Minden gyakorló szülő életében az egyik központi vitatéma, hogy vajon mennyit hagyja a gyerekeit kütyüket nyomkodni. Jó-e, ha egy hosszú úton vagy családi eseményen azzal akadályozza meg a gyerekek kiborulós hisztijét, ha egyszerűen odaadja a tabletet vagy egy telefont, hogy játszanak, esetleg videókat nézzenek, vagy éppen ellenkezőleg, ezzel árt a legtöbbet a gyerekeinek? Ahogyan a legtöbb nevelési tanács esetében általános igazság nincs erre vonatkozóan sem, viszont érdekes meghallgatni mit mond erről a kérdésről Bill Gates, a világ egyik legbefolyásosabb tech cégének az atyja, és mellesleg gyakorló apuka.
Nehéz elképzelni, hogy Gates a Microsoft vezetése közben úgy istenesen kivette a részét a gyermeknevelésből, ugyanakkor a beszámolója szerint nagyon komoly szabályokat fektettek le feleségével arról, hogy mi legyen az álláspontjuk, mikor a gyerekek internetezési és kütyühasználati szokásairól van szó.
Bill Gatesnek három gyermeke van, a legidősebb 21, a középső 18, a legfiatalabb pedig 15 éves, azt hihetnéd, hogy tele a ház legmenőbb kütyükkel, olyanokkal is, amiket a nagyközönség esetleg csak évek múlva tud kézbevenni, mert még csak fejlesztői darab, a három gyerek pedig évek óta mást sem csinál szabadidejében, mint ezeket nyomogatja.
14 éves korig nincs mobil és utána is szigorúak a szabályok
Ehhez képest a Microsoft atyja egy interjúban elmondta, hogy teljes a szigor náluk, például 14 éves korukig nem is kaphattak mobiltelefont. "Sokszor panaszkodtak a gyerekek amiatt, hogy már minden barátjuknak van mobiltelefonja, de a panaszaikat nem hallgattuk meg" - mondta Gates, aki egyszer egy tévéinterjúban arra is kitért, hogy azért annyira messze nem megy, hogy a gyerekei Facebook jelszavát is begyűjti, de elismeri, hogy az online biztonság kifejezetten nehéz kérdés a mai szülők számára.
Náluk otthon nem lehet telefont nyomogatni az ebédlőasztalnál, és azon kívül is csak bizonyos időszakokban, például lefekvés előtt már nem. Egyébként nem ő az egyedüli régi vágású tech szaktekintély, ugyanis Steve Jobs például nem engedte a gyerekeinek, hogy iPadet használjanak, amikor bemutatta azt 2011-ben, mikor elmondta, hogy ők is korlátozzák a gyerekek kütyühasználatát.
Mit tudnak ezek a gazdag tech vezetők, amiket egy átlagember nem?
Ezt a kérdést bárki felteheti, hiszen ha azok sem hagyják, hogy a gyerekekhez jusson a termék, akik gyártják ezeket, akkor tényleg érdemes elgondolkodni, hogy mi miért hagyjuk. Erre a gondolatmenetre jutott Matt Miles is, aki kimondottan a gyerekek kütyühasználatáról írt egy könyvet. Ő arra jutott, hogy a függőség az, amivel a cégek vezetői is tisztában vannak, illetve az, hogy pont az ő termékeik mekkora hatással vannak az emberek mindennapjaira.
Szó szerint megváltoztatja a kapcsolatod a társadalommal és másokkal
- mondta a Sean Parker, aki korábban a Facebook vezetője is volt. Ráadásul a Szilícium-völgy óriásainak a legújabb kutatásokkal is szembe kell néznie, amelyek egytől egyig arra jutnak, hogy nem tesz jót a gyerekek fejlődésének ha korlátlan hozzáférésük van a kütyükhöz, az Apple két nagy részvényese már egy nyílt levelet is közzétett arról, hogy itt lenne az ideje, hogy például az Apple is felhívja a szülők figyelmét a megfelelő használatra, ha a gyerekek kütyüzési szokásairól van szó.
Felnőtt félelmek tízévesen
A Huawei pont most hozott nyilvánosságra egy kutatást, amely szerint a magyarok 29 százaléka elismeri, hogy telefonfüggő. Ennek ellenére az emberek több mint fele a vécére is gyakran az okoskütyüjével megy, 45 százalékuk ébredés után elsőként a telefonja után nyúl, közel kétharmaduk pedig lefekvés előtt is a mobilját nyomkodja.
A megkérdezettek 42 százaléka úgy érzi, hogy túl sok időt tölt az okostelefonjával, 49 százalékuk pedig tovább jutott a felismerésnél és megpróbálnak időkorlátot is szabni a mobilozásnak, ahogyan azt Gates is elvárja a gyerekeitől.
Ahogyan azt Tari Annamária klinikai szakpszichológus az Indexnek elmondta , a fő különbség a gyerekek és a felnőttek közösségimédia-használata között, hogy a mai szülőknek még volt offline gyerekkora.
"A 2005 után született alfa-generáció viszont már tényleg ki-be jár az online és az offline világ között, és sokszor nem is tud különbséget tenni a kettő között. Míg a szülői generációk csak használják a közösségi médiát, ők ebben a világban élnek" - mondta Tari, aki arra is felhívja a szülők figyelmét, hogy az egyáltalán nincs rendjén, hogy tízéves gyerekek azon szorongjanak, hogy jól néznek-e ki az Instagram fotókon, vagy egymás között rivalizálnak a lájkokon, félnek a leértékelődéstől, vagyis olyan érzelmeket élnek át 8-12 évesen, amiket régebben teljesen felnőtt érzelmeknek tulajdonítottunk.