Miért sárgák a markolók? Most kiderül

GettyImages-110043763

Vannak olyan járművek, amelyek funkciója és színe mindenki fejében összefonódott: nem tudnánk elképzelni olyan tűzoltóautót, amely nem piros, és a rendőrautók is a kék-fehér színösszeállítással rögzültek agyunkban. Ugyanígy társítjuk sokan a sárgát a markolókhoz – de mi ennek az oka?

Szögezzük le az elején: bár valóban sárga színben pompázik a markolók túlnyomó többsége, azért nem csak ez a színváltozat létezik a kisgyermekek kedvenc munkagépéből.

A Surplex ipari aukciósház kutatása szerint a 2022-ben eladott markolók 76 százaléka pompázott sárgán, 11,9 százalék volt piros, 6,3 százalék szürke, 5,8 százalék pedig kék vagy zöld.

Nem véletlen tehát, hogy a sárga és a markoló összekapcsolódik agyunkban, de vajon van ennek valamilyen konkrét oka is?

A markolók színe mögött rejtőző indokok

Az építőiparban sem kell ahhoz dolgozni, hogy tudjuk: az építkezési területre lépőkre veszély is leselkedik. Ezért kell munkavédelmi cipőt, sisakot és láthatósági mellényt viselnie annak, aki építkezésen dolgozik – és ugyanezért az okért figyelemfelkeltő sárga a markolók színe is.

A sárga ideális választás, ha azt szeretnénk elérni, hogy nappali fényben és szürkület idején is észrevegyék a járművet.

Elég kontrasztos még akkor is, ha sűrű porban kell észrevennünk, márpedig az ilyen állapotok gyakoriak egy építkezésen. Ez az árnyalat szinte garantálja, hogy a járókelők, utakon zajló építkezés esetében az autósok, valamint a munkások is idejében felfigyeljenek a markolóra.

A sárga markoló kirí környezetéből
A sárga markoló kirí környezetébőlDenis Shevchuk / Getty Images Hungary

A sárga szín nem volt mindig egyeduralkodó

A huszadik század elején a semleges szürke volt az uralkodó árnyalat, hadiipari örökségként. A Caterpillar úttörő szerepbe került, amikor felismerve a környezetbe belesimuló színű gépekben rejlő veszélyt, a sárga színt választotta ennek leváltására. 1931-ben kezdte el gyártani a sárga munkagépeket, melyek marketingeszközként is beváltak – az emberek a márkával azonosították a színt, de emellett azt is felismerte mindenki, hogy jelentősége lehet a láthatóságnak.

1979-ig használta a cég a Hi-Way Yellow-nak nevezett árnyalatot – az elnevezés szójáték, mely a sárga színt az autópályákkal kapcsolja össze –, majd váltottak a visszafogottabb, de azért szembetűnő Caterpillar-sárgára, egyben le is védetve a színt, melyet azóta logójukba is beemeltek.

Belénk kódolták a színt

Miután évtizedek óta a sárga a munkagépek sztenderd színe, az építőipart ezzel a színnel azonosítjuk – még akkor is, ha játék markolóról van szó.

A szelektív érzékelés jelenségének köszönhetően a nem sárga színű markolókat ma már szinte észre sem vesszük: a jelenség hátterében az áll, hogy kognitív kapacitásunknak is megvannak a határai, nem vagyunk képesek a minket körülvevő összes információt befogadni.

A megerősítési torzítások és az önbeteljesítő jóslatok tovább erősítik ezt: már meglevő ismereteink és hiedelmeink mentén a legkényelmesebb látnunk környezetünket, ezért agyunk sokszor figyelembe sem veszi mindazt, ami szembemegy előzetes elképzeléseinkkel. Így hát úgy dönt, a markolók színe a sárga kell, hogy legyen, és kész.

Ez a szín az építkezéseket is biztonságosabbá teszi
Ez a szín az építkezéseket is biztonságosabbá tesziReza Estakhrian / Getty Images Hungary

Mindent egybevetve racionális okok – a biztonság és a jól láthatóság – indokolták azt, hogy sárgára kezdjék festeni a markolókat, erre pedig ráerősített egy ügyes cég választása. A végeredmény: a markolókkal mára mindenki egyetlen színt köt össze, és nem is teljesen véletlenül.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek