Akár bénulást is okozhat a konyhakertek kedvence, ha így fogyasztod

GettyImages-907684506
Clerget-Tasi Barbara

Olyan hétköznapi ételeket mutatunk, amiket biztonságosnak tartunk, emiatt gyakran és szívesen is esszük őket. Mégis, elég egy kisebb hiba, és máris az ügyeleten köthetünk ki miattuk. És nem, nem a gombára vagy a rizsre gondolunk.

Mérgező anyagok számos növényben előfordulnak; szerepük, hogy megvédjék a növényt az élősködőktől, valamint a penészedéstől. A glikoalkaloidok fény hatására termelődnek például a burgonyában vagy a paradicsomban, azonban más-más glikoalkaloid teszi őket eltérő mértékben toxikussá.

Eredetileg dísznövény volt

A Mexikóban őshonos paradicsom érdekessége, hogy egészen a 18. századig dísznövényként nevelték, mert mérgezőnek tartották – nem teljesen alaptalanul. A paradicsom szára, levele és a még zöld paradicsom a tomanin és dehidrotomatin nevű glikoalkaloid-tartalma miatt valóban toxikus. Ahhoz, hogy biztonságos legyen, el kell távolítani a zöld szárát és a csészeleveleit, valamint az érett paradicsomot kell fogyasztani, hiszen a tomanin szintje az érési folyamat során egyre csökken. Jogosan merül fel a kérdés, miért készítünk akkor éretlen paradicsomból lekvárt, savanyúságot. Nem azért, mert a vegyületet bármilyen feldolgozási technikával el lehetne távolítani, hanem azért, mert kis mennyiségben nem okoz egészségügyi problémákat.

Nem megfelelően elkészítve egyes népszerű ételek mérgezőek lehetnek
Nem megfelelően elkészítve egyes népszerű ételek mérgezőek lehetnekGeber86 / Getty Images Hungary

A másik glikoalkaloidot tartalmazó közkedvelt élelmiszerünk a burgonya, ami jóval veszélyesebb a paradicsomnál, ugyanis ez már nem tomanint, hanem szolanint tartalmaz.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mostantól fogva ne együnk krumplit, de nem véletlenül érdemes főzés előtt megpucolni. A legtöbb szolanin ugyanis a burgonya héjában van. Nem szabad továbbá csírázó vagy zöld burgonyát fogyasztani, mert ebben az állapotban magas a glikoalkaloidtartalma. Tároljuk a burgonyát száraz, sötét helyen, megelőzve ezzel a szolanin termelődését.

Ha nem tartjuk be a fogyasztási tanácsokat, az gyomor- és veseproblémához, fejfájáshoz, émelygéshez, hasmenéshez, veseirritációhoz; a legrosszabb esetben pedig akár a vörösvértestek feloldódásához, görcsökhöz, bénuláshoz vagy légzési rendellenességekhez is vezethet. Szerencsére azonban a szolaninmérgezés nagyon ritka.

A hüvelyesek között is találunk mérgező fajtákat, ha hőkezelés nélkül fogyasztjuk őket
A hüvelyesek között is találunk mérgező fajtákat, ha hőkezelés nélkül fogyasztjuk őketHelen Camacaro / Getty Images Hungary

Megfőzve már nem mérgező az étel

A babfélék számos pozitív hatást gyakorolnak az egészségünkre. Lassú felszívódásuk miatt kiválóak a cukorbetegeknek, ráadásul a koleszterinszintet is csökkentik. Magas fehérjetartalmuk miatt pedig nagyszerű húspótlók lehetnek azok számára, akik valamilyen okból szeretnék elhagyni a húst vagy legalább kevesebbet fogyasztani. 

A hüvelyesek igazi superfoodok, már ha megfelelően készítik el őket.

Ugyanis, ha hőkezelés nélkül eszünk néhány babfajtát, mérgező anyagokat juttatunk a szervezetünkbe. A vesebabot és a vörösbabot is be kell áztatni, majd legalább fél órán át főzni, hogy hatástalanítsuk a bennük található fitohemagglutinin. A zöldbabot pedig érdemes legalább 10 percig főzni. Ha nem így járunk el, akkor hamarosan olyan tüneteket észlelhetünk magunkon a bab elfogyasztása után, mint a hasfájás, hányás vagy a hasmenés.

Kismértékben gyógyszer, nagy mennyiségben méreg

Az erős paprikára aztán tényleg igaz, hogy kismértékben gyógyszer, nagy mennyiségben méreg. A benne található kapszaicin – ami a paprika csípősségéért felel – orvosság, mert jó hatással van a vérkeringésre, felhasználható a fájdalomcsillapításban, emellett gyulladáscsökkentő és rákmegelőző hatása is lehet. Nagy mennyiségben azonban nem csupán gyomorbántalmakat, hanem akár halált is okozhat. A csípős paprikákat egy Scoville-skálán osztályozzák, kapszaicintartalmuk szerint. Az habanero paprika például olyan csípős, hogy lenyelve képes agyi érösszehúzódásokat okozni, amik borzalmas migrénrohamok formájában jelentkeznek. A tünetek akár több napig is fennállhatnak. 

Mentesen főzni könnyű!

 

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra