Koronavírus ide vagy oda, ezen a héten sem maradunk teszt nélkül. Habár most nem tudtunk az irodában frappáns megjegyzésekkel, fintorgó arccal termékeket tesztelni, mert mindannyiunk otthonról dolgozik, egy német tesztmagazin ketchuptesztjével jelentkezünk.
19 tubus a tesztasztalon – de mi is a ketchup?
A Stiftung Warentest tesztjei mindig jelentőségteljesek: szigorú laboratóriumi körülmények között, szakértőkkel karöltve nézik meg, hogy mit érdemes vennünk. A szakértők 19 ketchupot szereztek be, amiből 14 jónak is bizonyult. A nagy élelmiszergyártók különösen meggyőzőek voltak, de a boltok saját márkái is szintén átmentek a szűrőn, ráadásul mindannyian maguk mögött hagyták a kedvelt Heinz termékét. A ketchup elsődleges összetevője – meglepetés! – a paradicsomszósz, ezt követi szorosan a cukor, de ennek mennyiségében nagyban különbségek vannak, a legmagasabb a Heinzé. Van olyan termék is, amelyben édesítőszert használnak, ám ne feledjük: ami látszólag mentes, abban is van cukor, hiszen a paradicsomnak mindig van saját cukortartalma. Persze nem kell ennyire szigorúan venni a ketchup cukortartalmát, hiszen a cukros italok, a zsíros ételek – amikkel legtöbbször együtt esszük – többet tesznek hozzá a kalóriaadaghoz.
A vörös az egészséges!
A paradicsom jellegzetes színét egy bizonyos növényi anyagnak, a likopinnak köszönheti, aminek antioxidáns hatása van, jót tesz az egészségnek, és képes a szabad gyököket semlegesíteni, így valamiféleképp véd a ráktól is, bár erre egyértelmű bizonyítékot még nem találtak. Ám fontos, hogy mivel a zúzáskor és melegítéskor megbomlanak a paradicsom sejtjei, a ketchupban még több a felhasználható likopin: 100 g paradicsomból körülbelül 3-5 g likopint tudunk kitermelni, míg ugyanennyi ketchupból 7-21 g-ot is (bár természetesen 100 g ketchup nem feleltethető meg 100 g paradicsomnak).
Ketchup gyerekeknek?
Mivel a ketchupot lelkesen fogyasztják a gyerekek is, a legtöbb gyártó piacra dobta a gyerekbarát ketchupot. Hogy ez mit jelent? Egyrészt magasabb árat, másrészt kevesebb cukrot, ennek ellenére az azt helyettesítő agávésziruppal egy cseppet sem lesz kevesebb a kalóriabevitel, ráadásul az édes íze miatt intenzívebb is lesz, ami nem éppen jelent jót, így összességében nem igazán érdemes ezekre pénzt áldozni. Sőt, ha a Heinz gyerekeknek készült tubusát nézzük, akkor még rosszabb a helyzet: a cukor egy részét szteviol-glikozidok helyettesítik, amelyek híresek az erősen keserű mellékízről: erre hivatkozva jelezték a tesztelők, hogy ezeknek a tubusoknak ecetíze van. Összességében pedig nemcsak a gyerekek fintoroghatnak, hanem a szülők pénztárcája is, mert a gyerekekre szabott ketchup egyértelműen drágább – néha látszólag indokolatlanul. Például a Heinz Kids receptje ugyanaz, mint a redukált cukorral rendelkező terméké – a gyártó szerint azért, mert a csomagolási és logisztikai költsége magasabb.
Mire figyeljünk még?
Az európai gyártók egyébként magas minőségi követelményeknek felelnek meg. A ketchup összetevőinek legalább 6 százaléka száraz paradicsom, ennek a tesztben szereplő mindegyik termék eleget tesz. Meglepő módon éppen a klasszikus Heinz és a Kraft az, amely a legkevesebbet tartalmazza belőle.
A tesztelők fontosnak tartották értékelni azt is, hogy melyik ketchupos tubusból jön ki legjobban a szósz. Ha a palack vége felé járunk, akkor egyre kevesebb örömet lelünk abban, hogy rázás, ütögetés, nyomkodás, sőt esetleg a palack elvágása árán lehet csak kivarázsolni belőle az utolsó cseppeket.
Na és akkor milyen is a jó ketchup?
Hogy az érzékszervi megítélés során nagyon jó minősítést kapjon, a ketchupnak a következő tulajdonságokkal kellett rendelkeznie:
A legfontosabb természetesen az aroma. Legyen a szósz illatos, erős, friss ízű. Itt igazán kevés termék tudott helytállni.
Emlékeztessen a ketchupra. Fontos, hogy a jól ismert ketchupíz érvényesüljön: azaz legyen kissé savas, kissé ecetes, kissé fűszeres. Ha túlságosan dominál a paradicsomíz, akkor elveszti értelmét.
Nem mindegy, hogy milyen az a vörös. A szósz színe terjedhet az egészen világostól a nagyon sötétig. Az üveges tubusok többnyire az utóbbiak táborát erősítik, a műanyagban tároltak pedig inkább világosabbak. A marketing talán itt megette a minőséget?
És mi alapján lesz ennyi az annyi?
A Stiftung Warentest munkatársai 19 ketchupot teszteltek, melyből 4 biotermék, 4 pedig részben édesítőszerrel adagolt. Három termék gyerekeknek készült.
A végső pontozás 40 százaléka érzékszervi ítélet alapján történt. Öt képzett tesztelő természetesen névtelenített termékeket azonos körülmények mellett kóstolt, minden apróságot dokumentálva: megjelenést, textúrát, szagot, ízt és az utóíz részleteit is. A végeredmény további 15 százalékát a kémiai minőség határozta meg: szakértők elemezték a termékek összetevőit a legapróbb részletekig. További 15 százalékot jelentettek a ketchupokban található szennyező anyagok: rovar- és penészirtó szerek, nehézfémek, arzén és a többi, amelyek leginkább az éretlen paradicsom vagy a nem megfelelő feldolgozás során kerülhettek a végtermékekbe. A mikrobiológiai minőséget sem hagyták ki, ez a végső pontszám 5 százalékát tette ki. A csomagolás mibenlétét három szakértő ellenőrizte aszerint, hogy mennyire könnyű kinyitni, illetve bezárni a tubust, vagy kinyerni belőle a tartalmát. Megnézték azt is, hogy az eredetről, az újrahasznosításról, a csomagolóanyagokról vagy a palackok töltési mennyiségéről származó információk mennyire érvényesek. Ez a teljes teszt 10 százalékát jelentette. A fennmaradó 15 százalék pedig a címkén található információk érthetőségét díjazta, ezt három szakértő figyelte.
A német tesztmagazinban az alábbi ponthatárok alakulnak: 0,5-1,5 (kiváló); 1,6-2,5 (jó); 2,6-3,5 (kielégítő); 3,6-4,5 (elégséges); 4,6-5,5 (elégtelen).
Némely termék nem kapható hazai áruházban, illetve a koronavírus okozta kényszeres otthon maradást tekintetbe véve nem tudtunk és nem is szerettünk volna csak ezért minden boltba eljutni, így a táblázat árakra vonatkozó adatai egyelőre hiányosak. A teszt teljessége érdekében ugyanakkor nem hagytuk ki őket a listából.
# | Termék | Érzékszervi ítélet | Kémiai minőség | Szennyező anyagok | Mikrobiológiai minőség | Csomagolás | Információk érthetősége | Összesen | Ár (100 g) |
1. | Alnatura bioketchup | 1,0 (nagyon jó) | 2,0 (jó) | 2,1 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,0 (jó) | 1,6 (jó) | 159,8 Ft |
2. | Bio Zentrale Biokids | 2,0 (jó) | 2,2 (jó) | 2,2 (jó) | 1,3 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,1 (jó) | 2,0 (jó) | 327,8 Ft |
3. | Denn’s Biomarkt | 2,0 (jó) | 2,2 (jó) | 2,2 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,3 (nagyon jó) | 2,1 (jó) | 2,0 (jó) | 300 Ft |
4. | Lidl Kania ketchup | 2,0 (jó) | 2,2 (jó) | 2,2 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 1,9 (jó) | 2,0 (jó) | 67,8 Ft |
5. | Rapunzel bioketchup | 2,0 (jó) | 1,2 (nagyon jó) | 2,1 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,4 (nagyon jó) | 3,0 (kielégítő) | 2,0 (jó) | 294 Ft |
6. | Rewe Ja ketchup | 2,0 (jó) | 1,9 (jó) | 2,4 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,3 (jó) | 2,0 (jó) | nem kapható |
7. | Werder Feinkost ketchup (üveg) | 2,0 (jó) | 2,0 (jó) | 2,1 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,5 (nagyon jó) | 2,3 (jó) | 2,0 (jó) | nem kapható |
8. | Werder Feinkost ketchup (műanyag) | 2,0 (jó) | 2,2 (jó) | 2,2 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,1 (jó) | 2,0 (jó) | nem kapható |
9. | Werder Feinkost cukormentes ketchup | 2,0 (jó) | 1,8 (jó) | 2,2 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,5 (nagyon jó) | 2,1 (jó) | 2,0 (jó) | nem kapható |
10. | Born ketchup | 2,0 (jó) | 2,0 (jó) | 1,9 (jó) | 2,5 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,9 (jó) | 2,2 (jó) | nem kapható |
11. | Edeka Gut und Günstig ketchup | 3,0 (kielégítő) | 2,1 (jó) | 2,0 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 1,8 (jó) | 2,3 (jó) | nem kapható |
12. | Heinz ketchup | 2,0 (jó) | 2,8 (kielégítő) | 2,6 (kielégítő) | 1,0 (nagyon jó) | 1,3 (nagyon jó) | 3,4 (kielégítő) | 2,3 (jó) | 115 Ft |
13. | Kaufland K-Classic ketchup | 3,0 (kielégítő) | 2,1 (jó) | 1,8 (jó) | 1,5 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,2 (jó) | 2,4 (jó) | nem kapható |
14. | Penny ketchup | 3,5 (kielégítő) | 1,6 (jó) | 2,0 (jó) | 1,3 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 2,0 (jó) | 2,5 (jó) | 29,9 Ft |
15. | Aldi Süd Kim ketchup | 2,0 (jó) | 1,9 (jó) | 1,8 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,3 (nagyon jó) | 3,6 (elégséges) | 2,6 (kielégítő) | nem kapható |
16. | Kraft | 3,0 (kielégítő) | 3,0 (kielégítő) | 2,1 (jó) | 1,3 (nagyon jó) | 1,8 (jó) | 2,4 (jó) | 2,6 (kielégítő) | nem kapható |
17. | Aldi Nord Delikato ketchup | 2,0 (jó) | 2,2 (jó) | 2,1 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,3 (nagyon jó) | 3,8 (elégséges) | 2,7 (kielégítő) | nem kapható |
18. | Heinz Kids ketchup | 3,0 (kielégítő) | 2,1 (jó) | 1,9 (jó) | 1,0 (nagyon jó) | 1,4 (nagyon jó) | 3,9 (elégséges) | 3,1 (kielégítő) | nem kapható |
19. | Heinz 50 százalékkal kevesebb cukortartalmú ketchup | 3,0 (kielégítő) | 2,6 (kielégítő) | 3,4 (kielégítő) | 1,0 (nagyon jó) | 1,7 (jó) | 3,7 (elégséges) | 3,4 (kielégítő) | 152,5 Ft |
Kíváncsi vagy a Dívány tesztjeire is? Itt találod a saját márkás ketchupteszteket, itt pedig a klasszikus márkák tesztjeit!