Azzal, hogy Armstrong következetesen a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar “mítoszáról” ír Tényleg ADHD-s a gyerekem? című könyvében, semmiképpen sem arra akar célozni, hogy nem léteznek örökmozgó, figyelmetlen, hiperaktív, impulzív és/vagy rendetlen gyerekek (és felnőttek) Amerikában és a világ többi részén. A szakember szerint a gond azzal a narratívával van, amit negyvenöt éve a társadalom több különböző képviselője együttesen sulykol belénk.

A történelem hajnalán született mítoszokhoz hasonlóan ugyanis az ADHD is egy megmagyarázhatatlan jelenség, és bár a modern korban használatos történetmesélő elemek (a kutatások, a klinikai adatok, az epidemiológiai tanulmányok stb.) sokkal kifinomultabbak az ókoriaknál, ezzel együtt a céljuk ugyanaz: “hogy egy koherens, az átlagember számára könnyen érthető narratívával megmagyarázzák, hogy a gyerekek milliói miért nem úgy viselkednek, ahogyan szerintünk viselkedniük kellene” - magyarázza a szakember.

Honnan tudhatjuk, hogy a gyerek csupán normális fokban elviselhetetlen, vagy a rosszalkodás, a szembenállás valódi problémát takar?
Tovább olvasomDe nézzük, hogyan is jutottunk el odáig, hogy már kétéves gyerekekre is ráragasztják az ADHD címkét és kezdenek gyógyszerezni figyelemzavar ellen.
Előzmények
- Az első világháború után azokról a gyerekekről, akik túlélték a világméretű agyhártyagyulladás-járványt, és ADHD-jellegű tüneteket produkáltak, azt mondták, hogy “agyhártyagyulladás utáni magatartászavarban” szenvednek.
- Az 1930-as években két német orvos, Franz Kramer és Hans Pollnow úgy fogalmaztak az ADHD-szerű tüneteket mutató gyerkekekkel kapcsolatban, hogy “kisgyerekkori hiperkinetikus betegségük” van.
- Az 1940-es években az orvosok azoknak a gyerekeknek az eseteiből kiindulva, akiknél konkrét agykárosodás után jelentek meg ezek a tünetek, az ehhez hasonlóan viselkedő gyerekekre a minimális agykárosodás kifejezést kezdték használni.
- Az 1960-as években sok tudós elégedetlen lett ezzel a terminussal az azonosítható agykárosodás hiánya miatt, úgyhogy előálltak egy új megnevezéssel: minimális agyi diszfunkció.
- 1968-ban a pszichiáterek bibliája, A mentális zavarok diagnosztikai és statisztikai kézikönyve második kiadását követően a gyerekkori hiperkinetikus reakció vált az elfogadott elnevezéssé a rendellenesség leírására és diagnózisára. De bárhogy nevezték is éppen, és bármilyen névváltoztatáson esett is át, azoknak a gyerekeknek a száma, akik ebben a zavarban szenvedtek, mindig nagyon alacsony volt.
Majd eljött Virginia Douglas úttörő beszéde a figyelemhiányról
Az az elképzelés, hogy az emberi agyban felléphet egy figyelemhiány nevű rendellenesség, egy apró gondolatmasszaként indult, amikor Virginia Douglas, a Kanadai Pszichológusok Egyesületének elnöke 1972-ben előadást tartott róla. Ő vetette fel, hogy annak, amit korábban még hiperkinézisnek neveztek, több köze lehet a figyelemzavarokhoz, mint a hiperaktív viselkedéshez. Innentől kezdve az ADHD masszája egyre nagyobbra hízott a kognitív tudományok laboratóriumaiban, mígnem 1980-ban az American Psychiatric Association hivatalosan is elismerte a figyelemhiányos zavart (ADD) mint pszichiátriai rendellenességet A mentális zavarok diagnosztikai és statisztikai kézikönyve harmadik kiadásában, “hiperaktivitással vagy anélkül”.

Az 1980-as években aztán megalapították a Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (CHADD) elnevezésű szülői tanácsadó csoportot, ami lobbizni kezdett az Egyesült Államok Kongresszusában, hogy ismerjék el, hogy az, amit akkor még ADD-nek neveztek, egy létező fogyatékosság, és vonatkoznak rá a fogyatékosok védelméről szóló szövetségi törvények. Ezután kezdte felütni a fejét az új jelenség a médiában, a beszélgetős műsorokban, az ismeretterjesztő cikkekben és a popkultúrában is. (Az 1992-es Wayne világa című filmben Wayne például gyakran emlékeztette kicsit szétszórt barátját, Garthot, hogy vegye be a Ritalinját).
“A nagy gyógyszergyártó cégek megérezték, hogy hatalmas profitot csinálhatnak ebből az új figyelemzavaros rendellenességből, úgyhogy anyagilag támogatni kezdték a CHADD-et és egyes általuk kiválasztott orvosokat, ADHD-kutatókat és szakmai szervezeteket” - írja a pszichológus. 1997-ben az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyeletet biztosító Food and Drug Administration (FDA) lazítani kezdett a gyógyszerkereskedelmi szabályokon, és engedélyezte az ADHD-gyógyszerek reklámozását női magazinokban, tévéreklámokban és más nyilvános fórumokon. Azaz mindezzel még több lehetőséget teremtett arra, hogy az ADHD bekerüljön a köztudatba, így még nagyobb keresletet hozott létre a kezelésére szolgáló gyógyszerekre.

Az ADHD az egyik leginkább kutatott terület. Négy újdonság, ami 2015-ben derült ki hiperaktív figyelemzavarról.
Tovább olvasomA 2000-es években az ADHD-massza egy hatalmas új közösséget is magába szippantott, amikor a diagnózisát a felnőttekre is kiterjesztették, és különböző weboldalakon, blogokban, közösségi médiaoldalakon, csevegőszobákban és fórumokon induló eszmecserékben vitatták meg az ADHD hatását a házasságra, a kapcsolatokra és az általános megküzdési képességekre. Mostanra, a 2010-es évekre az ADHD egy újabb hatalmas régiót magába szippantott, a kora gyerekkor világát, mivel már akár kétéves gyerekeket is diagnosztizálnak ADHD-val és kezdenek gyógyszerezni figyelemzavar ellen.

Az életkor torzíthatja a diagnózist és tévedésekhez vezethet. És akkor ADHD diagnózist kap a gyerek, pedig lehet, hogy csak még kicsi.
Tovább olvasom
Mivel a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar egy életre szól, érdemes inkább kihívásként vagy küldetésként felfogni, mintsem ellenségként tekinteni rá. Szerzőnk egy ADHD-val diagnosztizált férfi felesége.
Tovább olvasom
Eleinte kemény az együttélés egy ADHD-val diagnosztizált személlyel, de minden tünetre van jó megoldás. Csak foglalkozni kell vele.
Tovább olvasomÉs hogy mégis mi a baj az ADHD diagnosztikai módszerével?
Egyrészt az, hogy ezt a "betegséget" a tünetei alapján határozzák meg, nem pedig az oka alapján. Másrészt a diagnosztikai eszközök szinte teljes mértékben szubjektívek, elég csak arra gondolni, hogy az orvoson kívül még két kulcsforrás kell annak eldöntéséhez, hogy egy gyerek ADHD-ban szenved-e vagy sem, méghozzá a saját szülei és tanárai. Nagyszerűen illusztrálja ezt az alábbi, Philip Hickey nyugdíjas pszichológustól származó dialógus:
Szülő: Miért olyan nyughatatlan és figyelmetlen a gyerekem?
Pszichiáter: Mert egy ADHD nevű betegségben szenved.
Szülő: Honnan tudjuk, hogy ez a betegsége?
Pszichiáter: Onnan, hogy nyughatatlan és figyelmetlen.
A DSM-5, a diagnózis megcáfolhatatlannak számító forrása Amerikában egy kicsit egy éttermi menüre hasonlít, amelyben a diagnosztát arra kérik, hogy a “figyelmetlenség” kapcsán például legalább hatot azonosítson kilenc olyan ismérvből, mint a “gyakran könnyen elterelődik a figyelme” és a “gyakran kerüli, vagy nem szívesen és jelentős ellenállással hajlandó olyan feladatokat elvégezni, amelyek hosszabb ideig tartó szellemi erőfeszítést követelnek meg (mint például az iskolai munka vagy a házi feladat)". Ezeknek az ismérveknek egyikében sem szerepel semmilyen szociális körülmény, amelynek segítségével jobb és informáltabb döntést lehetne hozni - érvel Armstrong, aki szerint az ADHD-diagnózisok járványszerű terjedésben a következő tényezők játszhatták a legnagyobb szerepet:
- Már nem hagyjuk a gyerekeket gyerekként viselkedni.
- Már nem hagyjuk a kisfiúkat kisfiúként viselkedni.
- Elvesszük a gyerekeinktől a döntések lehetőségét az iskolában.
- Átadjuk szorongásainkat a gyerekeinknek.
- Hagyjuk, hogy a gyerekünk túl sok gagyi médiát fogyasszon.
- Túl sokat foglalkozunk a gyerekeink hiányosságaival, és túl keveset a képességeikkel.
- Túl sok embernek fűződik anyagi érdeke ahhoz, hogy ez a járvány folytatódjon.

Miért félünk megmutatni azt, akik valójában vagyunk? Hogyan küzdhetjük le az önmegvalósítást akadályozó félelmeket és gátlásokat? Dr. Almási Kitti pszichológussal beszélgettünk.
Tovább olvasomA szerző részletesen ki is fejti ezeket az okokat, ahogy azt is, miért nem jó ötlet begyógyszerezni a gyerekeket, hogy jól viselkedjenek. A könyv második felében pedig 101 hatékony figyelemfejlesztő módszert ajánl az olvasóknak - pszichoaktív szerek, beskatulyázás és kényszerítés helyett.
Armstrong szerint ugyanis csak annyira lenne szükség a korlátolt neurobiológiai nézőpontnak a megváltoztatásához, és az ADHD-val diagnosztizált gyerekek számára elérhető eszközök számának drasztikus növeléséhez, hogy lecseréljük a biocentrikus modellt egy gyerekcentrikus modellre, amely a biológiát a gyerek jóléte szempontjából csak az egyik fontos területnek tekinti.

Bár sok esetre inkább a megpróbáltatás szó illene. Nem minden boltban visító gyerek neveletlen. És nem minden visító gyerek anyja alkalmatlan.
Tovább olvasom“Ha az ADHD legfelsőbb hatalmasságai integrálnák az alapvető ismereteik közé a szociológia, a pszichodinamikus pszichológia, a pszichoanalízis, a családrendszer-elmélet, az antropológia, az emberi ökológia, a fejlődéspszichológia és más területek legfrissebb eredményeit, az drámaian növelné a rendelkezésre álló eszközök készletét, hogy segíthessenek ezeknek a gyerekeknek. Egy ilyen, több tudományos megközelítést egyesítő környezetben ugyanis az ADHD-val diagnosztizált gyerekekre már nem csak úgy tekintetnének, mint akik fogyatékosan viselkednek, és akik agyának gyógyszerekre van szüksége.”