Nem eheted marékszámra: rémálmaid és hormonzavarod lehet a melatonintól

GettyImages-1278309892
Berényi Bianka

Az alvászavar világszerte népbetegség, melynek orvoslására sokan szednek melatonint, ám a mennyiséggel nem árt vigyázni. Tévhit, hogy nincsenek mellékhatásai, és csak jót tesz a szervezettel – nemcsak az altatókkal, de a hormonokkal is vigyázz!

Ha azok közé tartozol, akik altatók nélkül is könnyen el tudnak aludni, szerencsés vagy. A magyar lakosság nagy része alvásproblémákkal küzd, általánosságban is rossz az alvásminőség. Pont ezért fordulunk sokszor külső segítséghez, melytől könnyebb álomba szendergést remélünk. De ha például túl sokat fogyasztunk melatoninból, az akár rémálmokat is eredményezhet, sőt, hormonzavarod is lehet tőle. 

Mit tud a melatonin?

A melatonin egy szervezetünkben is termelődő, az alvási ciklust irányító hormon. A melatonin termelését a hipotalamusz vezérli a fény és sötétség változásairól kapott információ alapján. A vér szállítja el a test más részeibe. Sötétben keletkezik, ezért a sötétség hormonjának is nevezik. A melatonin számtalan változata kapható már tabletta formájában is, melyek nagy népszerűségnek örvendenek. Te viszont légy velük óvatos!

Bár a melatonin étrend-kiegészítő pirulaként való használata az utóbbi években vált népszerűvé, valójában egy olyan hormonról van szó, amelyet a szervezet természetes módon termel. Kiegészítőként ugyanakkor nem ajánlatos mindennap szedni.

Mivel egy hormonról van szó, könnyen felboríthatja a szervezet természetes rendjét, ha túl sokat viszel be melatoninból
Mivel egy hormonról van szó, könnyen felboríthatja a szervezet természetes rendjét, ha túl sokat viszel be melatoninbólMarko Geber / Getty Images Hungary

Min segít pontosan ez a hormon?

Sokan hiszik, hogy mivel a melatonin jelzi a szervezetnek, hogy ideje aludni, az alvás általános minőségét is javítja. Dr. Frank Lipman, a funkcionális orvoslás doktora szerint azonban a melatonin inkább arra alkalmas, hogy átmenetileg helyreállítsa a cirkadián ritmust. Kevés érv támasztja alá, hogy hosszabb ideig javítaná az éjszakai alvás minőségét, és nem feltétlenül teszi könnyebbé az alvást vagy a mély alvási szakaszok elérését, még akkor sem, ha segít az elalvási folyamatban.

Vigyázz vele, nem szedhetsz be belőle akármennyit

Ha jelentős alvásproblémákkal küzdesz, akkor csábító lehet a gondolat, hogy marékszámra szedd a melatonint, ám Shelby Harris alvásszakértő szerint melatonint a legjobb kis dózisban (0,5 milligramm és 1 milligramm között) fogyasztani.

„Ha több mint 3-5 milligrammot szedsz belőle éjszakánként, akkor a melatonin valószínűleg nem hat nálad. Egyszerűen nincsenek olyan adatok, amelyek arra utalnának, hogy a kis mennyiségnél több lenne ajánlott alvásproblémák esetén” – magyarázza. Ráadásul a terület egy másik szakértője, Ashley Jordan Ferira szerint a melatonin nagy dózisban való szedése rémálmokkal, nyűgösséggel és fejfájással is összefüggésbe hozható.

Akár rémálmokat is okozhat a melatonin: vigyázz vele!
Akár rémálmokat is okozhat a melatonin: vigyázz vele!Yulia Panova / Getty Images Hungary

A mellékhatásoktól sem mentes

És végül, de nem utolsósorban, csak azért, mert a melatonin természetes módon is termelődik a szervezetünkben, nem jelenti azt, hogy mellékhatásoktól mentes, ha exogén módon, alvássegítőként fogyasztjuk. Ahogy Lipman korábban elmondta, mivel a melatonin hormon, hatással lehet a többi hormonra is.

„Ha sok melatonint szedünk, az hatással lesz a többi hormonra, és elnyomja a szervezetünk saját képességét arra vonatkozólag, hogy melatonint termeljen”

– figyelmeztet. Így nem tanácsos opció a nagy dózisú külső pótlása. Emellett a kutatások kimutatták, hogy bár a melatonin szedésének mellékhatásai általában enyhék, de vannak, akik fejfájásról, émelygésről és szédülésről is beszámoltak. Arra is van bizonyíték, hogy a nagy dózisok hosszú távú szedése felboríthatja a reproduktív hormonok, például az ösztrogén és a tesztoszteron termelődését.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra