Olyan játékokat igyekeztem összeválogatni a társasjátékláz szellemében, amikről feltételeztem, hogy értelmesek, kreatívak, és biztosítják, hogy a gyerekek önállóan is játszhassanak. Fontos szempontként jelentkezett az idei válogatásban az ár-érték arány. Mindennek a karácsonyi vásárlás adott lendületet: ami a gyerekeimnél beválik (3,5 éves Gréta, 9 éves Bálint és 11 éves Domonkos), azt másoknak is szívesen ajándékozom.
Szóval leegyszerűsítettem a szelekciós elveket: jót és olcsót, meg persze praktikusat és gyorsat! Megnyugtatok előre mindenkit: vannak ilyenek. Ráadásul két ismertebb, idén megjelent magyar fejlesztésű játékot is sikerült tesztelni. Jó pontszámok születtek, mert hosszas válogatás után eleve a jónak tűnő játékokat szereztem be.
Árnyalta a pontozást a kipakolás, a játék, a végeredmény kiszámításának nettó és bruttó ideje, továbbá olyan melléktényező, hogy be tud-e csatlakozni az összes gyerek, milyen szerepe lesz a szülőnek az egészben: játékos, moderátor, szabályfüzet-olvasó, villámhárító, békebíró, győztes, győztesen vesztes, porig alázva vesztes. Most ez utóbbi is előfordult.
Még a társasjáték-olimpián próbáltuk ki a magyar gyártású Sárkánytojást: a fatojás és a rajzolt sárkányok hívták fel rá a figyelmünket. Itt a fiaim örömére maga a fejlesztő, Hegedűs Csaba játszott velünk bemutatójátékot. Persze otthonra is kellett egy példány.
"Ez egy logikai absztrakt sakk - mondta a fejlesztő, aki fél év alatt juttatta el a játékot az ötlettől a polcig. - Logikailag hasonlóképpen működik, mint egy sakk, előre kell feltérképezni, és absztrakt, mert nem egy adott pályán játszódik." Hegedűs Csaba egyébként fejlesztő pedagógiával foglalkozik társasjátékok segítségével. (Tehetségpontban dolgozik, a Hubay Jenő Alapfokú művészeti iskolában).
A játék pár tucat lapkából áll, melyek egytől tízig a számokat mutatják, meg egy fa sárkánytojásból. A feladat minél több sárkánytojás (zöld), pozitív értékű és minél kevesebb sárkány (piros), negatív értékű lapka begyűjtése, illetve hogy az ellenfél minél rosszabb helyzetbe kerüljön. Hét sorban és hét oszlopban helyezzük az asztalra a lapkákat, a startlapka helyére tesszük sárkánytojást és elindulunk. Az adott sorból kiválasztunk és megszerzünk egy lapkát. A következő játékos ehhez képest merőlegesen mozog, és ugyanígy kiválaszt egyet.
A második-harmadik játékra kiderül, hogy ez kőkemény stratégiai játék. Egészen másképp kell játszani, ha ketten, hárman, négyen vagy többen kezdünk neki. Nálunk a négyes felállás a legnépszerűbb. Ebben az esetben párok küzdenek egymás ellen, és teljesítményük összeadódik. Nagyon kell figyelni arra, milyen helyzetbe hozzuk az utánunk következő ellenfelünket, illetve milyen pozícióba juttatjuk az azt követő társunkat.
Mivel érthető, könnyen elmagyarázható játékról van szó, ami praktikus, szállítóbarát kiszerelésben kapható, a srácok bevitték a suliba, és bejött az osztálytársaknak is.
Ár: 4490 forint, gyártó: Gémklub
Játékosok száma: 1-12 fő
Hány éves kortól: 5+ (de már 3-4 éves kortól is élvezhető)
Játékidő: maximum 10-60 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve,
Értékelés: 9/10
Ezzel a játékkal nagy meglepetésre a 3,5 éves Gréta egyedül is tudott játszani: két órára is lekötötte a figyelmét a Pécs-Budapest vonatúton, és így bátyjai is levegőhöz jutottak. (Aki már utazott vonaton egy vagy akár több gyerekkel, tudja mekkora dolog ez.)
A Dobble joggal hirdeti magáról, hogy „A megfigyelés és a gyors reflexek játéka”. Egy 55 lapos kártyapakliról van szó, minden lapján 8 szimbólummal. A szimbólumok igyekeznek az egyes korosztályokhoz alkalmazkodni – a dinótól a halálfejen át a violinkulcsig. A lapokon több mint 50 különböző alakzat található, és bármelyik két lapon pontosan és kizárólag egy szimbólum azonos (színben és formában, de nem méretben). A feladat ennek a párnak minél gyorsabb megtalálása.
Különböző verziókat játszhatunk (a játékszabály-füzet öt különbözőt ismertet), attól függően hányan ülünk össze.
Végletekig egyszerű játék, ugyanakkor szórakoztató. Ugyanúgy működik nagyobb társaságoknál, mint két-három embernél. Bonyolult társasoktól ódzkodó nagyszülők is sikerélményként élhetik meg a játékot, hisz öt másodperc alatt megismerhetik a szabályokat, ha nem veszi el a kedvüket, hogy szemfülesebb, gyorsabban reagáló unokáik könnyen lepipálják őket. Sőt, egyedül is szívesen játszanak vele a gyerekek. Gréta például többször is előkapja, és pakolgatja magának, büszkén közvetítve felénk a megtalált párokat.
Ár: 3490 forint
Játékosok száma: 2-8 fő
Hány éves kortól: 6+ (de a jelek szerint 3-4 éves kortól is élvezhető, érthető)
Játékidő: maximum 5-8 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve,
Értékelés: 7/10
Egy újabb játék, amiben fiaim folyamatosan tudatosíthatják magukban, hogy stratégiában simán lenyomnak engem. Ehhez az is kell, hogy gyakran ültek le az Offboardhoz, és az így szerzett rutinjukkal képesek porig rombolni. A tapasztalat az, hogy a gyakori játék ellenére valójában egyik alkalom sem egyforma, egyelőre nem is látok esélyt állandó taktikai repertoár kialakítására.
Az Offboard – hasonlóan az alapját adó Abalone-hoz – kétszemélyes stratégiai játék. Úgy kell golyókat mozgatni a pályán, hogy az ellenfélét letoljuk a tábla szélén lévő, különböző pontértékű (1, 2 vagy 3 pont) célterületekre. A játékot az nyeri, aki előbb összegyűjt hat pontot. Azért is jó, hogy megszabták ezt a határt, mert így nincs hosszú agonizálás a végjátékkal („az 50. lépésnél döntetlen” - opció). A golyók mozgatásának szigorú és egyértelmű szabályai vannak, amelyeket éppen úgy alakítottak ki, hogy a játék változatos és izgalmas legyen.
Kemény meccseket lehet játszani, előfordul, hogy le tudod rohanni az ellenfelet, de az is, hogy viszonylag hosszabb taktikai csaták dúlnak. Az amőba-hajlamú játékosok nagy előnyt éveznek. „Itt aztán végig figyelni kell” – panaszkodik a kisebbik (Bálint), miközben büszke magára, hogy kontroll alatt tartja a játékot.
Ár: 5990 forint
Játékosok száma: 2 fő
Hány éves kortól: 7+
Játékidő: maximum 10-20 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve
Értékelés: 8,5/10
Több szempontból is univerzális játék a Színvilág. A Dobble-hez hasonlóan ezt is játszhatja akár egy, akár több gyerek (kicsitől a nagyig). Volt bennem egy prekoncepció, hogy a lányok jobban élvezik, és az ideális játékos-kombináció az anya-lánya, de a fiaim is odajönnek, ha előkerül.
Nem bonyolult a játék: azonos színű oldalaikkal kell összeilleszteni a színes lapkákat (a doboz 120-at tartalmaz), a cél pedig az, hogy minél szebb, szimmetrikusabb alakzatokat alakítsanak ki. A két kisebbik gyerekem az egyszemélyes feladványokat élvezi: képesek hosszasan elbíbelődni velük, hogy színek szerint a csillagtól a tevéig bármilyen formát kirakjanak. Én maradtam az egyszerűbb kígyónál.
Ez a másik idei magyar fejlesztésű játék: a Sárkánytojás matekos irányával ellentétben inkább a művészet felé tolódott. Az alkotó, Horváth Gábor játékos formában kívánja megismertetni a színekben rejlő lehetőségeket, a színek közti összefüggéseket, az árnyalatok harmóniáit. Az ötletet - ha jól értem a leírást - a Gémklub vezetője, Aczél Zoltán segített játékká formázni. Igényesen szórakoztató készségfejlesztő eszköz lett.
Összesen 8 féle társasjáték-változat és 42 fokozatosan nehezedő egyszemélyes feladvány található a dobozban, amihez szabály- és feladatfüzet, valamint egy, a színekkel foglalkozó ismeretterjesztő füzet nyújt segítséget.
Ár: 5990 forint, gyártó: Gémklub
Játékosok száma: 1-6 fő
Hány éves kortól: 5+ (de 3-4 éves kortól is élvezhető)
Játékidő: maximum 10-60 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve,
Értékelés: 9/10