„Katalin nemigen ismerte Budapestet, batyuzók igazították útba, mikor végre megérkeztek, s bár nem kellett messzire mennie a pályaudvartól, mégis megriadt. Az a kevés, amit a rosszul világított városból meglátott, nem hasonlított ahhoz a helyhez, amelyre emlékezett: iskolája felhozta egyszer ide valami kirándulás alkalmával a növendékeit, s mind csak hunyorogtak a fényektől, mikor este hazagyalogoltak a diákszállásra. Elhagyott szülőhelye konszolidáltabb, világosabb is volt a háború utáni Pestnél, az otthoni, elképesztő méretűnek gondolt bombázás pusztítását nem is lehetett összehasonlítani azzal, amit a főváros szenvedhetett. A pályaudvar melletti utca közepén kilométerhosszú, több méter magas törmelékhalom púposodott, oldalán piros vonatocska járt fel s alá, melybe még este is lapátolták a romot meg a hulladékokat ösztövér figurák” – írta Szabó Magda Danaida című regényében. A főhős, Csándy Katalin az ostrom után érkezett Budapestre, és a Nyugati pályaudvar mellett, a Podmaniczky utcában kereste új otthonát – csakúgy, mint az írónő, aki Debrecenből érkezett a fővárosba, 1945-ben.

A legnépszerűbb magyar írónő találkozása szintén író férjével szerelem volt első látásra. Kettejük közül azonban csak egyikük lett igazán sikeres.
Tovább olvasomAz ostrom után
Az ostrom óriási károkat okozott Budapesten: minden negyedik ház súlyosan megrongálódott vagy egyenesen megsemmisült, 32 000 otthon vált lakhatatlanná. A második világháború után viszont nyüzsgött a város: a túlélő városlakók egymást segítve lapátolták a törmeléket, tették járhatóvá ismét a szétbombázott utakat. A kultúra is lassan visszaszivárgott a fővárosba: kinyitottak a színházak (Major Tamás például az Andrássy úton állva invitálta színházba a pincékből lassan felszivárgó, a háború által traumatizált lakosságot), elkezdődött az egyetemi oktatás, és egyfajta friss tenni akarás jellemezte ekkoriban a mindennapokat.

Mi köze Sztálin születésnapjának Budapest arculatához?
Az optimizmus és a tettrekészség azonban 1948-tól más színezetet kapott. A kommunista hatalomátvétel után az országot (így Budapestet is) ellepték a vörös csillagok, a Sztálint és Rákosit dicsőítő plakátok, falfestmények. A kommunista Budapest arculatának kialakulásában óriási szerep jutott Sztálin 70. születésnapjának. (Ez valójában a 71. volt, hiszen a diktátor 1878-ban született, de ez senkit nem zavart.) A magyar Parlament kupolájára eme jeles napon, 1949. december 21-én terveztek felerősíteni egy óriási vörös csillagot, de a csepeli Rákosi Mátyás Művek csak 1950. augusztus 20-ára készült el a háromméteres, egy tonnánál is nehezebb remekművel.
De vörös csillag került többek között az Erzsébet-kilátóra, a Postapalotára, a Nemzeti Múzeumra és a Lánchídra is.
Az 50-es évek Budapestje
Természetesen nemcsak a vörös csillagok jelezték Budapesten (és országszerte), hol élünk: egyre-másra állították fel a szovjet hősi emlékműveket és a kommunista vezetők vagy gondolkodók szobrait. A Gellért-hegyen 1947-től kezdve figyelte a kirándulókat a felszabadító szovjet katonát megörökítő Kisfaludi Strobl Zsigmond-alkotás, 1951-től pedig a Budaörsi úton várta az autósokat a Budapest ostrománál elesett szovjet kapitány, Ilja Afanaszjevics Osztapenko szobra. A legmonumentálisabb azonban Sztálin városligeti bronzszobra volt, amelynek felállításáról megint csak a Sztálin 70. születésnapjára készülő pártvezetés hozott döntést. A monumentális szobrot a Regnum Marianum-templom helyére építették: a templomot elbontották, annak ellenére, hogy a háborúban alig sérült meg. Eredetileg hatméteresre tervezték, végül Sztálin alakja nyolc méter lett, a talapzat pedig még tíz méterrel magasabbá tette.

Kisfaludi Strobl Zsigmond egy villamosmegállóban pillantotta meg a fiatal nőt, aki végül a Szabadság-szobor modellje lett.
Tovább olvasomA kép megnyitása után galéria nyílik, ami alatt a cikk folytatódik!

Az egymillió bicikli országa
Számos egyéb változással is szembesültek a budapestiek: 1950. január 1-jétől Budapesthez csatoltak hét várost Pest-Pilis-Solt-Kiskun megyéből (például Csepelt és Budafokot) és tizenhat nagyközséget, Albertfalvától Soroksárig, így létrejött Nagy-Budapest. Bár az új Erzsébet hidat csak 1964-ben adták át, az 1939-ben építeni kezdett Árpád hídon már 1950-től kezdve lehetett közlekedni. („Természetesen” ezt is Sztálinról nevezték el.) Két évvel később, 1952-ben újjáépítették a Petőfi hidat, amire kerékpárút is került – nem véletlenül ígérte hát Rákosi az első ötéves tervben, hogy egymillió biciklit fognak legyártani ez idő alatt. Aki pedig nem akart biciklire pattanni, tervezgethette, hogy jut el metróval úti céljához: 1950-ben óriási elánnal kezdték építeni a 2-es metróvonalat, a beruházást viszont 1954-ben le kellett állítani, mert tervgazdálkodás ide, szocialista lelkesedés oda, az ország gazdasága mégsem bírta el az építkezés költségeit. Sztálin születésnapján indult meg a ma ismert trolibusz-közlekedés is (egyébként már 1933-ban közlekedett Pesten troli), mi mással, mint a 70-es számú vonallal.
A Marx térről a Lenin körútra
Az utcanevek 1945-től fogva egészen az 1950-es évek közepéig változtak. Az Oktogonból lett Mussolini tér például előbb visszaváltozott Oktogonná, majd 1950-től a baráti Szovjetunió iránti tiszteletből a November 7. tér nevet kapta, egyik irányba a Lenin körútra, másik irányba a Sztálin útra fordulhatott az egyszeri pesti járókelő. A Vigadó tér Molotov nevét kapta, az Erzsébet tér Engelsét, de szinte az összes kommunista politikusról és mozgalmárról elneveztek legalább egy utcát, Alpári Gyulától Ságvári Endrén át Zalka Mátéig.

Utcaneves kvízünk a régi Budapestre invitál: lássuk, mennyire ismered!
Tovább olvasomAz ötvenes években, ha a budapestiek társasági életre vágytak, megtehették – bár nem ártott vigyázni, kinek mit mondanak, hiszen a fekete autók és a mindenütt jelen lévő ávós besúgók ideje volt ez. Szovjet mintára megnyitották az Úttörő Áruházat, újra lehetett fürdőbe, moziba, színházba járni, vendéglőben vacsorázni. A polgári dekadencia mementóiként számon tartott kávéházakat bezárták, majd szocialista formában nyitották újra. Ha szívesen olvasnál a szocialista Budapest presszóiról is, ezt a cikket ajánljuk. (Borítókép: Fortepan / Horváth Miklós dr)

Budapesten számtalan presszó működött a szocializmus idején, ahol a szerelmespárok összebújhattak egy konyak fölött.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés