Ezt a döbbenetes érzést élik át az űrhajósok a Földet először megpillantva

Gagarin volt az első átélője, most pedig oktatási alapélményként szolgál egy programban

Alig hatszáz ember látta bolygónkat az űrből. Közös élményük életre hívott egy fogalmat, amit angolul overview effectnek neveztek el, ennek a legjobb magyar fordítása az, áttekintő hatás. Vasárnap volt szerencsém a saját bőrömön megtapasztalni ezt az élményt, és ezért csak a Deák Ferenc térig kellett elbuszoznom.

Egyik kedvenc filmemben egy mellékszereplő, felnőtt karakter titkon dédelget egy álmot, szeretne eljutni a jellemzően gyerekeknek szánt űrtáborba. Azt gyanítom, hogy sokunknak vannak hasonló vágyai, és én is így voltam ezzel, amikor tudomásomra jutott, hogy a SpaceBuzz program rakétája hazánkba érkezik, hogy egy űrutazás-szimulációt mutasson be. 

A virtuális űrutazás a fent említett áttekintő hatásra alapozza a mondanivalóját, lássuk hát, mi ez a tapasztalat, és miért gondolják azt a tudósok, hogy a Földünk sorsa múlhat rajta.

Áttekintő hatás

Idén áprilisban volt 61 éve, hogy Jurij Gagarin első űrhajósként megtért a Földre, és beszámolt egyedülálló tapasztalatairól. Az őt követő asztronauták egyazon élményről nyilatkoztak annak kapcsán, amikor először tárult eléjük bolygónk látványa. Az áttekintő hatás pszichológiai kifejezést egy 1987-es Frank White-könyv címe ihlette, alapvetően egy kognitív nézőpontváltozást ír le. Félelemmel elegyített, mély megértésélményről van szó, kiegészülve egy erősebb felelősségtudat megszületésével. 

Az Apollo–8 fedélzetén Bill Anders által készített ikonikus képen a Föld látszik a holdfelszín mögül. Az asztronautákra ez a látvány gyakorolja az „overview effect”-et, azaz az áttekintő hatást
Az Apollo–8 fedélzetén Bill Anders által készített ikonikus képen a Föld látszik a holdfelszín mögül. Az asztronautákra ez a látvány gyakorolja az „overview effect”-et, azaz az áttekintő hatástnasa.gov

Az űrhajósok, amikor lenéznek a bolygónkra, rádöbbennek, hogy az milyen aprócska és sérülékeny. Ez a felismerés arra ösztönzi őket, hogy amikor visszatérnek a Földre, tegyenek érte valamit. Nemcsak klímaaktivistaként, hanem akár a művészet, építészet, pszichológia vagy oktatás területén is.

A holland űrhajós, André Kuipers kezdeményezésére elindított

SpaceBuzz ingyenes oktatási projekt elsődleges célja, hogy felkeltse a jövő nemzedékének érdeklődését Földünk csodája és ennek a csodának a tudományok általi vizsgálata iránt.

 A virtuális űrutazás megtapasztalásával az űr feketeségéből nézve, bolygónk maga az élet. Egyelőre az egyetlen hely, ahol jelen felfogásunk szerint életünket megtapasztalhatjuk, és megoszthatjuk milliónyi más, csodálatosan sokszínű életformával.

A csokis brokkoli mégis működik

A SpaceBuzz rakéta tehát egy oktatási program egyik nagyon látványos állomása. A projekt célja alapvetően, hogy a gyermekek figyelmét újra visszaterelje a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai tudományterületek irányába. 

SpaceBuzz Magyarországon

Egy Erasmus+ program támogatásának és a SpaceBuzz Hungary Oktatástámogató, Klíma- és Környezetvédelmi Alapítványnak köszönhetően érkezhetett el 2022 márciusában hazánkba is a SpaceBuzz program. A projektben 21 magyar általános iskola 1500 tanulója vesz részt 70 felkészített pedagógus vezetésével. 

A SpaceBuzz Hollandiából érkező VR-rakétája országos roadshow-ra indul, május első hétvégéjén Budapesten, ezt követően pedig három vidéki helyszínen is kipróbálhatják a programban részt vevők, milyen asztronautaként letekinteni az otthonunkat jelentő, törékeny kék bolygóra.

Egy tanár jó barátom, akivel átélhettem ezt a virtuális űrkalandot, mesélt a „csokis brokkoli”-jelenségről. A gyerekek átlátnak sajnos a tanítási trükkökön, a brokkolit hiába vonjuk be csokival, az attól még brokkoliízű marad. Nagyon megtetszett ez a – gasztronómiailag elborzasztó – gondolat, beszélgettünk arról, hogy a virtuális valóság oktatásban történő alkalmazása talán nem esik majd ebbe a kategóriába. Nem is csodálkoztam, amikor megtaláltam a program hitvallása között ugyanezt a gondolatmenetet.

„Sokan azt hiszik, a SpaceBuzz az űrutazásról szól, azonban ez nem így van” – mondja Janine Geijsen, a SpaceBuzz ügyvezető igazgatója. „Az űrutazás csak egy eszköz, amelynek segítségével a gyerekeket technológiai, biológiai, természettudományi és ökológiai tudással, valamint a 21. században szükséges képességekkel ruházzuk fel.”

Miért kell űrutazás és virtuális valóság az oktatásba?

A SpaceBuzz fejlesztői abból indultak ki, hogy a megfelelő hatás elérésének érdekében, a tapasztalaton alapuló tanulást, valamint immerzív (például virtuális és kiterjesztett valóság) technológiát kell használniuk, hogy az overview effect tényleg valóságos legyen. Ez nem csupán egy látványos mutatvány, a kilövést megelőzi egy 6 leckéből álló, felkészítő tananyag, amit ha sikeresen teljesítenek, akkor megérkezik az iskola udvarába a SpaceBuzz 15 méter hosszú „űrhajója”. A fedélzeten a tanulók Kuipers digitális változatával, avatárjával utazhatnak az űrbe, és megtapasztalhatják a katartikus élményt. Földet érés után kezdetét veszi az utazás utáni rész, újabb 6 lecke, amikor a gyerekek alaposan átbeszélik élményeiket. 

A gyermekek és a tanárok reakciói megerősítik, hogy az átélést biztosító technológiák mélyebb elköteleződést és ösztönzést jelentenek, ami azután a hatékony tanuláshoz vezet
A gyermekek és a tanárok reakciói megerősítik, hogy az átélést biztosító technológiák mélyebb elköteleződést és ösztönzést jelentenek, ami azután a hatékony tanuláshoz vezetliesbethvanasselt

A 2019-es első „kilövés” óta mintegy 25 000 gyermek élhette át a SpaceBuzz nyújtotta élményt Európában és Amerikában. A kezdeti fázisban több kísérletet is lebonyolítottak, hogy a feltételezéseket igazolni tudják. Azóta számos tudományos írásban is megjelent, hogy a gyerekek tanulmányi teljesítménye számottevően javult az űrutazás utáni tanórákon. Ez megerősítette a projekt kezdeményezőinek feltevését, miszerint a VR-szimuláció tényleg hatást gyakorol az emberre.

Mind asztronauták vagyunk a Föld nevű űrhajón

„A program óriási újdonsága, hogy maximálisan figyelembe veszi a gyerekek ismeretszerzéssel kapcsolatosan megváltozott igényeit, és a modern technológiának köszönhetően élményalapon adja át nekik a nélkülözhetetlen tudást. Emellett fontos problémát igyekszik orvosolni: egyre kisebb az érdeklődés a fiatalok körében a természettudományok iránt, holott a STEM, azaz a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (MTMI) készségek fejlesztése kulcsfontosságú az emberiség jövőjének szempontjából. A cél nem kisebb, mint hogy új nagyköveteket szerezzünk a bolygónknak, egy olyan új nemzedéket, mely képes jobban értékelni az otthonául szolgáló Földet, és tudatos azzal kapcsolatban, hogy mi mindent tehet a hétköznapokban a környezet megóvása érdekében” – mondja Zentai István, a SpaceBuzz Hungary alapítója.

„A modern űrutazás nem holmi hóbort vagy költséges kaland, hanem fontos eszköz a kezünkben ahhoz, hogy jobban megértsük a bolygónkat és a világűrt, egyben felelősséggel tekintsünk Földünkre, annak élővilágára és értékeire” – hangsúlyozza dr. Ferencz Orsolya űrkutatásért felelős miniszteri biztos, a SpaceBuzz Pilot Program védnöke.

Ezzel az élménnyel bebizonyosodott számomra, hogy a VR-technológia (virtuálisvalóság-technológia) fénysebességgel fejlődik, már a mi életünkben is nagy teret kap hamarosan, de gyermekeink egészen biztos, hogy készség szinten mozognak majd ebben az új, virtuális, párhuzamos világban.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra