Ezt a savanyúságot edd, ha fáj a gyomrod vagy csak erős csontokat szeretnél

GettyImages-841452356

Ha valami egészségeset akarsz enni, akkor a savanyúság valószínűleg nem az elsők között jut eszedbe, pedig fogyasztása igenis jótékony hatású lehet.

Az uborka alacsony kalóriatartalmához magas víztartalom párosul, ezért a fogyókúrázók körében is kedvelt. Az viszont már kevésbé közismert, hogy savanyúságként is megéri többet fogyasztani belőle. Nemcsak azért, mert értékes vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, hanem azért is, mert tartósítási módjától függően kedvező élettani hatásokkal bír.

Hozzájárul a bélrendszer egészségéhez

A fermentálással készült savanyúságok értékes probiotikum-források, így fogyasztásuk hozzájárul a bélrendszer megfelelő működéséhez, segít helyreállítani a bélflóra egészségét és serkentőleg hat az emésztésre. Ilyen például a savanyú uborka is.

A savanyú uborka több szempontból is egészséges
A savanyú uborka több szempontból is egészségesFudio / Getty Images Hungary

A bélrendszeri panaszok hátterében gyakran az áll, hogy bizonyos külső tényezők – mint az étrend, a stressz, a betegségek vagy az antibiotikumok használata – miatt felborul a belekben a „jó” és a „rossz” baktériumok aránya. A probiotikumokat tartalmazó élelmiszerek azonban képesek helyreállítani a törékeny egyensúlyt, ami egy sor kellemetlenségtől kímélhet meg.

Erősebbé teszi a csontokat

A savanyú uborkában K-vitamin is található, amely nélkülözhetetlen a szervezetnek a csontok építőköveként ismert oszteokalcin nevű fehérje előállításához. Mivel a nők csontjai általában gyengébbek és hajlamosabbak a csontritkulásra, számukra különösen fontos lehet a pótlása. A jó hír, hogy már egyetlen átlagos méretű savanyú uborka tartalmazza az ajánlott napi beviteli érték 30 százalékát.

Kiegyensúlyozza a vércukorszintet

A savanyú uborkát a cukorbetegek is bátran fogyaszthatják, hiszen a legtöbb esetben egyáltalán nem vagy csak elenyésző mennyiségben tartalmaz szénhidrátokat, vagyis nem emeli meg a vércukorszintet sem.

Az ecettel tartósított uborka alkalmas lehet a vércukorszint kiegyenlítésére is. Ezt erősítette meg egy több tanulmány eredményét összefoglaló átfogó elemzés, amely kimutatta, hogy azok, akik evés közben vagy közvetlenül azután ecetet fogyasztottak, az étkezést követően alacsonyabb glükózszintet mutattak azokhoz képest, akik nem.

Nem mindegy, hogy ecettel vagy sóval tartósítják-e
Nem mindegy, hogy ecettel vagy sóval tartósítják-eAli Majdfar / Getty Images Hungary

Tippek a savanyú uborka vásárlásához

Ha az elsődleges cél az, hogy javíts az emésztéseden, akkor a vásárlásnál két dologra kell figyelned. Miután a „jó” baktériumok alacsony hőmérsékleten nagyobb eséllyel maradnak életben, lehetőség szerint olyan savanyú uborkát válassz, amelyet hűtve tárolnak a boltban. De ennél is fontosabb, hogy savanyítása fermentálással (vagyis sós lében erjesztve) történjen. Ha tehát címkéjén szerepel az ecet is, akkor keresgélj tovább.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra