Nem egészen egy éve kezdett el szervezkedni néhány szülő Budán a Lisznyai Utcai Általános Iskolában, hogy meghonosítsa a suliban a digitális pedagógiát. Az ügynek megnyerték az iskola alapítványát és a tanári kar nagy részét is, így végül tavaly nyáron 17 pedagógus kapott digitális pedagógiai képzést szakemberektől.
A szülők és tanárok attól sem riadtak vissza, hogy az iskola akkoriban egyáltalán nem rendelkezett a digitális oktatáshoz szükséges eszközökkel; minden szereplő arra készült, hogy fapados módszerekkel kezdődik a forradalmi év. Így is lett, de a munka nem állt meg, és az iskola a napokban felavatta első digitális tantermét. Sőt, a tervek szerint szeptemberig még egy korszerű termet állít csatasorba.
A szülők és a tanárok összefogásáról megjelent cikkünk nyomán az iskolába számos felajánlás érkezett. A most átadott tantermet a Török Együttműködési és Koordináció Ügynökség jóvoltából sikerült digitális táblával, tanári géppel és a gyerekek számára tabletekkel ellátni.
„Szomszédként tekintünk az iskolára, hiszen a török konzulátus valóban a szomszédságban van. Ezért láttuk fontos ügynek a digitális pedagógia felkarolását” – mondta az átadáson Şakir Fakili, Törökország nagykövete.
„Egészen fantasztikus, ami itt történt, mert bár fel voltunk készülve a nehézségekre, a »fapados digitális képzés« kifejezés olyan belső ellentmondást takar, ami megkeserítette a hétköznapokat” – mondta Mózessy Egon, az iskola igazgatója. A fapadosban a gyerekek saját eszközeikkel dolgoznak, vagyis eltérő operációs rendszereket használnak, és mindig van, akinek nincs elég tárhelye vagy eleve lassú az eszköze. Nagy előrelépés, de fennakadásokat is okoz óra közben – mesélik a tanárok.
Az iskola szeptemberben újabb digitális teremmel bővül, ez már az új iskolai körzettől kapott forrásokból valósul meg. Ezenkívül különböző forrásokból a tanároknak már rendelkezésére áll négy gép-projektor páros, amit jól beosztva használni tudnak az órákon, így lassan, de biztosan digitalizálódik az iskola.
A figyelemhiányosoknak megváltás lehet
A digitális pedagógia bevezetésére egyébként kormányzati program is született. A Digitális Oktatási Stratégia célja, hogy néhány év múlva egyetlen gyerek se hagyhassa el az iskolát az alapvető digitális kompetenciák nélkül, ami alapvető feltétele lesz munkaerőpiaci boldogulásuknak.
A digitális pedagógia szemléletesebbé, átélhetőbbé, hatékonyabbá teszi az oktatást, és a gyerekek olyan eszközökön, illetve olyan vizuális tananyagokkal tanulnak, amiket a mindennapokban megszoktak. A tableteken a számonkérés is egyszerűbben, stresszmentesen, játékosabb formában működik, arról nem is beszélve, hogy nem kell dolgozatokat javítani, mert egyből megszületik az eredmény.
„A digitális eszközök meghonosítása az oktatásban nagy előrelépést hoz a figyelemhiányos gyerekek képzésében is” – állítja Mészáros Gergely, a Panoráma Medical Center gyermekpszichológusa. A figyelemhiányos gyerek olyanok, mint a fáradt, ám határidő szorításában dolgozó felnőttek: minden eltereli a figyelmüket, ha akarnak, sem tudnak koncentrálni.
Az ő esetükben a tanár csak egy az őket érő versengő ingerek közül, ezért könyvtárnyi irodalom foglalkozik már azzal, hogy motivációjukat a pedagógusok mivel tudják fenntartani. „A tablet és a vizuális tananyag egészen biztosan a tanár segítségére van ebben, de hogy mennyire, az végső soron mindig a pedagóguson múlik” – mondja a szakember.
Hosszú még az út
Az iskola mindemellett továbbra is szívesen látja a segítséget, mert új hozzáférési pontokra és más eszközökre is szüksége van ahhoz, hogy a digitális pedagógia előnyeit minél több tanteremben minél több diák élvezhesse egyszerre. „Nagyon fontos, hogy más iskolákkal ellentétben nálunk a tanárok képzése volt az első lépés a digitális pedagógia felé vezető úton.
Senkinek sem tanácsoljuk, hogy okoseszközök és drága felszerelés beszerzésével kezdje az átállást, hiszen az csak frusztrációhoz, végső soron kudarchoz vezet. Ehhez persze jó és elkötelezett tanári karra van szükség. Szerintem ez sokkal több helyen adottság, mint ahányról a szülők feltételezik” – mondja visszatekintve Máté Dániel, az egyik kezdeményező szülő.