Mi tesz vonzóvá egy embert? Amitől első látásra megakad rajta mások szeme? A szépség tényleg kor- és kultúrafüggő, vagy vannak olyan tulajdonságok, amelyek univerzálisan vonzónak számítanak? Aimee Adam 2021-es kutatása szerint nem mindegy, milyen hosszú a szempillád, ha szeretnél kitűnni a párkeresők tömegéből.
A kultúra, a szépség és az ösztönök
Adam nem próbálja leegyszerűsíteni a helyzetet: állásfoglalása szerint minden kultúrának és minden korszaknak más szépségideáljai voltak, azonban emellett a külső megjelenés néhány jellemzője korokon átívelő szépséggel ruház fel egyeseket. Ezek azok a látható fizikai jelzések, amelyek az egészséget, a fiatalságot és a termékenységet harsogják a külvilágnak, és amelyekre tudat alatt mindannyian rákapcsolódunk. Hajunk és a szempillánk is változik idővel, így ezek kinézete is üzenetértékkel rendelkezik mások számára.
Persze, a különböző korok és kultúrák változó szépségideáljai ezeknél a kevésbé szembetűnő jeleknél jóval látványosabbak, így nem csoda, ha első ránézésre nem könnyű megtalálni az összekötő vonzósági jegyeket.
Például nehéz lehet megtalálni a hasonlóságot az ókori görög női szépségideálja között és a viktoriánus kor brit női szépségideálja között: míg az előbbinél a kerek arc, nagy mell, a körte testalkat és a vörös haj hódított, addig az utóbbinál a beteges, törékeny testalkat, a sápadt bőr, a soványság, a piros arc és ajkak hódítottak. Az Európán kívüli szépségideálok között pedig ezeknél még jelentősebb különbségek fedezhetők fel, legyen szó akár az etióp surma és mursi törzsek tányérajkú lányairól vagy az észak-thaiföldi, Mianmarból származó kayan törzshöz tartozó padaungok karikákkal hosszúra nyújtott nyakú nőiről.
Ki válik vonzóbbá a hosszabb szempilláktól?
Adam kutatásában nőkről és férfiakról készült fotókon szereplők szempilláját hosszabbította meg, hogy feltérképezze, milyen hatást kelt ez a szemlélőkben. Kiderült, hogy a hosszabb pillák a nőket vonzóbbá tették, de a férfiak esetében ez nem változtatott semmin (nyilvánvalóan ez az eredmény általános tendenciákat tud csak kimutatni, az egyéni preferenciákat ezáltal nem tagadja). A kutatásban részt vevők nemcsak szebbnek, de egészségesebbnek és nőiesebbnek is értékelték a módosított fényképeket.
Érdekes módon azonban volt egy csoport a nőkön belül, amely tagjai többet nyertek a szempilla-hosszabbításból. Az idősebb nőket még szebbé tette, noha vélt koruk megsaccolásán semmit sem nyomott latba ez a fotómanipuláció.
Adam kutatása azt engedi sejtetni, hogy a szempillák hosszúsága nem kultúrafüggő, hanem egy általánosabb, mélyebb, ösztönösebb szinten érinti meg az embereket.
Nem csoda hát, ha 4000 éves hagyománya van a szempillák vonzóbbá varázsolásának.
A vonzalom szabályai összetettebbek
Ugyanakkor, Adam hangsúlyozza, hogy a szempillahossz csak egyike azoknak a vonásoknak, amelyektől szépnek látunk valakit. Illetve a vonzalomkeltés a külsőségeknél összetettebb dolog, hiszen a személyiség, a kisugárzás, a kedvesség és együttérzés is fontos alkotóelmei ennek számos egyéb tulajdonsággal egyetemben. Viszont Adam kutatása nagyszerűen megmagyarázza, miért szeretünk legalább egy kis szempillaspirált feltenni magunkra, mi, nők, amikor csinosabbnak szeretnénk érezni magunkat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés