizsgálatban kutatók ruházat és mentális állapot, ruházat és teljesítmény összefüggéseit vizsgálták. Azt állapították meg, hogy a ruházat (ennek a kutatásnak az esetében az, hogy a kísérleti személyekre adott fehér köpeny orvosi köpenyként volt-e meghatározva) közvetlen hatást gyakorolhat például a figyelmi funkciókra. Más kutatások is hasonló eredménnyel jártak. Volt olyan, ahol a formális öltözködés és a vezetői készségek között mutattak ki összefüggést, máshol pedig azt figyelték meg, hogy a fitneszruházat viselése egészségesebb ételek vásárlására ösztönözhet. Kutatásoktól függetlenül biztosan te is megfigyelted, mennyire erősen hat az öltözködés a viselkedésre, élj hát az ebben rejlő lehetőséggel. 

Növekvő önbizalom

Ruházatunk a mindennapi életünkben is nagyban hat önbecsülésünkre. Ha reggel úgy indulunk el otthonról, hogy rendben vagyunk azzal, amit a tükörben látunk, az a nap későbbi szakaszaiban is meghatározza a hangulatunkat. Ez az edzőteremben sincs másképp, főleg akkor, amikor mi még épp csak kezdjük az edzést, mások meg már réges-régen mázsás súlyokat pakolásznak. Ha ilyenkor megadjuk a módját az öltözködésnek, akkor már az elején úgy megyünk be az edzőterembe vagy indulunk a futópálya felé, mintha igazi sportolók lennénk, nem igaz? 

Jó, akkor ma úgy fogok futni, mint egy profi.
Jó, akkor ma úgy fogok futni, mint egy profi.Fotó: Todor Tsvetkov / Getty Images Hungary

Nyugisabb bőr

A gyenge minőségű edzőruhák sokszor olyan anyagból készülnek, amik irritálhatják a bőrt, viszketést és akár kiütéseket is okozhatnak, amit az edzés közben felpezsdülő vérkeringés csak fokoz. Ugyanez igaz akkor is, ha nem edzésre tervezett holmit választasz a sportoláshoz. Ami utcán, megterhelő mozgás nélkül vagy otthoni kanapén heverészéshez megfelelő, egyáltalán nem biztos, hogy a teremben is jó szolgálatot tesz. Ha izzadsz és mindehhez szűk, nem megfelelő minőségű ruhát viselsz, az komolyan ki is kezdheti a bőröd: kidörzsölődéshez is vezethet. Ha megfelelő edzőruhát viselsz, azzal a bőröd egészségét is óvod, és nem fogod félbehagyni a munkát azért, mert elviselhetetlenül irritál a rajtad lévő holmi. 

Motiváció

Semmi sem motivál jobban az edzésre, mint egy klassz edzőruha. Ha már megvetted ezt a cuccot, akkor csak jó lenne tényleg edzeni is, nem? Sőt, a motiváció fennállhat fordítva is: remekül serkentheted magad azzal is, ha kilátásba helyezel ilyen beruházást. Ha például azt mondod, hogy ha lejárod az első hónapot az edzőteremben, veszel magadnak egy rendes nadrágot. Ha a második hónapban is tart a lelkesedésed, megjutalmazhatod magad egy funkcionális felsővel. Lépésről lépésre teljessé teheted a szettedet.

Ha viszont már cipőd is van, egy időre más motiváció után kell nézned. Igazából ugyanis semmi sem indokolja, hogy egy váltásnál több edzőruhád legyen. Szóval bármennyire is növeli az önbizalmadat és a teljesítményedet, jobb ebben is mértékletesnek maradni: ahhoz, hogy fejlődj és jó eredményeket érj el, nem több ruha, hanem a megfelelő öltözet mellett kitartás és elszántság szükséges. 

Mustra