A közúti balesetek csaknem fele frontális ütközés. Nem véletlen tehát, hogy a legbiztonságosabb ülés a hátsó üléssoron helyezkedik el, hiszen a hátul ülők egyszerűen távolabb vannak az ütközés helyétől, hosszabb az úgynevezett gyűrődő zóna.
A legtöbb autógyártó azt javasolja, hogy a gyermekeket, természetesen a méretüknek megfelelő biztonsági gyermekülésben, mindenképp a hátsó üléssoron utaztassuk annak érdekében, hogy egy esetleges ütközés esetén a legkisebb valószínűséggel sérüljenek meg.
A legbiztonságosabb ülés nem a bal hátsó
Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy a sofőr mögötti ülés nem csak a már említett gyűrődési zóna okán a leginkább biztonságos, de azért is, mert veszélyhelyzetben a vezető ösztönösen a saját oldalát védi. Azonban egy friss tanulmány szerint a bal hátsónál akad egy még biztonságosabb hely is az autóban.
A Pubmeden megjelent, az autók ülésbiztonságot vizsgáló tanulmány az Egyesült Államokban 2000-2003 közötti autóbaleseteket vizsgálta az utasok túléli arányát tekintve. Az üléspozíciók, az ütközési pont, a borulás, illetve a biztonsági rendszer is szerepelt a megfigyelt tényezők között.
Az elemzés során arra jutottak, hogy az autók hátsó középső ülése bizonyult a legbiztonságosabbnak.
Ezen az ülésen ugyanis bármely másiknál szignifikánsan kevesebb esetben bizonyult egy baleset halálosnak. Mint kiderült, már eleve a hátsó ülés utasai 29 százalékkal nagyobb valószínűséggel éltek túl egy közlekedési balesetet, mint az első két ülésen helyet foglalók, és még ehhez képest is 13 százalékkal nagyobb volt a túlélés esélye középen, mint akár a jobb, akár a bal szélső hátsó ülésen.
Az első ülések is biztonságosak lettek
Az elmúlt évek során szinte minden nagy autógyártónál történtek olyan biztonsági fejlesztések, melyek kifejezetten az elöl utazókat érintik. Mivel a gyártók a veszélyesebbnek számító első üléseket szerették volna biztonságosabbá tenni, több fejlesztés is irányult a két elöl lévő ülésre, illetve a rajtuk utazók biztonságára. Ezek egyike az úgynevezett terheléskorlátozó, melyet az autókon belül a biztonságiöv-felcsévélő szerkezet tartalmaz. A terheléskorlátozó lehetővé teszi, hogy ütközés során a biztonsági öv kicsit meglazuljon, amennyiben az utas olyan erővel nyomja az övet, hogy az önmagában sérülést okozna.
„A szakemberek ezért az javasolják – olyan újabb autók esetében, melyekben elöl már van terheléskorlátozó –, hogy a törékenyebb csontozatú, 55 év feletti korosztály inkább az első ülésen foglaljon helyet. Ugyanakkor a szakértők egyetértenek abban, hogy a 13 év alatti korosztály számára még mindig a hátsó ülés a legbiztonságosabb.”
– írja a témával kapcsolatosan a Femina.
A legveszélyesebb még mindig a jobb első ülés
A Totalcar összegezte a baleseti statisztikákat. Mint az általuk összegyűjtött adatokból kiderült, az anyósülés azaz a jobb első ülés az, ahol a legvalószínűbb a súlyos sérülés veszélye, közel 70 százalékban az itt utazók sérülnek meg, míg a vezetőülésben helyet foglalók sérülési statisztikája egy ütközés során csupán 10 százalék.
Ha kíváncsi vagy, miként alkották meg a biztonsági övet, az alábbi cikkünkben elolvashatod.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés