Ebből az apró gyümölcsből alig eszel, pedig megmenthet az elbutulástól

GettyImages-599926620

Ha tenni akarsz az elbutulás ellen, itt a megoldás. Mutatunk egy gyümölcsöt, amiről bebizonyosodott, hogy agyserkentő hatású.

A szeder általában kevés figyelmet kap a többi, népszerűbb bogyós gyümölcs mellett, amire egyáltalán nem szolgált rá, hiszen igazi szuperélelmiszerként egészségügyi előnyök egész tárházát kínálja. A következőkben két dietetikus mondja el, hogy milyen jótékony hatásokra számíthatsz fogyasztásától.

Egy apró gyümölcs tele tápanyagokkal

„A szeder tele van C-vitaminnal, amely immunerősítő hatású, és segít megőrizni a bőr friss megjelenését. Emellett magas mangántartalommal bír, ami hozzájárulhat az erős, egészséges csontozat fenntartásához” – magyarázta Brigitte Zeitlin dietetikus, a BZ Nutrition alapítója.

A szedernek egy sor másik előnye is van azon túl, hogy serkenti az agyműködést
A szedernek egy sor másik előnye is van azon túl, hogy serkenti az agyműködéstSanny11 / Getty Images Hungary

Az olyan bogyós gyümölcsök, mint a szeder, antioxidánsokban gazdagok. Ezek közül érdemes kiemelni az antocianinokat, amelyek erős antimikrobiális és gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkeznek.

Mint ismert, az antioxidánsok semlegesítik a szabad gyököket, aminek megelőző szerepe lehet a daganatos megbetegedések és a cukorbetegség kialakulásában, illetve összefüggésbe hozhatók az agy egészségével és a jobb látással.

Egy másik dietetikus, Amy Gorin szerint meg kell említeni azt is, hogy a szedernek magas a rosttartalma, ami hosszan tartó teltségérzetet nyújt az étkezések után.

A megfelelő rostbevitel azért is kulcsfontosságú, mert kutatások kimutatták, hogy az elégtelen rostbevitel megnövelheti a szívbetegségek kockázatát.

„A szeder fogyasztása javítja az LDL, vagyis a »rossz« koleszterinszintet” – tette hozzá a szakember. Ezt erősítette meg a Scientific Reports áttekintő tanulmánya is, melynek alapján a bogyós gyümölcsök rendszeres fogyasztóinál alacsonyabb koleszterinszintet mértek.

Az előnyök sora ezzel még nem ért véget, a szeder ugyanis kiváló forrása a K-vitaminnak, amely segíti a véralvadást és a csontanyagcserét. Hiánya viszont erős menstruációs vérzést okozhat, illetve hajlamossá tehet a véraláfutásokra.

Remek alapanyag lehet egy tápláló smoothie készítéséhez
Remek alapanyag lehet egy tápláló smoothie készítéséhezKathrin Ziegler / Getty Images Hungary

Bizonyítottan agyserkentő hatású

Végül, de nem utolsósorban, egy tanulmány kimutatta, hogy a szeder gyakori fogyasztása hozzájárul a fogak egészséghez, egy másik pedig megállapította, hogy fontos szerepet játszhat az agy egészségében, és

megelőzheti az öregedéssel kapcsolatos memóriavesztést.

Megfelelő adagolására ugyanakkor oda kell figyelni, mivel a szeder egy bizonyos mennyiség felett egyeseknél gyomorpanaszokat okozhat. Ha érzékeny a gyomrod, jobban jársz, ha egyszerre csak egy kisebb maroknyit eszel belőle. Amennyiben elszíneződik tőle a vizeleted, ne lepődj meg! Ez csakúgy, mint a cékla esetében, teljesen ártalmatlan jelenség.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra