A háború utáni áruhiányban sem divatlapokra, sem különösebben finom kelmékre nem tellett senkinek; a viseletet így leginkább az olcsóság és a praktikum határozta meg. Az új eszmény, a munkásférfi és munkásnő a legkevésbé sem törekedett elegáns megjelenésre, sem a munkában, sem azon kívül: a férfias munkakörökben dolgozó, a korszak ideálját megtestesítő munkásnők sokszor férfias munkaruhát viseltek.
A munkaruha, kiváltképp a köpeny funkciója – akárcsak a háztartási alkalmazottak által viselt kötény a háború előtt – leginkább az volt, hogy óvja, védje a ruházatot a bepiszkolódástól. Más színű köpenyt viseltek az élelmiszerbolti eladók, mint a „vasboltban” a férfi eladók. (Nem felejtem el azt a családi anekdotát sem, amikor élelmiszerboltban dolgozó rokonunk reggel gyanútlanul felvette az előző nap az öltözőben hagyott köpenyt, belenyúlt a zsebébe, és előhúzott egy – egeret.)

A varázslatos köpeny
Az orvosok között a sterilitást és tisztaságot sugalló fehér köpeny viselete a 19. században terjedt el. Tőlük vették át az első világháború idején a gyógyszerészek, s bizony megvolt a maga varázsa már a harmincas években is: „Ez a fehér köpeny határtalan hatást gyakorolt rám. Tudást, szakértelmet, tekintélyt, és nem utolsósorban gőgöt oltott belém. Az utóbbit tudta a legjobban oltani. Ha bejött néha egy alázatos fejkendős nénike, és áhítattal »patikus« úrnak titulált, kis híján lepattogtak mellényemről a gombok, s úgy néztem körül a vidéki kis patikának még kisebb officinájában, mint egy csatát nyert lovag” – emlékezett vissza egy gyógyszerész.
Akadt, aki még verset is írt róla:
Fehér köpeny, tarka köpeny,
Szép vagy mindenképpen.
De a fehér csupán néked
Illik, gyógyszerészem.
Míg a tarka, nemhiába
Olcsóbb is az ára,
Nem való az gyógyszerészre,
Csak a technikára.
De ha egyszer minden köpeny
Összeölelkezne,
Fehér színből, tarka színből
Kivirul az eszme.
Keresték a színes darabokat
A sokáig egyeduralkodó sötét (sötétkék vagy barna), illetve fehér színű köpenyeket és munkaruhákat a hetvenes évek közepén kezdték felváltani a színes darabok. Magyarországon a Munkaruházati Kereskedelmi Vállalat látta el a lakosságot munkaruhákkal: „Egyre többen keresik a színes, citromsárga, narancssárga, türkiz, barna ruhákat is” – számolt be 1976-ban a Képes Újság a változó igényekről. „Az eladott munkaruháknak körülbelül csupán 10 százaléka élénk színű, pedig a színes ruhák szabása is jobb, korszerűbb” – folytatja az újság, hozzátéve, hogy immár a köpenyek szabása is követi nem csupán a praktikum, hanem a divat követelményeit is: a köpenyek karcsúsítottak és színes gallérral díszítettek. Két év múlva, 1978-ban már 4,1 millió munkaruhát adtak el, de a köpenyekből így is hiány mutatkozott, ezért Kubából, Albániából, Vietnámból és Bulgáriából importálták a hiányzó darabokat.

Divatbemutató, másképp
A Munkaruházati Vállalat évente 8-10 új modellt hozott ki, amelyeket előtte teszteltek a SZOT Munkavédelmi Kutatóintézetében. Munkaruházati boltokban lehetett beszerezni ezeket a legtöbbször csinosnak még karcsúsítás után sem mondható darabokat, pedig, mint a témával foglalkozó egyik újságíró megjegyezte, „a munkahely nem korzó, de azért ott sem kell feltétlenül rosszul öltözöttnek lenni”. A vállalat divatbemutatókat is tartott, amelyre meghívták a szakszervezeti vezetőit, női megbízottjait és munkavédelmi szakembereit. Sőt, még kártyanaptárat is megjelentettek – bár nem voltak olyan kreatívak a grafikában, mint az alábbi videó szereplői:
Munkaruha-problémák
A csinosságon túl akadtak azért más problémák is a munkaruhák körül. Visszatérő reklamáció volt például, hogy a munkaruhák magasabb hőfokon történő mosás során összemennek. „A Munkaruha Kereskedelmi Vállalat is keresi a megoldást. Egyelőre pedig azt ajánlják, hogy néhány számmal nagyobb ruhát vásároljunk, számítva a zsugorodásra” – javasolta a Képes Újság. Sajnos ez sem feltétlenül oldotta meg a problémát, amint azt a Népszabadságnak 1979-ben nyilatkozó fizikai munkások panaszolták: „Két mosás után annyira összement, hogy feleségem a régi ruha maradványaiból tíz-tizenöt centis darabokkal toldotta meg. Már mindent megpróbáltunk, ugyanúgy mossuk, mint a többi ruhát, s ez mégis összemegy, kifakul.”
„Az a baj, hogy hiába vételezek két számmal nagyobbat, hosszában akkor is összemegy, bőségben pedig, mint a zászló, leng, lötyög rajtam.”
Hiányzó méretek és balesetveszély
A dolgozók nem szívesen hordták a műszálas anyagból készült munkaruhákat például a nyomdában: „Nincs megfelelő kínálat minőségben, viselhetőségben. Ami viselhető, az drága. Már korábban a vezérigazgató is szóvá tette, hogy tiszta pamut munkaruha kellene. Ezt alig kapni, és drága.” Mások arról panaszkodtak, hogy nincs munkásnőblúz: miért kell nőként férfigombolású ingeket viselniük? A silány minőség azonban időnként balesetveszélyes is volt: a miskolci Lenin Kohászati Művek dolgozói például olyan „hőálló” bakancsot kaptak, hogy elolvadt a talpa, a szintetikus anyagból készült munkaruha ráolvadt a viselőjére, komoly égési sérüléseket okozva.

Pedig 1978-ban a Szegedi Ruhagyár vezetője büszkén mesélte az Ez a Divat lapnak, hogy átszervezték a munkaruhák gyártását: „Korábban teljes óra kellett egy munkaruha elkészítéséhez, ma viszont harminchét perc alatt készítünk el egy darabot.” Talán érdemes lett volna több időt rászánni, arról nem beszélve, hogy a csinosabb, színesebb darabok és a nagyobb méretek szinte mindig hiánycikknek számítottak.
A rendszerváltás után egyre többen ismerték fel, hogy a színes, praktikus és kényelmes munkaruhának fontos szerepe lehet egy-egy üzlet vagy áruház arculatának megjelenítésében. Manapság már leginkább csak az egészségügyben dolgozók hordanak köpenyt, a munkaruha viszont reneszánszát éli: sokszor arra is szolgál, hogy az alkalmazottak a ruházatukon is hirdessék az adott cég színvilágát vagy logóját, megkönnyítve ezzel a vásárlók dolgát. Éppen ezért érdemes átgondolni, hová milyen öltözékben indulunk útnak: mindenkit lebeszélnék arról, hogy kék-sárga összeállításban menjen a svéd áruházba vásárolni. (Borítókép: Fortepan / Főfotó)

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés