A brokkoli az egyik legegészségesebb zöldség: 5 dolog, amit a fogyasztásával nyersz

GettyImages-1350848443

Sokan idegenkednek a brokkolitól, pedig ha megfelelő módon van elkészítve, nagyon is finom tud lenni, ráadásul fogyasztása az egyik legjobb dolog, ami a szervezeteddel történhet.

A rákvédő hatásáról is ismert brokkoli a legtáplálóbb zöldségek közé tartozik: alacsony a szénhidráttartalma, viszont rostokban gazdag, értékes C-vitamin és K-vitamin-forrásnak számít, továbbá egy sor antioxidánst, A-vitamint, folsavat, káliumot, foszfort és szelént is tartalmaz. Mutatjuk, hogy mi mindent nyerhetsz azzal, ha helyet kap az étrendedben.

1. Erősíti az immunrendszered

A brokkoli tele van értékes antioxidánsokkal, melyek segítenek helyreállítani a sérült sejteket, így azok ellenállóbba válhatnak a betegségekkel szemben – írja a Real Simple. Ezek közül is kiemelkedik a szulforafán és az indol-3-karbinol, amelyek a sejteket védő méregtelenítő enzimek szabályozóiként működnek.

Tele van értékes tápanyagokkal
Tele van értékes tápanyagokkalKarl Tapales / Getty Images Hungary

2. Védi a szíved

Ha brokkolit fogyasztasz, azzal megelőzheted az artériák eltömődését, ezáltal pedig a szívbetegségek kialakulását is. A keresztesvirágúak – köztük a brokkoli – ugyanis karotinoidokat tartalmaznak, amelyek védik a vérereket és megakadályozzák a plakkok lerakódását az érfalakon.

3. Jót tesz a hangulatodnak

Az ételek, amiket elfogyasztasz, arra késztetik az agyad, hogy különféle hormonokat szabadítson fel, amelyek befolyásolják a hangulatodat. A brokkoli úgy vág ide, hogy krómot tartalmaz, ami az agyadban lévő neurotranszmitterekre (vagyis azokra a hormonokra, amelyek befolyásolják a hangulatodat) is hatással van. A jó hír, hogy a napi ajánlott krómmennyiség felét már egy félcsészényi brokkolival is beviheted.

Mire figyeljek a vásárlásnál?

Általánosságban azt lehet mondani, hogy ha a brokkoli szép, mélyzöld színű, akkor fogyasztásra alkalmas. Sara Peternell táplálkozási szakértő szerint ugyanakkor azt javasolja, hogy ne csak a színét nézd, és lehetőleg biováltozatban vásárold meg, mert egyébként vegyszereket tartalmazhat. Az organikus termesztésű brokkoli beszerezhető fagyasztott formában is, ráadásul így jellemzően valamivel alacsonyabb áron juthatsz hozzá. 

4. Segíti a májműködést

A máj a nap 24 órájában azon dolgozik, hogy az általa kiválasztott epén keresztül kivonja a méreganyagokat a szervezetből. A Hepatology című orvosi folyóiratban publikált kutatás kimutatta, hogy a keresztesvirágú zöldségek fogyasztása a májműködést is kedvezően befolyásolja, olyan módon, hogy megnöveli a zsírmáj kialakulása, illetve a méreganyagok felhalmozódása ellen védő enzimek szintjét. Ez az indol-3-karbinol nevű antioxidánsnak köszönhető, ami a májra nézve gyulladáscsökkentő hatással bír.

5. Védi az ízületeket

A Kelet-Anglia Egyetem kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a brokkoliban található szulforafán csökkenti az ízületi porcok gyulladását, így annak fogyasztása megkímélhet a krónikus ízületi gyulladástól is.

Nyersen vagy párolva a legegészségesebb
Nyersen vagy párolva a legegészségesebbagrobacter / Getty Images Hungary

És hogy érdemes fogyasztani?

Ha meg tudsz békélni az ízével, akkor a legtöbb tápanyaghoz a nyers brokkoliból juthatsz hozzá, ami például hummuszba mártogatva is fogyasztható. Amennyiben ez nincs az ínyedre, akkor a tápérték szempontjából a párolás a második legjobb megoldás, a főzéssel viszont érdemes csínján bánnod, mert a brokkoli ettől elveszítheti tápanyagtartalma egy részét. Jennifer Weis dietetikus a sütést sem veti el. Ehhez a brokkolirózsákat meglocsolja egy kevés olívaolajjal, majd sóval, borssal és balzsamecettel ízesíti.

Karen Graham dietetikus megemlített egy fontos kivételt is. Ha pajzsmirigyproblémáid vannak, akkor nem tanácsos nyersen enned a brokkolit, mivel az goitrogént tartalmaz, ami megzavarhatja a pajzsmirigyhormon termelését. Ilyen esetben a főzés vagy a blansírozás lehet a megoldás, amelyek jelentősen csökkentik ezt a hatást.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra