Az ön gyereke volt ma iskolában?
Hivatalosan ugyan csak 34 ezren jelezték, hogy 2016 február 29-én nem viszik gyermekeiket iskolába, most, a tanítás vége felé közeledve mégis nagyon úgy tűnik, hogy a szülői kezdeményezés sikeres volt a Nem leszek suliban nevű Facebook-eseményen.
Az oktatáspolitika ellen tiltakozó tanárok mellé tehát igen komoly arányban álltak azok a szülők, akik szintén szeretnék, ha nem badarságokkal és nem végeláthatatlanul tömnék tele csemetéik fejét.
A Googlemaps-en térképén is jól látszik, melyek azok az iskolák, amik mellett teljes mellszélességben kiálltak a szülők, de általánosságban azért az mondható el, hogy elég vegyes volt a megmozdulás eredménye. Sok szülő elve nem értett egyet a tiltakozás ezen módjával, mások a felügyeletet nem szerették volna (még a jóindulat ellenére sem) vadidegenre bízni.
A kezdeményezés oldalán folyamatosan nyomon követhető, hogy hány iskolában hányan jelentek meg a mai tanítási napon, ezekből a hozzászólásokból leginkább az szűrhető le, hogy a diákok jó része választotta az otthon maradást, volt ahol egyáltalán nem jelent meg egyetlen gyerek sem a mai tanítási napon.
Azt sem szabad elfelejteni persze, hogy azok az iskolák nem posztolgatnak ebbe a csoportba, amelyek nem értenek egyet a sztrájkkal, így aztán egyelőre nehéz az egész országot lefedő konkrét számokat találni. És nem csak emiatt, megkérdeztük például az ismerősi körben a szülőket, és bár elég sokan döntöttek úgy, hogy otthon tartják a gyereket, senki nem jelölte be ezt a szándékot a fenti Facebook csoportban. Így bár azt tudni lehet, hogy a 34 ezer csatlakozónál valószínűleg jóval többen nem küldték ma iskolába a gyereket, a valódi számról fogalmunk sincs, és jó eséllyel nem is fog kiderülni soha. (Akinek lehetősége lenne ezt összesíteni, az egész biztosan nem fogja a valós adatot nyilvánosságra hozni.)
A gyerekkel tiltakozni egyáltalán ér?
Sok porontyos szülő arról számolt be, hogy az osztályban-iskolában arról folyt és folyik jelenleg is a szülők között a vita, hogy vajon jó módja-e a tiltakozásnak, ha a gyerek nem megy be, vagyis máshogy fogalmazva, használhatjuk-e a gyereket politikai célokra.
Ez természetesen sok olyan családban is felmerült, ahol végül úgy döntöttek, nem mennek a gyerekek hétfőn, de ez nem azt jelenti, hogy nem volt családi vita vagy legalábbis megbeszélés tárgya a kérdés.
"Ezt a kérdést biztosan nem ilyen módon kell megoldani. Én ugyan egyetértek azzal, hogy az oktatás komoly bajban van, de hétfő tanítási nap, a tanároknak úgyis be kell menniük, és az ő dolgukat nem fogjuk azzal előrébb mozdítani, hogy a gyerek nem megy be. Úgyhogy én bevittem Csabát. - fogalmaz egy apuka egy budai általános iskolából, ahol nagyjából a tanulók fele jelent ma meg."
"A pedagógusok évek óra sikertelenül tiltakoznak a jelenlegi oktatási rendszer ellen. Már három éve is tárgyaltak, sőt, készítettek elő sztrájkot, de semmi nem változott. Nem véletlen, amikor ugyanazokkal kéne egy jobb, méltányosabb, modernebb oktatási rendszer alapjait kidolgozni, akik a jelenlegi, esztelenül központosított szabályozást kitalálták, megszavazták, bevezették.