Így válasszon sportmelltartót

Mezei fehérneműt sem könnyű választani, a megfelelő sportmelltartó levadászása viszont tényleg a lehetetlenséggel határos: egyszerre legyen kényelmes, de azért akadályozza meg a rázkódást. A próba elengedhetetlen, és akkor választunk jól, ha két ujjunk befér a pántok alá és levegőt is kapunk. Persze vannak, akik a melltartónélküliségre szavaznak, és több topban futnak.

Ha rendszeresen sportolunk, akkor a felszerelésünkből nem hiányozhat egy jó sportmelltartó, ami nem szorít, kényelmes, mégis mindent a helyén tart, megakadályozza a rázkódást és kellően alátámaszt. Persze ahány ház, annyi szokás. Ez derült ki legalábbis az ismerősök körében végzett felmérésből. „Nem használok egyáltalán melltartót, a sportoláshoz két-három vékonyabb szoros atlétát veszek fel. Mostanában gondolkodom azon, hogy kellene sportmelltartó a futáshoz, de amikor felpróbáltam egy Nike-ot, majd belehaltam, annyira szorított” – írta T, akihez hasonlóan J sem hord melltartót, igaz, a sportolás közben más a helyzet. Jó, akkor is csak egy pamutból készült, egyszerű, vastagpántos darabot visel. K szintén ilyen melltartóban edz, egy Skiny modellben, bár a hétköznapokon a merevítős fazont favorizálja.

 

M sokat mozog, de a sportmelltartókat nem igazán kedveli: „A mellem alatt összenyomják a tüdőmet, szorítanak, viszont nem tartják azt, amit kellene, pedig futáshoz nem ártana. Baromi kényelmetlen úgy rohangálni, hogy alulról kézzel támasztom a mellem, és közben alig kapok levegőt. Ja, és hülyén is néz ki. Nem, nem a méretet rontottam el, mert nagyon sokat felpróbáltam. Én a dupla lurex-szálas pólóra esküszöm. Van még 4 Triumph One Size melltartóm is, 10-12 éve kaptam őket anyámtól, de sajnos már kivonták őket a forgalomból. Na, egy ilyen melltartó meg egy testhezálló lurex póló, arra rá egy bővebb, mert nem szeretem kitenni mindenem, és lehet is futni.” L a Triumph Triactionre, a teniszmelltartókra és dupla feszülős pólóra esküszik, igaz, néha levegőt sem kap, főleg, amikor mindezt együtt húzza magára.

M és L jó úton haladnak, Béres Alexandra egy korábbi cikkünkben már kifejtette, hogy akinek nagyobb a melle és futni szeretne, minimum két réteget vegyen fel. Azaz, a megfelelően kiválasztott (lehetőleg sport-) melltartó fölé kell egy jó top is, ami megakadályozza a rázkódást. A témával foglalkozó oldalak szerint ne tántorítson el minket a méretválasztáskor az, ha a sportmelltartó a hétköznapi változatával ellentétben szorít egy kicsit, mert ez bizony fontos ahhoz, hogy minden a helyén maradjon. A felmérések szerint a nők 70-80 százaléka nem megfelelő méretű sportmelltartót hord, pedig ez fájdalmakhoz, a mellet tartó szalagok megnyúlásához vezethet. És hogyan kell megállapítani a megfelelő méretet? Természetesen kell hozzá mérőszalag, valamint hogy mérés közben olyan melltartót viseljünk, amiben nincsen tömés. A módszer ugyanaz, mint az átlagos melltartók esetében: első lépésként mindenképpen meg kell állapítani, hogy elvileg milyen kör- és kosármérettel rendelkezünk. Ehhez meg kell mérnünk a mellbőséget és mell alatti körméretet.

Attól függően, hogy milyen mozgásformát végzünk, mást kell kibírnia egy sportmelltartónak. A jógázáshoz, súlyzózáshoz, sétáláshoz elég egy könnyebb darab. A biciklizéshez, kardió edzésekhez, tánchoz, síeléshez már eggyel komolyabb melltartó kell, ami részben azt jelenti, hogy sokkal vastagabbak a pántjai. Futáshoz, teniszhez, kosárlabdázáshoz, focizáshoz, aerobikhoz pedig olyan kell, ami a komoly igénybevételt is bírja – olvasható többek közt a Nike hivatalos oldalán. A sportmelltartóknál két módszert alkalmaznak a rögzítésre: vannak, amelyek egyszerűen csak leszorítják a melleket, ez kisebb kosármérettel rendelkezőknek ajánlott. Vannak, amelyeknél külön kosarakat, "tartórendszert" alakítanak ki a melleknek, így ezek részben hasonlítanak az átlagos fehérneműkhöz. Igen, ezeket nagyobb kosárméretűeknek ajánlják.

A tökéletes sportmelltartó nyomában

A tudósok is keményen dolgoznak azon, hogy megalkossák a lehető legtökéletesebb sportmelltartót. Az ausztráliai Wollongong Egyetem kutatóinak pár évvel ezelőtt elkészült tanulmánya szerint van még hova fejlődni. A fent említett két módszer ötvözése nem rossz ötlet, vannak, akik már meg is valósították, de ők eggyel továbbléptek, és kitalálták, hogy a kosarak helyett kis szivacsokkal próbálják a megfelelő támaszt biztosítani.
A Portsmouth Egyetemen inkább arra voltak kíváncsiak, hogyan is viselkednek a keblek futás, gyaloglás közben. Mint kiderült, a mellek nem egyszerűen fel-le mozognak, hanem oldalirányba is, tulajdonképpen nyolcasokat írnak le, és nagyon kevés sportmelltartó van, amelynek kifejlesztéskor ezt figyelembe is vették.

Introduction to breast health research at the University of Portsmouth from University of Portsmouth on Vimeo.

Forrás. well.blogs.nytimes.com

Egy sportmelltartó általában 6-12 hónapig szolgálhat minket. Ha érezzük, hogy már nem tart olyan jól, a kelleténél jobban mozognak a mellek, ha az anyag látványosan rosszabb minőségű lesz, ideje megválni tőle. Ha szeretnénk a lehető legtöbbet kihozni ebből a kapcsolatból, akkor kicsit lehet csalni azzal, hogy kézzel mossuk ki, és nem használunk öblítőt, mert ez rossz hatással van a speciális anyagokra. (Egyéb tippeket és trükköket a keretes írásunkban olvashat!). És igen, anyagi szempontból is megéri vigyázni a sportmelltartókra, mert nem olcsó mulatság ám ez. A Decathlon honlapján 2990 (illetve most leárazva 1490)  forint a legolcsóbb darab, a legdrágább viszont 11990. Az Intersportban pár hete közel tízezerért láttunk egy csoda rózsaszín Nike-melltartót, amihez hasonlóval a Hervisben is összefutottunk, igaz, ott egy picit olcsóbb volt.

Mi a jó futómelltartó titka?

  1. Akárcsak más fehérneműket, természetesen a sportmelltartót is érdemes felpróbálni, ezért az internetes vásárlás helyett célszerűbb elmenni egy futófelszereléseket árusító üzletbe, hiszen itt biztosan vannak olyan darabok, amelyeket ehhez a sporthoz fejlesztettek ki.
  2. Ha már próba, ciki, nem ciki, a boltban fussunk, ugráljunk egy kicsit helyben, így tesztelhetjük, hogy mennyire látják el jól a feladatukat a melltartók.
  3. Érdemes több méretet is magunkkal vinni a próbafülkébe, ugyanis nem biztos, hogy hasonló méret kell, mint az átlagos melltartókból. Ha az anyag ráncolódik, buggyos, akkor túl nagy, a melltartónak pontosan kell illeszkednie a testre, de nem szabad, hogy akadályozza a légzést. Ha belevág a bőrünkbe a pánt, akkor az adott darab túl kicsi, ha két ujjunk aláfér, akkor jól választottunk. (A mell alatti résznél ezzel ellentétben csak egy ujjnak szabad beférnie.)
  4. A pamut ugyan nagyon kényelmes viselet a hétköznapokon, de az edzéshez, mozgáshoz olyan melltartó kell, amelyek speciális anyagból (Coolmax és Drifit) készültek.
  5. Ha valakinek nagy melle van, akkor mindenképpen olyan darabot kell választania, amelynek szélesek a vállpántjai, és ezek egy pánttá egyesülnek a hátrésznél.
  6. Ha van rá mód, akkor rejtett varrással rendelkező vagy varrás nélküli melltartót válasszunk. Ha mozgás közben sem akarunk megválni a merevítőkről, lelkünk rajta, de mindenképpen ügyelni kell arra, hogy a merevítés ne szabaduljon ki a helyéről.
  7. Mint oly sok minden, egy sportmelltartó sem tart örökké, 72 mosás után le kell cserélni. Ha hamar elveszíti a rugalmasságát vagy drasztikusan megváltozik a súlyunk, akkor természetesen ennél hamarabb is kellhet beszerezni egy új darabot. Kicsit meg lehet hosszabbítani az élettartamukat, ha mosáskor a technikai ruházatokhoz kifejlesztett szert használunk, ha hideg vízben mossuk ezeket, lehetőleg kézzel, illetve ha nem rakjuk szárítóba.

Forrás: running.about.com

Blogmustra