Mivel a hírekben folyton környezeti katasztrófákról, globális felmelegedésről, kihaló fajokról és kiirtott erdőkről hallani, – amelyekhez főként az emberiség életmódja járul hozzá –, egyre inkább figyelünk arra, hogy olyan módon éljük a hétköznapjainkat, amivel nem teszünk kárt a környezetünkben, sőt, talán még segítjük is egészséges állapotának visszanyerésében. Egyre többen tartjuk fontosnak azt is, hogy amit vásárolunk, legyen fair trade, legyen bio, legyen csomagolásmentes, legyen állatkísérletmentes – és még sorolhatnánk.
Próbáljuk csillapítani a bűntudatunkat, ami az égve felejtett villanyok, ki nem húzott töltők, a háztartásunkban felhalmozott szemét miatt támad bennünk. A márkák sora, amik ezeket az igényeket próbálják kielégíteni, egyre bővül. Vásárolhatunk növényi alapú, állatkísérletmentes kozmetikumokat, biopamutból készült ruhákat, fair trade termékeket. Ha ezek általában még többe is kerülnek, mint kevésbé öko társaik, sokszor jó szívvel nyúlunk utánuk a polcokon.
Mégsem minden az, aminek látszik: sok cég ugyanis megpróbálja környezettudatosnak beállítani a márkáját, akár több pénzt költve a marketingre, mint amit a környezetért tett lépésekre költhetne. Ez a jelenség a greenwashing nevet kapta.
Mi az a greenwashing?
Greenwashingnak nevezzük, amikor egy cég zöld megtévesztően határozza meg a márka célkitűzéseit és politikáját. Ezek a cégek sokszor többet költenek környezetbarát mivoltuk reklámozásra, mint amit ténylegesen zöld folyamatokra fordítanak. A greenwashing legáltalánosabb példája, hogy a káros vegyi anyagokat tartalmazó termék nevében, logóján vagy címkéjén a természetes környezetére utalnak, zöldnek tüntetik fel.
Hogyan ismerd fel és kerüld el?
Hoztunk néhány példát a Green Living Tipstől, hogy hogyan ismerheted fel azokat a cégeket, akik élnek a greenwashinggal, és néhány tanácsot, hogy hogyan kerülheted el ezeket.
1. Kérdezz!
Ne félj kérdezni a cégektől. Érdeklődj, és ne támadj, ha vannak környezetvédelmi törekvéseik, büszkén elmagyarázzák a működésüket.
2. Olvasd el a csomagoláson található szöveget
A csomagoláson található apróbetűs szövegből rengeteg információhoz juthatsz arról, hogy a termék valóban zöld-e. Könnyen lehet, hogy bár a csomagolás 100%-ban újrahasznosított, de amit tartalmaz, nem feltétlenül környezetbarát. Azt azonban ne felejtsd el, hogy nagyon kevés termék van, ami 100%-ban környezetbarát. Köss kompromisszumot, találd meg azt a tulajdonságot, ami egy márkánál nálad a legfontosabb.
3. Figyelj a csomagolásra!
Bár megtévesztő lehet, érdemes figyelni a csomagolásra. Keresd a papír borítást, és kerüld el a nehezen lebomló anyagokat, mint például a műanyag.
4. Keress rá a neten!
Ma már rengeteg fórum és honlap szerveződik a környezetbarát vásárlás köré, olvass véleményeket, gúglizd meg, kapcsolódj be a beszélgetésbe.
5. Óvakodj a hangzatos szavaktól!
Sok márka előszeretettel dobálózik olyan hangzatos szavakkal, mint a zöld, az organikus, az öko. Nézz mögéjük, értelmezd őket kontextusukban. Ráadául attól, hogy valami természetes, még nem biztos, hogy nem egészségtelen.
6. Az elvárt nem zöld
Sokszor a vállalatok teljesen irreleváns összetevőt határoznak meg egy teméknél, amellyel nem rendelkezik. Az például, hogy egy kenyér ólommentes, elvárt, nem pedig zöld funkció.
7. Ne bízz a szponzorokban!
Attól, hogy egy vállalat környezetbarát eseményt támogat, még nem feltétlenül környezetbarát maga is. Bizonyosodj meg erről, olvass utána, mielőtt elköteleződnél vele.
8. Attól, hogy zöld, még nem biztos, hogy fair trade!
Lehet, hogy egy cég napkollektorokat használ és szélenergiával dolgozik, miközben éhbérért dolgoztatja a munkásait a világ egy távoli pontján. Ez nem fair trade.
9. "Vásárolj tőlünk, és mi ültetünk egy fát!"
Népszerű marketingstratégia, hogy ha egy bizonyos cégénél vásárolsz, ők fát ültetnek cserébe. Valóban elültetik a fát? Kik ültetik és hol? Bizonyosodj meg a válaszokról, kérdezz rá.
10. Bízz a megérzéseidben!
Lehet, hogy márka kívülről minden környezetvédelmi szempontnak megfelel, de te mégsem tudsz vele azonosulni. Keress másik márkát, amely hasonló feltételekkel rendelkezik, de el tudsz köteleződni iránta.