Hajni Hollandiában él nemzetközileg elismert, diplomás coach és szervezetfejlesztő, Ria évtizedek óta tanít és tréningeket, workshopokat, táborokat tart kamaszoknak, fiataloknak. Ketten együtt a Covid miatti lezárások időszakában ültek össze megírni egy olyan könyvet, amihez hasonló magyarul nem létezik, de még a nemzetközi piacon sem elérhető. Az ötletet Ria tapasztalatai adták, aki testközelből ismeri a kamaszok problémáit, kérdéseit, és azt tapasztalta, hogy a módszerei beválnak: a rossz jegyek javulnak, a családi kapcsolatok rendeződnek. Két éve már írt egy könyvet 5öst érő tanulási 5letek címmel a tanulási módszerekről, most viszont abban segíti a fiatalokat, hogy saját életüket, személyiségüket fejlesszék: megismerjék, megszeressék magukat, több önbizalmuk és motivációjuk legyen.
Hajni és Ria is azon dolgozott, hogy megmutassák, milyen hatékony és újszerű utak vezetnek a siker felé. Eredetileg egy könyvet terveztek, és annak első verzióját meg is írták, Balázs Andrea pedig szemléletes, sokszor vicces illusztrációkkal színesítette. A könyv tesztelése során azt a visszajelzést kapták – mind a tiniktől, mind a szülőktől és a szakemberektől –, hogy a könyv igazán érdekes, a tartalom nagyon kell, a forma kiváló, de igazából két, különböző korosztálynak szóló kiadvány alapanyagát tartalmazza. Ennek hatására, ahogy fogalmaztak, a sziámi ikreket kettéválasztották, és két könyvet hoztak létre. A testvérpár arról mesél, miért volt szükség erre a pluszmunkára.
„2021 februárjában kezdtük el a közös munkát, és áprilisra meg is tudtuk mutatni másoknak – kezdi Ságodi Hajni. A tesztelők visszajelzése alapján láttuk, hogy az irány jó, de jobban kell igazodni a korosztályonként eltérő igényekhez. Éreztük, hogy akkor érünk célt, ha mindenkinek élvezhető, emészthető módon tálaljuk a mondanivalónkat. Egy tízéves kiskamasz kevesebb és egyszerűbb információt tud befogadni és még nem foglalkozik például a szerelemmel, párkereséssel, míg egy 16 éven felüli fiatal már képes több tudást alkalmazni, és nagyon is érdekelt a párkapcsolatok működésében.”
Kik segítették a munkátokat?
Balázs Andrea grafikusnak köszönhetjük az illusztrációkat, a honlapot pedig az unokahúgunknak, Szabó Ivettnek. A Németországban élő dr. Schäffer Csilla működött közre orvosszakmai szakértőként, szerkesztőként és korrektorként. Az agyműködésről szóló részeket Hajni fia, Ábel segített pontosítani, aki jelenleg Lisszabonban agykutató doktorandusz. Több szakértő is véleményezte a könyveket: iskola- és szervezeti pszichológus, mestercoachok és pedagógusok is hozzájárultak a kiadványok tökéletesítéséhez. Büszkék vagyunk arra, hogy Vígh László, Széchenyi-díjas biokémikus stresszkutató, professor emeritus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja így írt: „Különleges könyvek, az önmagunk megismeréséhez szükséges, agyunk működéséről szóló tudást érdekesen és a korosztálynak megfelelően tálalják, praktikussá teszik. Mindenki sokat fog tanulni belőlük!”
A két könyv augusztusban jelent meg. Milyenek az első visszajelzések?
Tudtuk, hogy olyat alkotunk, amire nagy szükség van, hiszen ezért álltunk neki az írásnak – válaszol Hajni. Mégis minden reményünket felülmúlta a fogadtatás, amely szerint olyan hiánypótlót alkottunk, ami úgy kell a magyar piacra, „mint egy falat kenyér”. A visszajelzések szerint nemcsak a kamaszoknak, de a szülőknek is érdemes elolvasniuk, mert ők is tudnak tanulni belőle, és lesz mi alapján beszélgetniük a gyerekükkel ezekről a fontos témákról. Jelentkezett már osztályfőnök is, aki az egész osztályának vásárolt egy-egy könyvet, illetve – a pedagógusok kérésére – készül a módszertanunkra alapuló osztályfőnöki vagy etikaórára szánt tanári kézikönyv is. Az lenne jó, ha a leírt ismeretek és módszerek minden tizenéveshez eljutnának, és a könyv mindig kéznél lenne nekik később is, hogy bármikor vissza tudjanak lapozni benne. Interaktívan, sok képpel, kevés szöveggel, a lényegre koncentrálva, humorosan fogalmaztunk, hogy bármelyik korosztály számára érthető és érdekes is legyen. Az agykutatás eredményeiből azt is tudjuk, hogy a vizuális megjelenés mellett a metaforák is könnyítik a tartalom megértését és megjegyzését. Ezt is alkalmaztuk a könyv megalkotása során. Az agy evolúciójának folyamatát és a részeinek funkcióját például kiválóan el lehet magyarázni dr. Linden agykutató fagyis hasonlatával, amit aztán a könyvben végigfuttatunk – például az érzelmek témánál utalunk rá, hogy ha mérges vagy, akkor „beindul az agyi epergombócod” stb.
Szerintetek miért fontos a coaching és az agykutatás eredményeinek ismerete a kamaszoknak?
Azért, mert a coaching működik – válaszol Horváth Ria. – Ha a gyerekek problémákkal jönnek, akkor én kérdéseket teszek fel, amikre a fiatalok találják meg a választ. Papolás helyett önálló gondolkodásra, előrelátásra nevel, ami elengedhetetlen a jó döntések meghozatalához. Másrészt a kamaszkor az önfelfedezésről és felnőtté válásról szól, és a könyvben írunk arról is, hogy ebben az időszakban az agy fejlődése által milyen képességek alakulnak tovább leginkább: a tudatos tervezés, az önmagunk és mások megértése (empátia), illetve az érzelmek kordában tartásának képessége. Mind a háromhoz próbálunk ismeretet és gyakorlatokat, tippeket adni, hogy ez a képességfejlődés gyorsabban és teljesebben történhessen meg. A tinédzserkor legnagyobb kérdése, hogy ki vagyok én, ki leszek, a coaching segítségével pedig, ahogy az a coach szó eredetében is benne rejlik, ezen fejleszthetünk, gyorsíthatunk.
Mi a célotok a weboldallal?
A könyv népszerűsítése mellett nagyon fontos célunk, hogy a honlapunkon megosszuk az agykutatási és pszichológiai módszereket, újdonságokat, érdekességeket. Ezekről sokan Magyarországon még csak nem is hallottak – sőt sokszor nem is érhető el magyar nyelven ez a tudás –, így alkalmazni, megtanulni sem tudják őket. A könyvekben több ilyet is bemutatunk. Ilyen például a fejlődési szemlélet, ami mindkét kiadványban szerepel, és nagyon fontos a magyar fiataloknak hallani erről ahhoz, hogy tudjanak hinni önmagukban. Az ÉN térKÉPem könyvben a szokásalakítás témánál megemlítjük, hogy új szokás kialakításakor vissza kell fognunk a régire irányuló késztetést – ezt a legtöbben tudjuk, érezzük. De az már kevésbé ismert, hogy erre a visszafogásra egy automatikusan induló cselekvés esetén csak 0,2 másodpercünk van! Attól a pillanattól, hogy meglátjuk a csokit az asztalon (inger), az agyban 0,3 mp alatt megszületik a kívánság („hmmm... megeszem ezt a csokit”), és azután 0,2 másodperc múlva már el is indul a kezünk a csoki felé!
A sokszor mobilfüggő fiatalok arról sem tudnak, hogy a közösségi média alkalmazásaiba dopaminalapú vonzást építenek a gyártók. Egy másik hasonló példa az érzelmi túszejtés, ami kapcsán még arra is fény derül a könyvben, hogy miért csapkodunk, kiabálunk, amikor nagyon idegesek vagyunk: ilyenkor a nagy mennyiségben termelődő hormonok felkészítik a végtagjainkat a menekülésre vagy a harcra, tehát a kezünk tele lesz energiával, miközben az agyunk logikusan gondolkodó része (az agy „csokigombóca”) szinte kikapcsolódik – ami szintén újdonságnak számíthat. Reményeink szerint sok rendszeres olvasónk lesz ezen a felületen is, ahol ezekhez hasonló, új és hasznos ismereteket fogunk folyamatosan megosztani!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés