Árverésen talált gazdára Elvis sivatagban felejtett magángépe – furcsa sorsa lesz

GettyImages-1182525174
Olvasási idő kb. 5 perc

A magánrepülőgépet halála előtt néhány hónappal vásárolta meg A Király, de a kilencvenes évek óta a sivatagban porosodott.

Nem volt olyan egyszerű új gazdát találni a repülőgépnek: a harmadik árverésen talált első olyan gazdájára, aki hajlandó valamit kezdeni vele. Roswell repterén várt jobb sorsára a gép, amely a levegőbe már egészen biztosan nem emelkedik többé, de idén megkezdheti második életét.

Pár hónapig volt csak Elvisé a magánrepülő

A Lockheed JetStart 1962-ben gyártották, de Elvis jóval később vásárolta meg: 1976 decemberében apjával, Vernonnal közösen. Ez volt a harmadik magángép, mely birtokába került, de nem tudta hosszan élvezni használatát, mivel már a következő év tavaszán eladta egy szaúd-arábiai cégnek, majd 1977 augusztusában szívroham következtében elhunyt.

840 ezer dollárt kellett leszurkolnia a gépért, amely bár rövid ideig volt sajátja, addig is hamisítatlan luxust biztosított számára.

Amíg használta, addig több pilóta is várta, hogy csettintsen nekik – a gépen az énekes mellett utazott menedzsere és zenekara is. Ez az extravagáns jármű szállította el őket az Amerika legkülönbözőbb pontjaira szervezett fellépésekre, de ha Elvis utazni akart, valamelyik pilótának perceken belül készen kellett állnia, hogy elvigye oda, ahova épp vágyna. A Király ugyanis nagyon szerette a repülést, az idők során három magángépet is birtokolt: a másik kettő Graceland kiállítási tárgya.

A Lisa Marie is Presley magángépe volt, Gracelandbe kell utaznia annak, aki megtekintené
A Lisa Marie is Presley magángépe volt, Gracelandbe kell utaznia annak, aki megtekintenéPer-Anders Pettersson / Getty Images Hungary

Ma már senki nem tudná megállapítani a gép külseje alapján, micsoda idők szemtanúja volt korábban: harminc éven át volt kitéve az időjárás viszontagságainak, így nem csoda, hogy a festék teljesen lepattogzott a repülőről. Belseje azonban őrzi a hatvanas évek luxusát, vörös bársonyfotelek, faborítás és egy hatvanas évekbeli tévékészülék is várták, hogy valaki végre ismét fantáziát lásson a gépben.

Hogy az hogyan festett az árverés idején, azt ez a videó mutatja meg:

Pokoli pénzbe kerülne a felújítása

Ez a valaki James Webb, a Jimmy’s World youtubere személyében érkezett meg. A férfinak 234 ezer dollárt is megért, hogy a röpképtelen madárhoz hozzájusson. Az eredeti terve az volt, hogy ismét légi közlekedésre alkalmas formába hozza a repülőt, ám hamar kiderült, hogy ez lehetetlen küldetés, több okból is.

Már az első is elég lehetne önmagában ahhoz, hogy hozzá se nyúljanak a Lockheedhez: a teljes felújítás ugyanis nem kevesebb mint 6 millió dollárt emésztene fel. A következő költségek merülnek fel:

  • egy átfogó ellenőrzés ára 80 ezer dollár, mielőtt bármibe bele lehet kezdeni,
  • 20 ezer dollár a korrózió és az amortizáció felmérése,
  • 120 ezer dollár lecsiszolni és újrafestetni a gépmadarat,
  • 450 ezer dollár is lehet a repülésvezérlés átvizsgálása és cseréje,
  • 360 ezer dollárba kerülne a futóművet kijavíttatni,
  • 1,5 millió dollárért cserélnék ki a gép teljes vezetékezését,
  • 2,2 millió dollár, a legtetemesebb tétel a hiányzó turbóhajtóművek beszerzése és beszerelése – ha egyáltalán lehetséges ezt elvégezni,
  • újabb 100 ezer dollár a repülési tesztek elvégzése,
  • és végül 450 ezer az engedélyek beszerzése.

Ha ez nem győzte volna még meg a youtubert, hátravan az utolsó döfés: a repülő

egyszerűen túl hangos a mai sztenderdekhez, ezért semmiképp nem kaphatna felszállási engedélyt.

Bár léteznek különböző eszközök, amelyek képesek csökkenteni a repülőgépek keltette zajt, ez a Lockheed JetStar olyan kis példányszámban készült el, hogy ilyen eszközt nem gyártottak hozzá, így teljességgel lehetetlen az, hogy a gép valaha is a magasba emelkedhessen.

Presley rövid életében ragaszkodott a luxushoz
Presley rövid életében ragaszkodott a luxushozNbc / Getty Images Hungary

Jótékony célokat szolgál majd

Mindezek ismeretében érdekes, hogy amikor James Webb tesztelte, vajon mi működik még Elvis régi gépében, azt találta, hogy a belső világítás, a tévé és a mikró, valamint az ablaktörlők is beindulnak még ennyi év után is. Még a pilótafülke jelzőfényei közt is volt olyan, amely felvillant, amikor bekapcsolták, ami egy ilyen elhanyagolt és régi repülő esetén meglepő – mindezek mellett ugyanakkor kérdéses volt, mi legyen a jövője?

Webbnek erről is sikerült döntenie. Az új-mexikói sivatagból Floridába szállíttatta a részben szétszerelt gépet, itt pedig lakóautóvá fogják átalakítani hasznosítható részeit. A férfi szerint a repülő egy olyan ember számára is nagyon különleges környezetet tud biztosítani, aki nem rajongója Elvisnek, de aki igazán szerette őt vagy zenéjét, annak valóban különleges élményt nyújthat majd használni a járművet. A youtuber jótékony célja fogja felajánlani a bevételt, melyet a lakóautó termel, tervei szerint pedig akár már 2024 tavaszán megkezdheti új életét a repülőből lett autó. Webb úgy véli: ez sokkal szebb jövő a nagy múltú Lockheed JetStar számára, mint amilyet a sivatagban vagy akár Gracelandben parkolva megélhetett volna.

Ha szeretnél Graceland titkairól is olvasni, ajánljuk figyelmedbe ezt a cikkünket is.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek