Ezt a döbbenetes érzést élik át az űrhajósok a Földet először megpillantva

Gagarin volt az első átélője, most pedig oktatási alapélményként szolgál egy programban

Olvasási idő kb. 6 perc

Alig hatszáz ember látta bolygónkat az űrből. Közös élményük életre hívott egy fogalmat, amit angolul overview effectnek neveztek el, ennek a legjobb magyar fordítása az, áttekintő hatás. Vasárnap volt szerencsém a saját bőrömön megtapasztalni ezt az élményt, és ezért csak a Deák Ferenc térig kellett elbuszoznom.

Egyik kedvenc filmemben egy mellékszereplő, felnőtt karakter titkon dédelget egy álmot, szeretne eljutni a jellemzően gyerekeknek szánt űrtáborba. Azt gyanítom, hogy sokunknak vannak hasonló vágyai, és én is így voltam ezzel, amikor tudomásomra jutott, hogy a SpaceBuzz program rakétája hazánkba érkezik, hogy egy űrutazás-szimulációt mutasson be. 

A virtuális űrutazás a fent említett áttekintő hatásra alapozza a mondanivalóját, lássuk hát, mi ez a tapasztalat, és miért gondolják azt a tudósok, hogy a Földünk sorsa múlhat rajta.

Áttekintő hatás

Idén áprilisban volt 61 éve, hogy Jurij Gagarin első űrhajósként megtért a Földre, és beszámolt egyedülálló tapasztalatairól. Az őt követő asztronauták egyazon élményről nyilatkoztak annak kapcsán, amikor először tárult eléjük bolygónk látványa. Az áttekintő hatás pszichológiai kifejezést egy 1987-es Frank White-könyv címe ihlette, alapvetően egy kognitív nézőpontváltozást ír le. Félelemmel elegyített, mély megértésélményről van szó, kiegészülve egy erősebb felelősségtudat megszületésével. 

Az Apollo–8 fedélzetén Bill Anders által készített ikonikus képen a Föld látszik a holdfelszín mögül. Az asztronautákra ez a látvány gyakorolja az „overview effect”-et, azaz az áttekintő hatást
Az Apollo–8 fedélzetén Bill Anders által készített ikonikus képen a Föld látszik a holdfelszín mögül. Az asztronautákra ez a látvány gyakorolja az „overview effect”-et, azaz az áttekintő hatástnasa.gov

Az űrhajósok, amikor lenéznek a bolygónkra, rádöbbennek, hogy az milyen aprócska és sérülékeny. Ez a felismerés arra ösztönzi őket, hogy amikor visszatérnek a Földre, tegyenek érte valamit. Nemcsak klímaaktivistaként, hanem akár a művészet, építészet, pszichológia vagy oktatás területén is.

A holland űrhajós, André Kuipers kezdeményezésére elindított

SpaceBuzz ingyenes oktatási projekt elsődleges célja, hogy felkeltse a jövő nemzedékének érdeklődését Földünk csodája és ennek a csodának a tudományok általi vizsgálata iránt.

 A virtuális űrutazás megtapasztalásával az űr feketeségéből nézve, bolygónk maga az élet. Egyelőre az egyetlen hely, ahol jelen felfogásunk szerint életünket megtapasztalhatjuk, és megoszthatjuk milliónyi más, csodálatosan sokszínű életformával.

A csokis brokkoli mégis működik

A SpaceBuzz rakéta tehát egy oktatási program egyik nagyon látványos állomása. A projekt célja alapvetően, hogy a gyermekek figyelmét újra visszaterelje a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai tudományterületek irányába. 

SpaceBuzz Magyarországon

Egy Erasmus+ program támogatásának és a SpaceBuzz Hungary Oktatástámogató, Klíma- és Környezetvédelmi Alapítványnak köszönhetően érkezhetett el 2022 márciusában hazánkba is a SpaceBuzz program. A projektben 21 magyar általános iskola 1500 tanulója vesz részt 70 felkészített pedagógus vezetésével. 

A SpaceBuzz Hollandiából érkező VR-rakétája országos roadshow-ra indul, május első hétvégéjén Budapesten, ezt követően pedig három vidéki helyszínen is kipróbálhatják a programban részt vevők, milyen asztronautaként letekinteni az otthonunkat jelentő, törékeny kék bolygóra.

Egy tanár jó barátom, akivel átélhettem ezt a virtuális űrkalandot, mesélt a „csokis brokkoli”-jelenségről. A gyerekek átlátnak sajnos a tanítási trükkökön, a brokkolit hiába vonjuk be csokival, az attól még brokkoliízű marad. Nagyon megtetszett ez a – gasztronómiailag elborzasztó – gondolat, beszélgettünk arról, hogy a virtuális valóság oktatásban történő alkalmazása talán nem esik majd ebbe a kategóriába. Nem is csodálkoztam, amikor megtaláltam a program hitvallása között ugyanezt a gondolatmenetet.

„Sokan azt hiszik, a SpaceBuzz az űrutazásról szól, azonban ez nem így van” – mondja Janine Geijsen, a SpaceBuzz ügyvezető igazgatója. „Az űrutazás csak egy eszköz, amelynek segítségével a gyerekeket technológiai, biológiai, természettudományi és ökológiai tudással, valamint a 21. században szükséges képességekkel ruházzuk fel.”

Miért kell űrutazás és virtuális valóság az oktatásba?

A SpaceBuzz fejlesztői abból indultak ki, hogy a megfelelő hatás elérésének érdekében, a tapasztalaton alapuló tanulást, valamint immerzív (például virtuális és kiterjesztett valóság) technológiát kell használniuk, hogy az overview effect tényleg valóságos legyen. Ez nem csupán egy látványos mutatvány, a kilövést megelőzi egy 6 leckéből álló, felkészítő tananyag, amit ha sikeresen teljesítenek, akkor megérkezik az iskola udvarába a SpaceBuzz 15 méter hosszú „űrhajója”. A fedélzeten a tanulók Kuipers digitális változatával, avatárjával utazhatnak az űrbe, és megtapasztalhatják a katartikus élményt. Földet érés után kezdetét veszi az utazás utáni rész, újabb 6 lecke, amikor a gyerekek alaposan átbeszélik élményeiket. 

A gyermekek és a tanárok reakciói megerősítik, hogy az átélést biztosító technológiák mélyebb elköteleződést és ösztönzést jelentenek, ami azután a hatékony tanuláshoz vezet
A gyermekek és a tanárok reakciói megerősítik, hogy az átélést biztosító technológiák mélyebb elköteleződést és ösztönzést jelentenek, ami azután a hatékony tanuláshoz vezetliesbethvanasselt

A 2019-es első „kilövés” óta mintegy 25 000 gyermek élhette át a SpaceBuzz nyújtotta élményt Európában és Amerikában. A kezdeti fázisban több kísérletet is lebonyolítottak, hogy a feltételezéseket igazolni tudják. Azóta számos tudományos írásban is megjelent, hogy a gyerekek tanulmányi teljesítménye számottevően javult az űrutazás utáni tanórákon. Ez megerősítette a projekt kezdeményezőinek feltevését, miszerint a VR-szimuláció tényleg hatást gyakorol az emberre.

Mind asztronauták vagyunk a Föld nevű űrhajón

„A program óriási újdonsága, hogy maximálisan figyelembe veszi a gyerekek ismeretszerzéssel kapcsolatosan megváltozott igényeit, és a modern technológiának köszönhetően élményalapon adja át nekik a nélkülözhetetlen tudást. Emellett fontos problémát igyekszik orvosolni: egyre kisebb az érdeklődés a fiatalok körében a természettudományok iránt, holott a STEM, azaz a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (MTMI) készségek fejlesztése kulcsfontosságú az emberiség jövőjének szempontjából. A cél nem kisebb, mint hogy új nagyköveteket szerezzünk a bolygónknak, egy olyan új nemzedéket, mely képes jobban értékelni az otthonául szolgáló Földet, és tudatos azzal kapcsolatban, hogy mi mindent tehet a hétköznapokban a környezet megóvása érdekében” – mondja Zentai István, a SpaceBuzz Hungary alapítója.

„A modern űrutazás nem holmi hóbort vagy költséges kaland, hanem fontos eszköz a kezünkben ahhoz, hogy jobban megértsük a bolygónkat és a világűrt, egyben felelősséggel tekintsünk Földünkre, annak élővilágára és értékeire” – hangsúlyozza dr. Ferencz Orsolya űrkutatásért felelős miniszteri biztos, a SpaceBuzz Pilot Program védnöke.

Ezzel az élménnyel bebizonyosodott számomra, hogy a VR-technológia (virtuálisvalóság-technológia) fénysebességgel fejlődik, már a mi életünkben is nagy teret kap hamarosan, de gyermekeink egészen biztos, hogy készség szinten mozognak majd ebben az új, virtuális, párhuzamos világban.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek