Erről írt cikket a Mediumon Melody Wilding. A szerző keresztneve és a téma közti véletlen egybeesés már önmagában figyelemreméltó, ahogyan az is, hogy egy általa idézett 2011-es amerikai kutatás szerint a megkérdezettek 23 százaléka gyűlöli a karácsonyi slágereket. Ennek ellenére a rádiók, az üzletek, a televíziók továbbra is nagy örömmel játsszák ezeket a számokat, hogy az ünnepi hangulat fokozásával még több fogyasztásra ösztönözzék a kedves vásárlókat. Miért hibás ez a stratégia?
A híres fordított U alakú összefüggés
Ha egy függvényen szeretnénk ábrázolni, hogy hogyan alakul az adott ingerrel való találkozás gyakorisága és annak kedvelése közötti kapcsolat, akkor általában fordított U összefüggést kapunk. Ez azt jelenti, hogy az új dalokat, bármennyire is ígéretesek, az esetek többségében jó párszor meg kell hallgatni ahhoz, hogy igazán megszeressük őket. Ezt követően még sokáig élvezetesek maradnak, akár rongyosra is hallgatjuk őket, de egy idő után telítődünk velük, és nemcsak unni kezdjük őket, hanem egyenesen irritálhatnak minket, pszichés stresszt okozhatnak bennünk. Ráadásul az olyan zenéknél, amelyek minden télen újra meg újra előkerülnek, ez a folyamat még gyorsabban játszódhat le. Amikor először csendül fel a Neoton Famíliától a Ha elmúlik karácsony vagy a TNT-től a Fehér karácsony, még némi örömöt is átélhetünk (hurrá, itt a karácsony!), de aztán előfordulhat, hogy nagyon hamar a falat kezdjük kaparni tőlük.
Melyik karácsonyi dalt unod a legjobban?
Az ünnep amúgy is komoly stresszforrás
A pszichológia egyik izgalmas felismerése, hogy nemcsak a negatív életesemények jelentenek stresszt, hanem a pozitívak is. Elkezdeni egy új párkapcsolatot, megnyerni a lottó ötöst, elutazni egy izgalmas helyre, vagy csak megünnepelni a karácsonyt mind stresszel járhat, hiszen az addig megszokott életünk felbolydul, a napi ritmusunk, a jól bevált rutinjaink átalakításra szorulnak. Ráadásul az ünnepek alatt egy csomó mindenért lehet még aggódni: például azért, hogy mennyi pénzt költöttünk az anyagi lehetőségeinkhez képest, örülni fognak-e az ajándékoknak, megérkeznek-e időben a csomagjaink, sikerül-e mindent beszerezni.
Diszkomfortos lehet a tömeg, a nyüzsgés (a fertőzésveszély miatt most különösen!), ahogy az is feszültséget kelthet bennünk, ha a téli szünetben is dolgoznunk kell. Előfordulhat, hogy túlvállaltuk magunkat, egyik családi programról a másikra megyünk, állandóan főzünk vagy takarítunk, miközben nincs időnk pihenni, töltődni. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy olyan emberek is tartozhatnak a családunkhoz, akikkel konfliktusaink vannak, vagy akik bántanak, megaláznak, megvetnek minket. Ez utóbbihoz képest persze eltörpül a karácsonyi dalok jelentősége, de minél több nyomás van rajtunk, várhatóan annál nehezebben kezeljük azokat az ingereket, amik amúgy is negatívan hatnak ránk.
Ezt teheted az idegesítő dalok ellen
Amikor olyan helyen vagy, ahol van kontrollod a zeneválasztás fölött, ott viszonylag egyszerű dolgod van: le tudod venni a hangerőt, ki tudod kapcsolni a zenét. Amikor vásárolni mész, szintén hallgathatsz saját zenét egy fülesen keresztül, vagy használhatsz füldugót. Ahhoz, hogy elkerüld a mentális kifáradást, érdemes odafigyelni a változatosságra. Azt is vedd figyelembe, hogy a halláson kívül más érzékleti modalitások segítségével is megidézheted az ünnepi hangulatot: például a mézeskalács ízével vagy a fenyő, a fahéj, a frissen sült bejgli illatával. Ha pedig nem tudod kiverni a fejedből a Jingle Bellst, rágózz – kutatások szerint segít elűzni a dallamtapadást.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés