Könnyen lehet, hogy ettől az adalékanyagtól vagy mindig fáradt, ideje visszafogni

GettyImages-1297327210 (1)

Nap mint nap számos olyan élelmiszer kerül az asztalodra, mely adalékanyagokat tartalmaz, melyek között némelyik teljesen ártalmatlan. Mégsem megoldás, ha legyintesz rájuk, ahogy talán az sem, ha idővel nem vagy hajlandó olyan élelmiszert fogyasztani, aminek címkéjén E-számot látsz. Annyi viszont biztos, hogy van közöttük olyan, ami fáradtságot okoz, így ha krónikus fáradtsággal küzdesz, lehet, hogy csak ezt kell kiiktatnod mindennapjaidból.

Úgy étkezni, ahogy annak idején nagyszüleink tették, ma már szinte lehetetlen, mert sajnos nagyon sok minden van az E betűvel kezdődő vegyszerek listáján. Ha azonban nem lennének adalékanyagok, mindig csak aznapra vásárolhatnánk, kevés lenne a feldolgozott étel, egyes gyümölcsöket és zöldségeket szinte csak a szezonban ehetnénk. Valóban vannak veszélyes ételadalékok, amelyek mértékére érdemes figyelnünk, de akadnak egészen ártalmatlanok is. Most pedig a tudomány egy újabb összefüggésre jött rá, ami akkor lehet igazán hasznos, ha te is gyakran küzdesz látszólag megmagyarázhatatlan fáradtsággal. 

Egy kártékony adalékanyag, amely az élelmiszerek többségében jelen van

A kutatók azt mondják, hogy egy általános élelmiszer-adalékanyag, amely a boltok népszerű cikkeinek többségében megtalálható, nagy mennyiségben fogyasztva kimerítheti az embert.

Egy új kutatás a szervetlen foszfátra fókuszált – egy olyan adalékanyagra és tartósítószerre, amely az általános étrendben szereplő élelmiszerek akár 70 százalékában is megtalálható –, és arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet az egészségre.

A Circulation folyóiratban megjelent cikk a túl sok foszfát étrendben történő fogyasztásának káros hatásait kívánta megvizsgálni olyan laboratóriumi egerek vizsgálatával, amelyek magas foszfáttartalmú ételeket kaptak.

A foszfátok egészséges élelmiszerekben is megtalálhatók
A foszfátok egészséges élelmiszerekben is megtalálhatókClaudia Totir / Getty Images Hungary

A kutatók megmérték a rágcsálók edzés közbeni oxigénfelvételét, ami nemcsak csökkent mozgásképességet mutatott ki, hanem azt is, hogy nem képesek elegendő zsírsavat termelni az izmok táplálásához.

Míg az egereket 12 hetes megfigyelés alatt tartották, a kutatók embereken végeztek egy hasonló tanulmányt. Az ebben részt vevő személyek 18 és 65 év közöttiek voltak, nem szedtek semmilyen gyógyszert, és nem volt vese- vagy szívproblémájuk. Hét napon keresztül fizikai aktivitásmérőt viseltek, és az eredmények szerint az egerekhez hasonlóan az ő inaktivitásuk is nőtt, amikor a foszfátszint magasabb volt.

Dr. Wanpen Vongpatanasin vezető kutató, belgyógyász professzor a témában kiemelte: megdöbbentette, hogy az emberek és az egerek foszfátokra adott válasza milyen szorosan tükrözi egymást.

„Az embereken végzett vizsgálatok alátámasztják az állatkísérleteket azáltal, hogy kimutatták, hogy azok az emberek, akiknek magas a foszfáttartalom a vérében, általában kevesebb időt töltenek edzéssel és több időt ülő tevékenységgel” – hangsúlyozta.

Mik is pontosan a foszfátok?

A foszfát az a töltött részecske, amely ásványi foszfort tartalmaz, és amelyre a szervezetnek szüksége van a fogak és csontok helyreállításához és felépítéséhez, az izmok összehúzódásához és az idegek működéséhez. A foszfátok természetesen megtalálhatók számos egészséges élelmiszerben.

Azonban az általunk gyakran fogyasztott feldolgozott élelmiszerben és italban lévő szervetlen forma már problémát jelenthet.

„Az átlagfogyasztó magától nem is tudna erről a kereskedelmi forgalomba hozott élelmiszer-adalékanyagról” – mondta Dana Hunnes, a Kaliforniai Egyetem (UCLA) Egészségügyi Központjának vezető dietetikusa. „Általánosan sok élelmiszer eltarthatóságának meghosszabbítására használják, és néhány más étel ízét pedig fokozhatja. Valószínűleg egy nagyon olcsó összetevő/adalékanyag, ami megmagyarázná a szinte mindenütt elterjedt használatát” – folytatta a szakember. 

Becslések szerint a legkelendőbb élelmiszerek 40-70 százaléka tartalmazza ezeket a szervetlen foszfátokat, mint például a kóla típusú italok és a kész, fagyasztott élelmiszerek – tette hozzá.

 „Nem tudunk róluk, mert a foszfátok általában nem olyan tápanyagok, amelyek miatt aggódnunk kell. A legtöbb ember, hacsak nem vesebeteg, a kalóriákon és szénhidrátokon kívül más egyébre nem figyel” – folytatta. 

Tamika Sims, a Nemzetközi Élelmiszer-információs Tanács Alapítvány élelmiszer-technológiai kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy bár a szervetlen foszfátok sokak számára ismeretlenek, olyan dolgoknak kellene lenniük, amelyek az emberek radarján szerepelnek.

„Egészséges felnőtteknél a szervetlen foszfát szükség szerint metabolizálódik, de a foszfátot a szervezet az idegek, a csontok és az izmok működésére is felhasználja. A foszfát mennyiségét a szervezetben a vesék szabályozzák. A vesebetegségben vagy veseelégtelenségben szenvedőknél fennáll a foszfátszint-szabálytalanság veszélye” – mondta Sims, utalva arra, hogy vesebetegség esetén még inkább figyelnünk kellene arra, hogy ezeket elkerüljük.

Csak a címkét figyeld: E338, E339, E340, E341, E343
Csak a címkét figyeld: E338, E339, E340, E341, E343Elena Dy / Getty Images Hungary

Keresd a „foszfát” szót, például a „kalcium-foszfátot”

„Bár köztudott, hogy a magas foszfáttartalmú diéta veszélyes a veseelégtelenségben szenvedő betegekre, a magas foszfáttartalmú diétának a szív- és érrendszeri egészségre gyakorolt hatását a veseelégtelenségben nem szenvedő normál populációban eddig nem vizsgálták vagy ismerték fel széles körben” – emelte ki a szakember, aki szerint ideje lenne az egészségeseknek is figyelniük a foszfát feliratot az élelmiszerek címkéin.

„Általánosságban elmondható, hogy ha valaki friss, nem csomagolt élelmiszereket vásárol, annak nem kell attól tartania, hogy szervetlen foszfátokat adtak a vacsorájához” – folytatta Hunnes, aki minden egyéb esetben arra biztat minket, hogy olvassuk át alaposan a címkéket. 

Hozzátette, hogy egy személy legfeljebb 700 mg szervetlen foszfátot fogyaszthatna naponta.

Ő és csapata azt tervezi, hogy legközelebb egy randomizált vizsgálatot végeznek annak kiderítésére, hogy az étrend foszfáttartalmának napi 700 mg-ra történő mérséklése segíthet-e a vérnyomás csökkentésében és a fizikai aktivitás fokozásában.

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra