Meglepő eredmény: ezek az év legjobb szuperélelmiszerei a dietetikusok szerint

GettyImages-1135682506

A legjobb szuperélelmiszerekből rengeteg értékes tápanyaghoz juthatsz, ezért még ha nem is ismered őket közelebbről, érdemes lehet megbarátkoznod velük.

A szuperélelmiszerek listája a Pollock Communications és a Today's Dietitian felmérése alapján állt össze, ami nem kevesebb mint 1173 dietetikus bevonásával készült. A legjobbak között egyértelműen a növényi alapú táplálékok dominálnak, amelyek kiemelkedő tápanyagprofiljukon túlmenően különféle egészségügyi előnyöket is hordoznak, így igazán megéri többet fogyasztani belőlük. Lássuk, milyen élelmiszerek fértek be a TOP 10-be.

1. Fermentált ételek

A fermentált ételek, mint a joghurt és a kimcshi, immun- és bélrendszerrendszer-erősítő hatásuk miatt szerezhettek előkelő helyezést a listán – számolt be a Real Simple. Mint azt a Stanford School of Medicine kutatói is megállapították, a fermentált élelmiszerekben gazdag étrend növeli a mikrobiom diverzitását és javítja az immunválaszokat.

A kimcshi a koreai konyhaművészet egyik legismertebb étele
A kimcshi a koreai konyhaművészet egyik legismertebb ételePeter Meade / Getty Images Hungary

2. Áfonya

Az áfonya elsőrangú antioxidáns-forrás, így segíthet megvédeni a sejteket a szabad gyökök által okozott károsodástól, és csökkentheti a rák, a szívbetegségek és más betegségek kialakulásának esélyét, valamint hozzájárulhat a haj, a körmök és a bőr egészségéhez is.

3. Magvak

Az olyan magvak, mint a chia- vagy a kendermag, valóságos tápanyagbombák. A chiamag például értékes ásványi anyagokat, rostokat, ómega-3 zsírsavakat és specifikus antioxidánsokat tartalmaz, amelyek egy 2016-os tanulmány szerint rákellenes hatással bírnak, illetve védik a szívet és a májat. Ha mindez nem lenne elég, a chiamag egyben kiváló kalcium-, foszfor- és magnéziumforrás is, így közreműködhet az egészséges csontozat fenntartásában.

4. Egzotikus gyümölcsök

Nem mintha a hagyományos gyümölcsökkel bármi gond lenne, de 2022 az egzotikus gyümölcsök éve lehet, így az emberek jobban megismerhetik a perui földi cseresznyét, vagy az acaibogyót. Ez utóbbi az egészséges smoothie-tálak összetevőjeként feltölthet antioxidánsokkal, segíthet a koleszterinszint szabályozásában, illetve egy 2014-es tanulmány alapján szerepet vállalhat az agy védelmében az öregedéssel járó károsodásokkal szemben.

Az avokádó gyakori szereplő a legjobb szuperélelmiszerek listáján
Az avokádó gyakori szereplő a legjobb szuperélelmiszerek listájánOscar Wong / Getty Images Hungary

5. Avokádó

Az avokádó az egyik legegészségesebb dolog, ami a gyomrodba kerülhet. Tele van egészséges zsírokkal, antioxidánsokkal és egyéb tápanyagokkal, amelyek jótékonyan hatnak a koleszterinszintre, a csontsűrűségre, a bőrre és a szemre. Ha a klasszikus avokádós pirítóst már unod, felhasználhatod turmixokhoz is.

6. Zöld tea

A japánok évezredek óta isszák a zöld teát, és ezt jó okkal teszik. Az ital gyulladáscsökkentő és immunerősítő tulajdonságairól ismert, emellett tanulmányok szerint felpörgeti az anyagcserét és a zsírégetést is. Ihatod jegesen vagy forrón, de akár zöld teás rizst is készíthetsz belőle.

7. Diófélék

A diófélék és dióvajak fogyasztása nagyszerű módja annak, hogy fehérjéket, rostokat és más kulcsfontosságú tápanyagokat juttass a szervezetedbe. A pisztácia például olyan antioxidánsokat tartalmaz, amelyekről bebizonyosodott, hogy elősegítik a szem egészségét, és részük lehet a rák és a szívbetegségek elleni védekezésben is.

8. Ősi gabonafélék

Ideértendő az amaránt, a teff és a farro, de a legnépszerűbb ősi gabonaféle manapság kétségkívül a kinoa, amely rostokban gazdag, tartalmazza mind a kilenc esszenciális aminosavat és még B6- és C-vitamin is található benne.

Az ősi gabonafélék közé tartozó kinoa rendkívül egészséges
Az ősi gabonafélék közé tartozó kinoa rendkívül egészségesfcafotodigital / Getty Images Hungary

9. Leveles zöldségek

A sötét, leveles zöldségeknek, különös tekintettel a spenótra, szintén érdemes helyet szorítanod az étrendedben. A spenót értékes fehérje- és flavonoidforrás, így megóvhat a szabad gyökök okozta károktól, ezáltal pedig a daganatos megbetegedésektől és gyulladásoktól is, ráadásul A- és C-vitaminban gazdag, továbbá bizonyítottan mérsékli a vérnyomást és csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

10. Kelkáposzta

Számos táplálkozási előnye miatt a leveles zöldségek közé tartozó kelkáposzta külön helyet érdemelt ki a listán. A spenóthoz hasonlóan ez is tele van fehérjékkel és flavonoidokkal, miközben A-, K- és C-vitamint is tartalmaz, illetve jól telítő rostforrásnak számít.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra