De ki volt vajon Edouard Michelin, és mi köze volt az éttermekhez, ha egyszer autógumikat készített?
Közel százötven éve, 1889-ben alapította első gyárát a francia Clermont-Ferrandban a gasztronómia és az autóipar legismertebb személye. Az első hallásra egymástól egészen távol álló szakma jeles képviselője, Edouard Michelin testvérével, Andréval egy mezőgazdasági szaküzletet vezetett a francia városkában, amikor egy nap egy defektes biciklit tolt be hozzájuk egy kerékpáros.
Többórányi macera miatt váltottak a gumikra
A gumiabroncsot három órán keresztül próbálták megfoltozni, azonban száz méter után ismét kilyukadt. A bonyolult művelet nem szegte kedvüket, sőt: inspirációt adott a testvérpárnak egy egyszerűbb gumiabroncs elkészítésére. A pneumatikus gumik, melyek első példányát alig egy évvel az esemény előtt alkotott meg John Boyd Dunlop, hogy fia triciklije könnyebben és zökkenőmentesebben gurulhasson, nehezen fel- és leszerelhetőek voltak. A Michelin testvérek agyában a fogaskerekek pedig szinte azonnal mozgásba lendültek, miként lehetne kiküszöbölni a felnire ragasztott kaucsukabroncsban rejlő hiányosságokat.
Még abban az évben megalapították a hatalmasra duzzadó vállalatot, és be is jegyezték szabadalmukat, az eltávolítható gumiabroncsot. Két évvel később pedig Charles Terron megnyerte a Párizs–Brest–Párizs közötti 1200 km-es randonnée kerékpárversenyt a Michelin-gumikkal felszerelt vasparipáján.
A legjobb magyar éttermek
2022-ben közölt először a Michelin Guide hazánk egészét lefedő étteremlistát, ennek köszönhetően végre a magyar gasztronómia is helyet kapott a világ konyhaművészeti térképén. A 2023-as kiadványban összesen 28 budapesti és 47 vidéki éttermet ismertek el.
A pontos lista itt olvasható.
De mik azok a Michelin-csillagok?
Az 1900-as években sorra vásárolták a gumiültetvényeket Vietnámban, majd 1946-ban a Michelin gumiabroncsgyár kifejlesztette és szabadalmaztatta az abroncsok történelmének egyik kulcsfontosságú innovációját, melyre a Citroën azonnal le is csapott. Az x alakban vágott gumik sokkal precízebb tapadást és biztonságosabb közlekedést garantáltak az automobilok számára is. Innen pedig nem volt megállás.
A gasztronómiában nagy elismerésnek számító Michelin-csillagot pedig épp az autóipari részvételük miatt találta ki a kreatív cégtulajdonos, azért hozták létre, hogy növeljék az autótulajdonosok utazási kedvét. A cél természetesen a profit maximalizálása volt, minél többet utaztak, annál jobban kopott a gumi a kerekeken.
Hogy utazgatásra buzdítsák az embereket, megalkottak egy térképet, amelyben a megfelelő célpontnak ítélt helyeket, a legkiválóbb éttermeket és hoteleket jelölték meg.
Az első kiadványok csak a Párizs környéki célpontokat tartalmazták, azonban egyre nagyobb igény lett a távolabbi helyszínek iránt is. 1904-ben már a szomszédos országok legjobb turista-célállomásait is tartalmazta az éves kiadvány, 1919-től pedig mai, vörös borítós formájában kaphatóak a Michelin Guide-ok. Egy idő után kialakultak azok az alapelvek, amelyek alapján kategorizálták a helyszíneket, mára pedig már csak a legjobbak kerülhetnek bele. S míg az első időkben a csillagokkal a távolságot, ma a minőséget jelölik.
A Michelin csillaga is töretlenül szárnyal, dacára az autó- és kerékpáripar változásainak. A cég számtalan apró vállalatot bekebelezett, jelenleg pedig a Bridgestone mögött a világ második legnagyobb gumigyára.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés