A bélrendszered és szíved is megköszöni, ha ezt az isteni snacket majszolod idén télen

GettyImages-980223626

A téli hónapokban szinte elkerülhetetlen a felfázás, ami nagyon sok kellemetlenséggel járhat. Létezik azonban egy természetes csodaszer, melynek segítségével hamar elfelejtheted a felfázás minden tünetét: ez nem más, mint a vörös áfonya, melyhez ilyenkor elsősorban aszalt gyümölcs, áfonyalé vagy kapszula formájában juthatsz hozzá.

Magyarországon természetes környezetben a Zempléni-hegységben, a Mecsekben, illetve elszórtan a Nyugat-Dunántúlon – például az Őrségben, Göcsejben, a Kőszegi-hegységben – is él ez a klassz gyümölcs. Roppant ellenálló növény: a szélsőséges hideget is elviseli, de leginkább a nedves talajban és napsütésben érzi jól magát.

A szárított áfonya egészségügyi előnyei 

Más népszerű bogyós gyümölcsökkel (például kék áfonyával és ribizlivel) ellentétben ezt a fajta áfonyát nem gyakran fogyasztják frissen.

Talán finomnak tűnik, de ezt inkább hagyd ki
Talán finomnak tűnik, de ezt inkább hagyd kioxygen / Getty Images Hungary 

100 g aszalt vörös áfonya a következőket tartalmazza:

  • Kalória: 324
  • Összes zsír: 1 g
  • Telített zsír: 0,03 g
  • Só: 0,05 g
  • Összes szénhidrát: 76 g
  • Élelmi rost: 5 g
  • Cukor: 69 g
  • Fehérje: 0,3 g

Az áfonya néhány esszenciális aminosavat, valamint luteint és zeaxantint is tartalmaz. A szárított áfonya magas antioxidáns-tartalmú, de mivel sok cukor lehet benne, maradj meg egy adagnál a müzlid tetején.

Szárított áfonya vagy friss áfonya?

A szárított gyümölcsöket gyakran szinte koncentrátumoknak tekintik, ám ez nem mindig így van: a szárított áfonya különböző elkészítési módjai befolyásolhatják a tápértéket, ezért 1 adag friss áfonya nem rendelkezik épp ugyanazokkal a tápanyagokkal, mint ¼ adag szárított áfonya.

A friss áfonya általában több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, így több C-vitamint, E-vitamint és mangánt kap a szerveztünk, ha frissen fogyasztjuk. És bár az aszalt gyümölcsökről köztudott, hogy jó rostforrások, több rostot tartalmaz egy csésze egész, friss áfonya, mint a szárított változat.

Az igazi szárított gyümölcs nem rendelkezik hozzáadott összetevőkkel, mint a cukor vagy egyes tartósítószerek – szerencsés esetben csak dehidratált gyümölcs. Az áfonya azonban gyakran tartalmaz hozzáadott cukrot, mert természetesen nagyon fanyar.

Ezt majszold, ha jót akarsz
Ezt majszold, ha jót akarszferrantraite / Getty Images Hungary

Az áfonya előnyei

Kétségtelen, hogy az áfonya – szárítva, frissen, szószként vagy gyümölcslének elkészítve – finom. A fogyasztása egészségügyi előnyökkel is jár, bár sok előnye még nem meggyőző, és további kutatást igényel.

1. Antioxidánsokat tartalmaz

A Records of Natural Products 2015 májusában megjelent tanulmánya szerint az áfonya bioaktív vegyületeiről ismert, amelyek védenek a degeneratív és krónikus betegségek ellen.

Az International Journal of Food Properties 2018 májusában megjelent tanulmánya szerint az áfonya más antioxidánsokban is gazdag, például flavonoidokban, katekinekben és fenolsavakban.

2. Segíthet a beleid állapotán

Az Advances in Nutrition című folyóirat 2016. júliusi cikke szerint az áfonya egyik antioxidánsa – a proantocianidin – antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik.

Ezek az antimikrobiális tulajdonságok az ezekben a bogyókban található egyéb jótékony vegyületekkel együtt segíthetnek abban, hogy az emésztőrendszerben csak jó baktériumok telepedjenek meg.

3. Összefügg a húgyúti fertőzések kockázatának csökkentésével

Az áfonyára sokan a húgyúti fertőzések kezelésére és megelőzésére szolgáló lehetőségként tekintenek.

Úgy tűnik, hogy joggal teszik ezt: egy metaanalízisben, amely hét randomizált, kontrollált vizsgálatot fogott össze, az áfonya 26 százalékkal csökkentette a húgyúti fertőzések előfordulását.

4. Támogathatja a szív egészségét

Az áfonya segíthet javítani a vérnyomást és a koleszterinszintet, ami két fontos tényező a szív egészsége szempontjából.

De ennek megerősítéséhez további kutatásokra van szükség. A Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC) szerint még mindig nem világos, hogy az áfonyalé biztosan csökkentheti-e a szívbetegségek kockázatát.

A szárított áfonya fogyasztásának hátrányai

Nincs túl sok árnyoldala a szárított áfonya fogyasztásának, ha mértékkel tesszük. Egyesek szerint ugyanakkor a túl sok áfonyalé (körülbelül fél liter naponta) fogyasztása hányingerhez és hasmenéshez vezethet az arra érzékenyek számára.

Az áfonya kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel, és azt mondják, hogy ha valakinek a kórtörténetében vesekő is szerepel, próbálja meg elkerülni az áfonyát, mert magas az oxaláttartalma.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra