A trükk egyfajta vizuális megtévesztésként szolgál, és tudat alatt befolyásol a vásárlásnál. Anélkül hogy bármi feltűnne belőle, a hálónak köszönhetően a gyümölcs vonzóbbnak látszik. Máris eláruljuk, hogy miért.
Így téveszt meg a narancs hálója
A piros vagy narancssárga színű műanyag háló azt a látszatot kelti, hogy a narancs héja élénk narancssárga színű, így a gyümölcs érettebbnek és étvágygerjesztőbbnek tűnik a valóságosnál. Ez segíthet elfedni, ha úgy teszik ki a polcra, hogy még zöldes árnyalatú. Hasonló trükköt alkalmaznak a citrom esetében is, ami azért kerül sárga hálóba, hogy az fokozza természetes színét.
Az elv az úgynevezett konfetti-illúzión, egy olyan vizuális jelenségen alapul, amelynél a színek érzékelését erősen befolyásolja a környező kontextus. Ha például egy semleges színű golyót helyeznek különböző színű rácsok mögé, akkor a létrejövő optikai illúziónak köszönhetően úgy látod, mintha megjelenésében az előtte lévő árnyalatok keverednének.
Karl R. Gegenfurtner, a németországi Giessen Egyetem pszichológusa egy, az i-Perception című tudományos folyóiratban publikált tanulmányban számolt be arról, hogy a szupermarketben hogyan alkalmazzák a konfetti-illúziót a narancsok eladásánál.
„Minden szombaton narancslevet veszek a kedvenc gyümölcsárusomtól, Helgától a helyi piacon. A közelmúltban nem volt szép, érett narancsa, ahogy arra a német nyár során számítani lehetett. Később egy szupermarketbe betérve úgy tűnt, hogy rengeteg érett narancsot árulnak, és persze vettem is egy csomaggal – kézenfekvő módon narancssárga hálóba csomagolva, hogy könnyebben hazavihessem” – idézte fel a szakember.
Otthon aztán kellemetlen meglepetés érte: amikor kivette a szépnek tűnő narancsokat a hálóból, azok hirtelen sokkal zöldebbek lettek. Mint tanulmányában kifejti, az ok abban keresendő, hogy színasszimiláció önmagában is igen erős hatást gyakorol. Így például a zöldes narancsot narancssárgává változtatja.
Nem csak a narancsnál alkalmazzák a trükköt
A fentiekre már rég rájöttek a kereskedelem szereplői is. Ha körbenézel egy klasszikus szupermarketben, ezért is láthatod, hogy az egyes zöldség-gyümölcsök – köztük a citrom, a hagyma vagy a burgonya – jellemzően olyan hálóba van csomagolva, mint annak az adott árunak a tökéletes színe.
A konfetti-illúzió azon az elven alapul, hogy agyunk a perifériás látás és a színérzékelés feldolgozására van programozva.
Agyunk ilyenkor lényegében arra törekszik, hogy zavartalan látványban legyen részünk, ami a lehető legkönnyebben értelmezhető számunkra, és vizuális felfogásunk is az egységességet helyezi előtérbe. Ha tehát piros háló kerül a narancsra, agyunk egyesíti a szomszédos színeket, hogy leegyszerűsítse a látottakat.
Az, hogy a trükk mennyire működik, vagyis képes-e jelentősen megnövelni a narancseladásokat, egyelőre nem ismert. Az mindenesetre beigazolódott, hogy valóban alkalmas lehet a vásárlók megtévesztésére.
Nemcsak a boltokban, hanem az online kereskedelemben is számos olya trükk létezik, amivel észrevétlenül vásárlásra sarkallnak. Ezekről itt írtunk.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés