Nem létezik ma már különlegesebb műfaj, mint az internetes mém. Régen úgy lett valaki ismert arc, hogy éveken keresztül küzdött a hírnévért. Ma már elég csak fura grimaszokkal teli videókat feltenni a netre, amit aztán a humorra éhező nép levadászik. Emlékszel a kissrácra, aki a tengerparton zöld pulcsiban egy maroknyi homok felett erőlködik a kamerába? Ha nem, akkor bizonyára ma kötötték be a netet nálatok. Sebaj, elmeséljük!
Homokceleb
Ő Sammy, a 11 hónapos kisfiú, akiről a fotós édesanya, Laney Griner készített egy képet 2007. augusztus 26-án, majd feltöltötte Flickrre és a Getty Imagesre is. Az internet népe nem volt rest, 2008 januárjában több közösségi oldalon elkezdték profil- vagy avatarképként használni. Persze különféle humoros szövegekkel, mint „ki foglak ütni” vagy „rühellem a homokvárakat”. Nem sokkal később egy oldalon megjelent egy photoshopolt kép, amelyen a háttérben egy második gyerkőc áll egy összedőlt homokvárral, amit aztán több viccportál is felkapott, az orosz net pedig két pofára zabált.
Pár év múlva új formát öltött a mém, ennek kapcsán újra felkapták, ekkor kapta az azóta is ismert Success kid nevet, ezt követően pedig már egyáltalán nem volt kétség, hogy örökké belénk (illetve az internet bitjeibe) ég a homokkal kezében örvendező kisfiú arca.
Mémmé válok, és megmentem apámat
Az, hogy a mém tényleg sikeres, akkor bizonyosodott be végleg, amikor az anyuka hét évvel később gyűjtést szervezett férje veseátültetésére a GoFundMe oldalán. Öt nap eltelte után a The Daily Dot cikket közölt az akcióról az édesanya levelével, amelyben elmeséli, hogy férje hetente 12 órát tölt a klinikán. Ezt egy Reddit-szerkesztő megosztotta, és innen indult a lavina: számtalan támogatót találtak, a Time, az E! Online, a Today, a Metro és több más lap is írt a gyűjtésről.
Egy hét sem telt, a 75 ezer dolláros célt sikerült 13 ezer dollárral túlteljesíteni. Végül 101 ezer dollárral zárult a kampány. A mémmé vált gyerek megmentette az apját. Ez az igazi siker.
Kőbe vésett mémek
Ahogy telik az idő, egyre több a felbukkanó mém, így egyre több az is, amikre pár hónappal később már nem is emlékszünk. A Success kid viszont tényleg megmarad az örökkévalóságnak, igazi első generációs kontent. Ezt jelzi az is, hogy több reklámügynökség használta plakátjain mémes jelentésével, de a Fehér Ház is ezzel a képpel posztolta Twitterre a bevándorlási reformjáról szóló anyagot 2013-ban.
CB...Oh, baby! http://t.co/mXHzro9Zty #ImmigrationReform, pic.twitter.com/Ip13Ox88W1
— White House Archived (@ObamaWhiteHouse) 2013. június 19.
A fotós édesanya egyébként az évek során több képet is feltöltött Sammyről a Flickr oldalára, amelyekből többet megosztottak a Redditen, de ezek meg se tudták már közelíteni a homokban turkáló kisember képét. De hát ismerjük a felmelegített töltött káposzta tanulságát, nem?