Kell bármi a sportoláshoz egy mobilon kívül?

Zanza!

Még mindig egy csomó cuccot cipel magával futáshoz, és el sem indul biciklizni hátizsák nélkül? Felesleges, ne tegye. Megnéztük mi mindent ad egy okostelefon a sportokhoz, ha a hatékonyság a cél és nem akarja plusz csomagokkal agyonvágni a mozgás örömét.

Az általunk ajánlott alkalmazások segítségével simán nekiindulhatunk mobillal edzeni. Indulásnál ránézünk, hogy bármelyik sporttársunk kint van-e a napi edzőkörünkön, út közben készülékünkkel megvesszük a kedvenc sportitalunkat és energiaszeletünket, majd mobillal parkolunk. Napi penzumot is alkalmazás ajánlj, edzőzene indulhat, a készülék és okosóránk monitorozza teljesítményünket. A végén a nyújtás mellett nyilván a posztolásról sem feledkezünk meg, és az elégetett kalória fényében az étkezésünk megtervezésében is segít a mobil, amivel akár azonnal meg is rendelhetjük az ebédet.

A jövőkutatók már az okostelefonok megjelenése előtt digitális svájci bicskaként gondoltak a mobilra, amely mindenféle hasznos digitális segédeszközt egyesít majd. Ez lesz a térképünk, zenelejátszónk, naptárunk, és személyi asszisztensük, állították. Mi már tapasztalatból tudjuk, hogy még ennél is sokkal többet tud, pedig többségünk az elérhető funkciók töredékét sem használja. Kíváncsiak voltunk, mi mindenre használható egy okostelefon, ha mondjuk futás vagy biciklizés közben szeretnénk a lehető legjobban kihasználni a lehetőségeit.

Motivátorok

Főleg a kezdők és újrakezdők számára lehet hasznos, ha mobiljuk segít rávenni őket az edzésre, és iránymutatást az a fejlődéshez. Aki fél, hogy magától ellógná a sportolást, több olyan appot is talál, amelyik segít a motiváció fenntartásában és edzői utasításokkal gondoskodik a fejlődésről. A Nike+Run nagyszerűsége éppen az egyszerűségében rejlik: miután rögzítette a megtett kilométereket, minden egyes edzés után dicséretet kapunk a teljesítményünkért. A pozitív visszacsatolást az app egy-egy neves sportoló szájába adja, tovább erősítve az élményt, hogy most aztán kitettünk magunkért. Sokaknak nincs is szüksége ennél többre, az alkalmazás rendkívül népszerű a motivációs technikája miatt. A kezdők és újrakezdők másik nagy kedvence a Couch-to-5K, amit a Dívány újságírója is tesztelt. Az alkalmazás kezdőket segít abban, hogy néhány hét alatt képesek legyenek 5 kilométert egyhuzamban lefutni. Az ehhez szükséges utasításokat az app a fülünkbe mondja, lehalkítva közben az általunk hallgatott zenét.

shutterstock 315909563

A játék is fontos motivációs tényező lehet, amire jó példa a rendhagyó Zombies, Run! alkalmazás. Egy zombiapokalipszis utáni világba kalauzol minket futás közben, és a történetmesélbe szövi az edzői utasításokat. Koncepciója szerint jobb lesz az időnk,ha azért kell sprintelnünk ötszáz métert, mert meg kell mentenünk valakinek az életét a sarkon leselkedő zombik elől.

A mindentudók - közösség, útvonal, edzésterv

A legnépszerűbben azok a mindentudó alkalmazások, amelyek egyszerre több igényt is próbálnak kielégíteni. Itt is alap, hogy GPS segítségével nyomon követik mozgásunkat, és naplózzák tevékenységünket, és a legtöbbjük szinte bármilyen szabadtéri, helyváltoztatással járó sporttevékenységhez használható, nem kizárólag futáshoz, vagy biciklizéshez.

Ide tartozik az Endomondo, amely jó példa arra, hogy az egyedül űzött sportot is közösségi élménnyé lehet tenni. Ez nem csak annyit jelent, hogy egyből megoszthatjuk a Facebookon és a Twitteren az aznapi teljesítményünket és szelfinket, de sportolás közben is tarthatjuk a kapcsolatot ismerőseinkkel, a beépített chat funkcióval biztatást kaphatunk tőlük, nyomon követhetjük edzéseiket, megdönthetjük csúcsaikat. Hasonlóan sokoldalú eszköz a Runkeeper, amelyben saját edzésterveket is létrehozhatunk de nagy közösséget mozgat a Strava is, amelyet ez tesz az egyik leghatékonyabb útvonaltervezővé, akár bringáról, akár futásról legyen szó. Térképen láthatjuk saját és ismerőseink leggyakrabban használt útvonalát, és mi is felhasználhatjuk azokat a saját útvonalunk tervezésekor, de akár versenyeket is hirdethetünk ezekre a szakaszokra.

A Runtastic tovább megy és saját fittneszkarkötőt, órát és pulzusmérőt is árul. Igaz, meglehetősen borsos, 100 dollár feletti áron, de legalább biztosak lehetünk benne, hogy teljesen kompatibilis az alkalmazással, amely az edzés intenzitását, a pulzusunkat és az elégetett kalóriákat is számontartja.

shutterstock 474486271

Zenelejátszó

Sokan szeretik ötvözni a zenét az edzéssel, ami így egyszerre szórakoztat és motivál. Az edzéshez megfelelő playlist összeállításában segít a Rock my Run, amellyel stílus, hosszúság és tempo szerint válogathatunk a számok között. Hasonlót tud a jog.fm is, ám az ebben összeállított lista lejátszása nem feltétlenül zökkenőmentes, szerencsére a lista alapján jó öreg Spotify-on vagy Deezeren is elérjük a hallgatni valót. Utóbbiaknak nagy előnye, hogy ideiglenesen a telefonunkon is tárolhatjuk a számokat, így nem kell a mobiladat-keretünket elhasználni a zenehallgatás kedvéért.

Elsősegély

Akár nekünk, akár a bringánkak van szüksége elsősegélyre, találunk megfelelő alkalmazást. A St John Ambulance First Aid For Cyclists a leggyakrabban előforduló biciklis sérülésekhez nyújt segítséget, míg a Bike Doctor segítségével a biciklit tudjuk megszerelni - amennyiben van szerszámunk hozzá.

Pénztárca

Akár a pénztárcát is otthon hagyhatjuk, ha mobilunkat alkalmassá tesszük a fizetésre. Létezik olyan hazai banki alkalmazás, mely egyszerűen teszi alkalmassá érintéses fizetésre a mobilt, és olyan is, melynek számos funkcióját a sportoláshoz is kihasználhatjuk.

A Gránitbank alkalmazásának az az újdonsága a korábbi megoldásokhoz képest, hogy nem kell hozzá SIM kártyát cserélnünk, így egyszerűen adhatunk bankkártya funkciót a mobilunknak. Gond nélkül használható érintéses fizetésre, ha valamelyik hiperben vásárolnánk sportolás után, vagy megejtenénk a reggelit egy kávézóban.

shutterstock 163505744

A Simple appba tetszőleges bankkártyát regisztrálhatunk, így nem vagyunk sem bankhoz, sem mobilszolgáltatóhoz kötve. Az autóval sportolni járóknak hasznos, hogy parkolni is lehet vele, de pályamatrica vásárlására is alkalmas. A többi funkció közül az ételrendelés, vagy akár a mozijegy vásárlása is jól jöhet, természetesen bankkártyánk terhére.

Applikáció Mennyibe kerül? Milyen Irendszerre?
Nike+Run Club  Ingyenes iOS, Android
Couch-to-5K  Az első négy futás ingyenes - 2.29 dollár/hó iOS, Android
Zombies, Run!  Az első négy küldetés ingyenes - Pro 2.99 dollár/hó iOS, Android
Endomondo  Ingyenes - Pro 2.5 dollár/hó iOS, Android, Windows
Runkeeper  Ingyenes - Premium 9.99 dollár/hó iOS, Android
Runtastic  Ingyenes - Pro 6.99 iOS, Android, Windows
RockMyRun  Ingyenes - Premium 4.99 dollár iOS, Android
jog.fm  Ingyenes iOS
St John Ambulance First Aid For Cyclists  Ingyenes St John Ambulance First Aid For Cyclists
Bike Doctor  4.99 dollár iOS
Gránit Pay  Ingyenes Android
Vodafone Wallett  Ingyenes Android
MobilTárca  Ingyenes Android
Simple  Ingyenes, tranzakciónként kényelmi díjat számolnak fel iOS, Android, Windows

A cikket a Brand & Content készítette a Mastercard megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Blogmustra