Az Európai Bizottság Prospektív Technológiai Tanulmányok Intézetének (Institute for Prospective Technological Studies) legutóbbi javaslata szerint az ideális iskolai tantervnek öt kulcskoncepcióra kellene épülnie ahhoz, hogy az oktatás kielégíthesse a jövő polgárainak valódi szükségleteit. Ezek az információ, a kommunikáció, a kreativitás, a problémamegoldás és a felelősségvállalás.
Ami pedig a boldoguláshoz szükséges kompetenciákat illeti, 2015-ben a Világgazdasági Fórum a komplex problémamegoldást, az együttműködést és a vezetői készségek fejlesztését javasolta, míg az öt évvel későbbi, 2020-ra előirányzott listán a második két tételt a kritikus gondolkodásra és a kreativitásra cserélte. Nem véletlenül tér ki a kreativitás fejlesztésének fontosságára A digitális polgárságra nevelés kézikönyve is, de vajon mit jelent ez a gyakorlatban? Mi egyáltalán a kreativitás?
„A kreativitás az, amikor az intelligencia jól szórakozik.” (Albert Einstein)
A kreativitás valójában nem egyetlen képesség, hanem a személyiségtulajdonságok, gondolati és gyakorlati-cselekvéses képességek sajátos összerendezettsége a személyiségen belül, ami lehetővé tesz valamilyen szintű alkotást, és emellett még viselkedésben, magatartásban is megnyilvánul. Leggyakrabban kétféle gondolkodásmódot társítanak a kreativitáshoz: a divergens (széttartó) gondolkodás lényege, hogy több különféle megoldással vagy képes előrukkolni egy adott problémával kapcsolatban, míg a konvergens (összetartó) gondolkodás segítségével egyetlen megoldásra koncentrálsz teljes erőddel.
A kutatási eredmények alapján az alkotó személyiséget a következő személyiségjegyekkel jellemezhetjük:
- szellemi egészség és hatékonyság (megismerési vágy, kíváncsiság, érdeklődés, függetlenség a gondolkodásban, vélekedésekben);
- az önmegvalósítás szándéka, önkifejezési akarat;
- pozitív énkép, magabiztosság;
- pszichológiai biztonság;
- a személyiség szabadsága, a korlátozások elleni védekezés;
- a környezet tökéletesítésére, konstruktív megváltoztatására való törekvés;
- nonkonformitás;
- a korlátozások, kötöttségek, szabályok nehezen tűrése, illetve ha ezeknek értelmét nem látja, lázad, tiltakozik ellenük.
A fent említett útmutató szerint ebben az egyre komplexebbé váló, egyre kiszámíthatatlanabb és egyre sebesebben változó világban a kreativitás segít alkalmazkodni az új környezethez, reagálni a felmerülő társadalmi igényekre, és megoldásokat találni a technológiai kihívásokra. Mindennek köszönhetően az alkotókészség hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez és az emberi potenciál kimaxolásához. Az eddigi legnagyobb, 50 évet átölelő kreativitáskutatás szerint a gyerekkori alkotókészség háromszor erősebb korrelációt mutat az egész életen át tartó kreatív eredményekkel és sikerekkel, mint a gyerekkori intelligenciaszint.
Válságban az alkotókészség?
A kreativitás és a jelentőségteljes művészi kifejezés mindig is fontos hajtóereje volt a társadalom és a kultúra fejlődésének. Gondolj bele: ma már a zsebünkben hordozhatjuk a szórakoztatásnak szinte teljes tárházát. Az más kérdés, hogy ebben a másolás-beillesztés-letöltés természetű világban, ahol néhány kattintásért cserébe sok mindent készen megkapunk, mennyire motiváltak az emberek arra, hogy gondolkodjanak és egyedit alkossanak.
A jelek szerint van is miért aggódni, Amerikában és a világ más részein végzett egységesített tesztek eredményei alapján ugyanis a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy manapság az emberek verbálisan és érzelmileg is kevésbé kifejezőek; kevésbé érzékenyek; kevésbé empatikusak; kinesztetikus és hallási érzékelés terén kevésbé fogékonyak; gyengébb a képzelőerejük; kevésbé képesek vizualizálni az ötleteket; kevésbé képesek különböző nézőpontból vizsgálni dolgokat; kevésbé jellemző rájuk a „dobozon kívüli gondolkodás”; kevésbé képesek összekapcsolni látszólag irreleváns dolgokat; kevésbé képesek az információkat szintetizálni és kevésbé jövőorientáltak.
Ha ez valóban így van, akkor hogyan bátoríthatjuk a fiatalokat arra, hogy használják a fantáziájukat, és merjenek másként gondolkodni? És hogyan lehet az önkifejezést, a tapasztalati úton történő tanulást szorgalmazni azokban az iskolákban, ahol hagyományos tantervi keretek és értékelési modellek szerint zajlik az oktatás – és ahol a tanulóknak külső, objektív célokat kell elérniük, nem pedig belső motivációból eredő saját céljaikat?
Tárgyi tudás nélkül nem megy
A készségek és a kompetenciák nem maguktól alakulnak ki, hanem a tanulási folyamat melléktermékei. Lexikális tudásra, azaz a különböző elméletek vagy szakirodalom ismeretére azért van szükség, mert azok adják a viszonyítási pontokat és a sorvezetőket, amiktől aztán el lehet térni. A műveltség, az elméleti és a tárgyi ismeretek tehát előfeltételei a kreativitás fejlesztésének is.
„A valódi kreativitás ott kezdődik, amikor rájövünk arra, hogy a tudásunk és a készségeink milyen sokféleképpen használhatók; amikor ráébredünk arra, hogy amit tanulunk, akár a formális oktatás keretei között is, gazdagítja a tudásunkat és a készségeinket. Ha (extrém esetben) pusztán a kompetenciák fejlesztését tűzzük a zászlónkra, akkor azt veszítjük el, hogy a diákok elé állított szellemi kihívások legyenek a tanulási folyamat mozgatórugói. Ha eleve alacsonyabbra állítjuk a lécet, amelyet nem kerül nagy erőfeszítésbe átugraniuk, semmi sem motiválja majd őket arra, hogy újra és újra nekifussanak. Pedig a kihívásoktól válik izgalmassá a tanulás.” – írja Nemes OrsolyaGenerációs mítoszok – Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? című könyvében.
A tanulás és a kreativitás tehát kéz a kézben jár egymással. A tanulás minden formája – a kreativitáshoz hasonlóan – információszerzéssel, ötleteléssel és különböző érzések átélésével kezdődik, melyeket az egyén valamilyen tevékenység, gondolkodás vagy másokkal történő közös munka révén dolgoz fel. A szakemberek szerint a legjobb eredmények elérése érdekében a tanulónak motiváltnak kell lennie, és nem szabad időben vagy térben, nyomásgyakorlás és félelemkeltés által korlátozni őt. A játékos, önvezérelt, technológiaalapú tanulás általában véve megfelel ezeknek a kívánalmaknak, nem véletlenül születnek ezeknek a módszereknek a segítségével kimondottan egyedi és kreatív dolgok. És hogy hova vezetnek a kisebb-nagyobb sikerélmények? Oda, hogy a tanulók még lelkesebbek és ambiciózusabbak lesznek, hogy folytatják a munkát, és további célokat tűznek ki maguk elé.
Gyakorlati tippek szülőknek és pedagógusoknak
- Ha a világ minden iskolája megszűnne, hol, milyen körülmények között tanulnál szívesen? Érdekes vitaindító lehet egy-egy ilyen kérdés, ami nemcsak a gyerekek fantáziáját mozgatja meg, de rávezeti őket többek között arra is, hogy a hagyományok és nemzeti intézmények céljairól és értékeiről gondolkodjanak. Ilyen nyitott kérdésekkel bombázzák egyébként a diákokat többek között a Budapest School mentorai is, hogy minél önállóbb és egyedibb feladatmegoldásra késztessék őket.
- Arisztotelész, Szókratész, Rousseau, Leonardo da Vinci, Einstein, Gandhi, Sugata Mitra – csak néhány a legnagyobb gondolkodók közül, akiknek munkássága rengeteg hasznos dolgot adott az emberiségnek. Adj egy ilyen listát a gyerekeknek, és kérd meg őket, hogy tanulmányozzak a rajta szereplő személyeket addig, amíg meg nem találják a kapcsolatot az oktatás és az állampolgárság között. Javasold, hogy készítsenek egy kvízt a kutatásuk során talált érdekességekből, és azt osszák meg iskolatársaikkal, vagy akár online, a tágabb környezetükkel.
- Érdeklődj a gyerekeknél, hogy játszottak-e már olyan online játékokkal, mint például a Minecraft (sanszos, hogy igen), ahol egy saját világot kell létrehozni. Kérd meg őket, hogy magyarázzák el a különböző szabályokat, amelyeket a játékosoknak be kell tartaniuk ahhoz, hogy ebben a fantáziavilágban létezhessenek. Figyeld meg, milyen eszközöket használnak, és mi mindent tanulnak a játék világában fellelhető tárgyakról vagy azok segítségével. Beszámolóik alapján pedig gondold át, mennyire kell kreatívnak lenniük ahhoz, hogy megmaradhassanak ebben a világban, és mennyire segíti elő az egyén kreativitása a játék sikeres menetét.
Meg kell tanulni másként tanulni
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának meghatározása szerint ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk kitartóan kutatni és megszervezni a saját tanulásunkat, beleértve a hatékony időbeosztást és a tananyag feldolgozását – mind egyéni, mind csoportszinten. A pedagógusok és egyes politikai döntéshozók is egyetértenek abban, hogy ez a készség elengedhetetlen az információs társadalomban való boldoguláshoz.
A tanulás megtanulása tehát alapvető építőeleme az életen át tartó tudásszerzésnek és -átadásnak, és mivel az egyén hozzáállása és viselkedése (hogy mennyire elkötelezett) alapjaiban meghatározza ennek a folyamatnak a sikerességét, a tanulásnak pozitív élménynek kellene lennie a diákok és a pedagógusok számára egyaránt.