Szögezzük le az elején: bár valóban sárga színben pompázik a markolók túlnyomó többsége, azért nem csak ez a színváltozat létezik a kisgyermekek kedvenc munkagépéből.
A Surplex ipari aukciósház kutatása szerint a 2022-ben eladott markolók 76 százaléka pompázott sárgán, 11,9 százalék volt piros, 6,3 százalék szürke, 5,8 százalék pedig kék vagy zöld.
Nem véletlen tehát, hogy a sárga és a markoló összekapcsolódik agyunkban, de vajon van ennek valamilyen konkrét oka is?
A markolók színe mögött rejtőző indokok
Az építőiparban sem kell ahhoz dolgozni, hogy tudjuk: az építkezési területre lépőkre veszély is leselkedik. Ezért kell munkavédelmi cipőt, sisakot és láthatósági mellényt viselnie annak, aki építkezésen dolgozik – és ugyanezért az okért figyelemfelkeltő sárga a markolók színe is.
A sárga ideális választás, ha azt szeretnénk elérni, hogy nappali fényben és szürkület idején is észrevegyék a járművet.
Elég kontrasztos még akkor is, ha sűrű porban kell észrevennünk, márpedig az ilyen állapotok gyakoriak egy építkezésen. Ez az árnyalat szinte garantálja, hogy a járókelők, utakon zajló építkezés esetében az autósok, valamint a munkások is idejében felfigyeljenek a markolóra.
A sárga szín nem volt mindig egyeduralkodó
A huszadik század elején a semleges szürke volt az uralkodó árnyalat, hadiipari örökségként. A Caterpillar úttörő szerepbe került, amikor felismerve a környezetbe belesimuló színű gépekben rejlő veszélyt, a sárga színt választotta ennek leváltására. 1931-ben kezdte el gyártani a sárga munkagépeket, melyek marketingeszközként is beváltak – az emberek a márkával azonosították a színt, de emellett azt is felismerte mindenki, hogy jelentősége lehet a láthatóságnak.
1979-ig használta a cég a Hi-Way Yellow-nak nevezett árnyalatot – az elnevezés szójáték, mely a sárga színt az autópályákkal kapcsolja össze –, majd váltottak a visszafogottabb, de azért szembetűnő Caterpillar-sárgára, egyben le is védetve a színt, melyet azóta logójukba is beemeltek.
Belénk kódolták a színt
Miután évtizedek óta a sárga a munkagépek sztenderd színe, az építőipart ezzel a színnel azonosítjuk – még akkor is, ha játék markolóról van szó.
A szelektív érzékelés jelenségének köszönhetően a nem sárga színű markolókat ma már szinte észre sem vesszük: a jelenség hátterében az áll, hogy kognitív kapacitásunknak is megvannak a határai, nem vagyunk képesek a minket körülvevő összes információt befogadni.
A megerősítési torzítások és az önbeteljesítő jóslatok tovább erősítik ezt: már meglevő ismereteink és hiedelmeink mentén a legkényelmesebb látnunk környezetünket, ezért agyunk sokszor figyelembe sem veszi mindazt, ami szembemegy előzetes elképzeléseinkkel. Így hát úgy dönt, a markolók színe a sárga kell, hogy legyen, és kész.
Mindent egybevetve racionális okok – a biztonság és a jól láthatóság – indokolták azt, hogy sárgára kezdjék festeni a markolókat, erre pedig ráerősített egy ügyes cég választása. A végeredmény: a markolókkal mára mindenki egyetlen színt köt össze, és nem is teljesen véletlenül.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés