Ha így reggelizel, megelőzheted a szívroham kialakulását

GettyImages-1169342560

Már csak azért sem mindegy, hogy mit teszel az egészségedért ébredés után, mert egy tanulmány kimutatta, hogy a reggeli szívroham a leggyakoribb.

Te mit eszel reggelire? Gyorsan összedobsz egy szendvicset, úton a munkahelyedre veszel egy péksütit, vagy ráérősebb napokon készítesz egy tojásrántottát, sült szalonnával és egy nagy karéj fehér kenyérrel? A legfrissebb kutatások szerint érdemes változtatni a szokásaidon, ha szeretnél hosszú és egészséges életet élni.

Koleszterin: nem egybehangzóak a vélemények

Egy bostoni és oregoni szakemberekből álló csoport azt vizsgálta, hogy miért gyakoribbak reggel a szívrohamok és az agyvérzések. Egészséges önkéntesekből álló csoportban a fehérjék szintjét mérték, és kimutatták, hogy a vérrögök lebontását lassító fehérjék szintje reggel fél 7-kor tetőzik. Ha a speciális fehérje működése ellen nem is tudunk tenni, de megfelelő étkezéssel a betegségek kialakulását minimálisra csökkenthetjük. 

Akár egy zárható üvegben is magaddal viheted az egészséges reggelidet
Akár egy zárható üvegben is magaddal viheted az egészséges reggelidetJulio Ricco / Getty Images Hungary

A tudósok azt vizsgálták, hogy ha az állati eredetű termékeket növényi alapú élelmiszerekre cseréljük, az milyen előnyökkel jár. Az eredmény: ha egy tojást 25-28 grammnyi mogyoró- vagy diófélére cseréljük, azzal 17 százalékkal csökken a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. Vannak orvosok, akik egyértelműen úgy tartják, hogy a tojásban lévő koleszterin káros lehet a szívre, míg más szakemberek szerint még további vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ezt meggyőződéssel kijelenthessék. Ugyanakkor a diófélékről jól ismert tény, hogy csökkentik a koleszterinszintet, tehát remek alternatíva, hogy kiváltsuk a koleszterinben gazdag reggelinket. 

Óvatosan a feldolgozott húsfélékkel! 

Azt régóta hangsúlyozzák az orvosok, hogy ha növényi alapú élelmiszereket fogyasztunk az állatiak helyett, azzal csökkenthetjük a szív- és érrendszeri betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását, és meghosszabbíthatjuk az életünket. 

A feldolgozott húsokból álló reggeli is növelheti a szívroham kockázatát
A feldolgozott húsokból álló reggeli is növelheti a szívroham kockázatátKuvona / Getty Images Hungary

Az eredmények azt mutatják, hogy a hal és a tenger gyümölcseinek növényi alapúra cserélése esetén nem változnak az eredmények, és arra sincs bizonyíték, hogy a tejtermékek mogyoróval, dióval történő kiváltása csökkentené a rizikót. Ugyanakkor a kutatás rávilágít arra, hogy milyen előnyökkel jár, ha a feldolgozott hús helyett egészségesebb hozzávalókat fogyasztunk.

Azoknál a résztvevőknél, akik 50 gramm feldolgozott húst – például kolbászt vagy szalonnát – ugyanannyi hüvelyesre – például lencsére, csicseriborsóra vagy babra cseréltek –, 23 százalékkal kisebb volt a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának vagy a korai halálnak a kockázata.

Aki szereti és anyagi helyezte megengedi, azok számára a feldolgozott hús, a tojás, a sajt, a vaj vagy a cukorban gazdag, ízesített joghurt alternatívájaként az avokádó is remek választás, hiszen ily módon is csökkenthetik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A reggeli csak egy része a szívroham megelőzésének 

Dr. Sabrina Schlesinger, a német Diabéteszkutató Központ kutatásának egyik vezetője is azt javasolja, hogy a tojást lehetőleg időnként váltsuk ki növényi alapú élelmiszerekkel.

Az is bebizonyosodott, hogy a baromfihús növényi alapú élelmiszerekkel való helyettesítése is előnyös lehet, ám a tejtermékek kiváltásának hasznosságával kapcsolatban még nincs elegendő bizonyítékunk.

„Ám ha 50 gramm baromfihúst napi 30 gramm teljes kiőrlésű gabonára cserélünk, 13 százalékkal csökkenthetjük a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát” -– mondta dr. Schlesinger.

A kutatók semmiképpen sem állították azt, hogy fel kellene hagynunk kedvenc lágytojásunk vagy omlettünk fogyasztásával – sőt, napi egy tojás akár egészséges is lehet –, ám ha a magasabb napi tojásadagot csökkentjük egy tojással, és helyette mogyorót, diót eszünk, az 17 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, 18 százalékkal a 2-es típusú cukorbetegség, és 15 százalékkal a korai halálozás kockázatát. Emellett minden öt gramm vaj ugyanannyi olívaolajjal helyettesítve négy százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Jó hír: nem kell teljesen lemondanod a kedvenc tojásételedről
Jó hír: nem kell teljesen lemondanod a kedvenc tojásételedrőld3sign / Getty Images Hungary

Az elemzés szerint a szív- és érrendszeri megbetegedéseket leginkább – 36 százalékkal – úgy előzhetjük meg, ha napi 50 gramm feldolgozott hús helyett 30 gramm teljes kiőrlésű gabonát fogyasztunk. Emellett a vörös húsokból se vigyünk be napi 70 grammnál többet. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra