A legfontosabb, hogy lásd: teljesen természetes, hogy a munkahelyeden vannak viták. Hiszen sok különböző habitusú, korú, világnézetű ember gyűlik össze egy helyen, és nem feltétlenül jószántukból, hiszen talán csak annyi köti őket a céghez, hogy a hó első napján megkapják a fizetésüket. Koch-Zuberecz Dóra coach és tréner 10 tippel segít, hogy a más személyiségű kollégák konfliktusait el lehessen simítani.
1. Ne legyen lelkiismeret-furdalásod!
Az egyik legfontosabb szempont, hogy a magaddal kapcsolatos konfliktusod – nevezetesen, hogy problémád van a kollégáddal –, ne okozzon lelkiismeret-furdalást.
„Nem egyedi eset, sőt, a legtöbb kollektívában előfordul, hogy egyik vagy másik kollégával nehezebben jönnek ki, de ez nem a te hibád – mondja a coach. „Erről nem tehetsz, arról viszont már igen, hogy milyen módon próbálod ezt megoldani.”
2. Adj teret, hogy megismerd a másikat!
Nincs mit tagadni, akadnak olyan helyzetek, amikor valaki az első látásra nem szimpatikus. Talán csak azért, mert az előző párodra egy hasonló nő vetette ki a hálóját, vagy mert azt a pozíciót kapta meg, amire a te fogad fájt.
„Ez könnyen konfliktusforrássá válhat, de ha adunk teret a megismerésnek, talán hamar rájövünk, hogy a másik valójában szimpatikus, sőt, még a humora is jó. Aki azonnal zár vélt vagy valós sérelmei miatt, az elesik a lehetőségtől, hogy harmonikus kapcsolatot alakítson ki a munkatársaival.”
3. Fogadd el, ha másképp gondolkodik!
A nyitottság óriási segítség: lehet, hogy teljesen más a nézőpontunk adott témákról, de azért nem kell feltételeznünk, hogy egyedül az a helyes, ahogyan mi látjuk a világot. Ha viszont adott kérdésekben tényleg azt érezzük, hogy kibékíthetetlen az ellentét közöttünk, inkább kerüljük ezeket a témákat.
4. Lehet, hogy ő mást hallott?
Nem is gondolunk rá, de lehet, hogy egy értekezleten elhangzott mondat egészen mást jelenthet nekünk, mint a kollégánknak, és ez konfliktust okozhat.
„Ha a főnökünk azt mondja, hogy »Nagyon sok munkám van!«, azt értelmezhetjük úgy, hogy legyen ez egy rövid meeting, mert minél hamarabb vissza akarok térni a feladataimhoz, más viszont azt hallhatja meg belőle, hogy biztosan feszültebb a sok munka miatt, ezért nem most hozakodom elő a fizetésemeléssel. Amikor a kollégánk mond egy olyan mondatot, ami a mi olvasatunkban esetleg bántó, vagy vitára adhat okot, mindig gondoljuk át, hogy vajon tényleg csak az az egy magyarázat létezik-e, ahogyan mi értelmeztük. Vagy valami egészen más?”
5. Beszéljünk nyíltan a munkahelyi vitákról!
Abból még soha semmi jó nem származott, ha a szőnyeg alá söpörtük a problémákat.
„A konfliktusok megoldásában leginkább az segíthet, ha nyíltan kommunikálunk róla” – javasolja Koch-Zuberecz Dóra. Első körben mindenképpen az érintett kollégával, ám ha úgy látjuk, hogy falakba ütközünk – nem óvodás módon árulkodva –, akár a vezetőt is bevonhatjuk a probléma megoldásába.”
Az nagy baj, ha nincs megfelelő vezetés, hiszen ez további konfliktusokhoz vezethet, ahogyan az kiderül az alábbi videóból is.
6. Azt mondjuk, amit mi érzünk
Az asszertív kommunikáció a konfliktusok feloldásában is sokat segíthet. Ennek egyik lényeges pontja, hogy arról beszélünk, ahogyan mi érezzük magunkat ebben a helyzetben, a saját érzéseinkre világítunk rá, és nem vádaskodunk vagy a másik hibáit soroljuk.
„Amikor az adott kolléga sokadjára próbál vitát szítani, a legegyszerűbb, ha elmondjuk neki, hogy látjuk, rossz napja van, de nem szeretnénk, ha a mi napunkat is elrontaná, ezért inkább térjünk vissza az adott kérdésre később. Így nem olajat öntünk a tűzre, hanem elvonjuk tőle az oxigént, ami táplálja.”
7. Értsd meg a motivációját!
Gyakran a viták abból származnak a kollektívában, hogy a munkához más és más a hozzáállásunk.
„Az egyik imádja a munkáját, a másik már a kiégés állapotában van, míg a harmadik most érkezett a céghez, emiatt még bizonytalan bizonyos munkafolyamatokkal kapcsolatban, és ez az oka, hogy esetleg lassabb. Ha ezt nem úgy fogjuk fel, hogy mindannyian minket akarnak idegesíteni és feltartani, hanem próbáljuk megérteni a tetteik okát, máris kevésbé lesz puskaporos a levegő.”
8. Mit nyersz és mit veszítesz?
Érdemes feltenni a kérdést önmagunknak – és akár a problémás kollégának is –, hogy mi az, amit nyerünk vagy veszítünk, ha fenntartjuk a konfliktust.
„Ha átgondoljuk, mindannyian egy közös célért dolgozunk, nevezetesen azért, hogy a cég működjön, és a jövő hónapban is megkapjuk a fizetésünket. Ebben az esetben jól felfogott érdekünk, hogy együtt tudjunk működni.”
Nem kell barátoknak lennünk, de egy korrekt viszony kialakítása mindenki közös érdeke.
9. Kiről szól ez a helyzet?
Bár hajlamosak vagyunk a saját igazunkat bizonygatni, mégis érdemes megvizsgálni magunkat, hogy mennyire szól a konfliktusos helyzet ömagunkról vagy a kollégánkról.
„Álljunk meg, és gondolkodjunk el azon, hogy vajon, ami annyira idegesít benne, és folyamatos vitákhoz vezet, az nem a saját gondjaim, problémáim kivetítése rá?”
10. Jobb távolról szeretni…
Még a legnagyobb jóindulat, kompromisszumok sokasága és a pozitív hozzáállás ellenére is előfordulhat, hogy két kolléga egyszerűen nem tud súrlódásmentesen együtt dolgozni.
„Ha a cégen belül van pszichológiai biztonságérzet, azaz merek szólni a főnökömnek, hogy ez a kapcsolat sajnos nem működik, akkor általában sokkal könnyebb az ilyen helyzeteket kezelni. Abban az esetben, ha ez megoldható, inkább kérjük magunkat másik osztályra, hogy távolabb legyünk a konfliktust okozó munkatárstól, és ne teljenek a munkában töltött óráink feszültségben” – javasolja Koch-Zuberecz Dóra.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés