Javítja az alvást, kalóriát éget és jobb kedved lesz tőle – ez a mozgásforma a legtökéletesebb

GettyImages-1220401267

Az úszás csodásan hat a szervezetre, nyáron érdemes kihasználni az előnyeit, de akár ősszel és télen is remek mozgásforma lehet. Ha olyan szerencsés vagy, hogy van a közelben olyan szabadstrand, ahol csobbanhatsz egy keveset, érdemes nyáron reggelente biciklire pattannod, és egy kis úszással kezdeni a napot. Már soroljuk is, miért.

A nyári melegben az átlagosnál is nehezebben veszi rá magát az ember, hogy sportoljon, pedig a testmozgás ilyenkor is elengedhetetlen az egészséges életmódhoz. Ekkor érdemes csak igazán kihasználni az úszás nyújtotta előnyöket. Ez a sport minden korosztályú és testalkatú mozogni vágyó számára jó választás, ráadásul úgy dolgoztatja meg az egész testet, hogy nem terheli az ízületeket. 

Kutatások szerint rendszeres úszással ráadásul késleltethető az öregedés, pontosabban nem jelentkeznek olyan korán annak kellemetlen velejárói. Az Indiana Egyetem kutatói versenyszerűen úszó férfiakat és nőket vontak be a vizsgálatukba, és összehasonlították egyes paramétereiket az átlagemberével. Az eredmények szerint az úszás rendszeres gyakorlása nemcsak éveket, hanem egyeseken évtizedeket is fiatalított. Talán nem mindenki edz olyan intenzitással, mint ők, de a szakértők szerint az úszás csekélyebb mennyiségben is hasznos.

 Mi az úszás 10 legfontosabb előnye?

Talán te is hallottál már arról, hogy a szakértők azt javasolják, hogy a felnőttek hetente végezzenek 150 perc mérsékelt vagy 75 perc erőteljes kardioedzést. Az úszás kiváló módja az egész test, azon belül is a szív- és érrendszer egészséges működésének. Egy óra belőle majdnem annyi kalóriát éget el, mint a futás, anélkül, hogy negatív hatással lenne a csontokra és az ízületekre.

1. Megdolgoztatja az egész testet

Az úszás egyik legnagyobb előnye, hogy valóban megdolgoztatja az egész testet tetőtől talpig, és növeli a pulzusszámot anélkül, hogy megterhelné a szervezetet. Ráadásul tonizálja az izmokat, erősebb leszel általa, és persze kitartóbb és jobb állóképességű.

Mindegyik úszásnem más-más izomcsoportra összpontosít, melyek közben a víz egy kisebb ellenállást biztosít. 

2. Nem csak az izmok dolgoznak közben

Miközben az izmaid jól edzenek, a szív- és érrendszered is jobban dolgozik. Az úszás megerősíti a szívet és a tüdőt. Az úszás annyira jó mindannyiunk számára, hogy a kutatások szerint még a halálozás kockázatát is csökkentheti. Az inaktív emberekhez képest az úszók halálozási kockázata mindössze a fele a nem sportolókénak. 

3. Alkalmas sérülésekkel, ízületi gyulladással és egyéb betegségekben szenvedők számára is

Az úszás biztonságos edzési lehetőség lehet azoknak, akik ízületi gyulladásban szenvednek, sérüléseik vannak, bizonyos testi fogyatékossággal élnek, vagy olyan egyéb problémáik vannak, amelyek megnehezítik a nagyon intenzív edzést. 

Az úszás még a fájdalmak egy részét is csökkentheti, vagy javíthatja a sérülések utáni felépülést. Egy tanulmány kimutatta, hogy az osteoarthritisben szenvedők az ízületi fájdalmak és a merevség jelentős csökkenésről számoltak be, és kevesebb fizikai korlátot tapasztaltak olyan tevékenységek után, mint az úszás és a kerékpározás.

4. Jó lehetőség asztmás betegek számára is

A beltéri medencék párás környezete az úszást kiváló elfoglaltsággá teszi az asztmás betegek számára. Nemcsak ez, hanem a sporthoz kapcsolódó légzőgyakorlatok is, mint például a lélegzet-visszatartás, segíthet kibővíteni a tüdőkapacitást. Egyes tanulmányok ugyanakkor azt sugallják, hogy az úszás növelheti az asztma kockázatát a medencék kezelésére használt vegyszerek miatt. (Beszélj az orvosoddal az úszás lehetséges kockázatairól, ha asztmád van, és ha lehetséges, keress olyan medencét, amely klór helyett sós vizet használ.)

A nyújtást ne felejtsd el utána
A nyújtást ne felejtsd el utánaalvarez / Getty Images Hungary

5. Előnyös lehet az SM-ben szenvedők számára is

A sclerosis multiplexben (MS) szenvedők is hasznosnak találhatják az úszást. A víz segíti a végtagokat edzés közben, és közben gyengéd ellenállást is biztosít.

Egy kutatás során a 20 hetes úszásprogram jelentősen csökkentette a fájdalmat az SM-ben szenvedőknél. Ezek az emberek olyan tüneteikben is javulást mutattak, mint a fáradtság és a depresszió.

6. Égeti a kalóriákat

Az úszás hatékony módja a kalóriaégetésnek. Egy átlagos méretű ember körülbelül 423 kalóriát égethet el vele óránként.

7. Javítja az alvást

Az úszás segíthet jobban aludni éjszaka. Egy tanulmány rámutatott, hogy álmatlanságban szenvedő idős felnőtteknél a résztvevők az életminőség és az alvás minőségének javulásáról számoltak be, miután rendszeres aerobedzést végeztek.

Az úszás az emberek széles köre számára elérhető, olyanok is végezhetik, akik például korukból adódóan nem vágnának bele más, megterhelőbb sportokba.

8. Javítja a hangulatot

A kutatók demenciában szenvedők egy kis csoportját értékelték, és hangulatjavulást tapasztaltak, miután részt vettek egy 12 hetes vízi programon. Az úszás és a vízi edzés nem csak a demenciában szenvedők számára előnyös pszichológiailag, kimutatták, hogy a testmozgás mindannyiunknál javítja a hangulatot.

Jobb lesz a kedved tőle
Jobb lesz a kedved tőleWe Are / Getty Images Hungary

9. Segít a stressz kezelésében

A kutatók egy úszócsoportot kérdeztek meg közvetlenül úszás előtt és után a tajvani New Taipei Cityben. A megkérdezettek majdnem fele számolt be enyhe depresszióról és a felgyorsult élettel kapcsolatos stresszről. Az úszás után 10% alá csökkent azoknak a száma, akik még mindig stresszesnek érzik magukat.

Bár ezen a területen további kutatásokra van szükség, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az úszás potenciálisan hatékony módja a stressz gyors enyhítésének.

10. Biztonságos terhesség alatt

Nemcsak a várandós kismamák, hanem a bennük növekvő magzataik is élvezhetik az úszás adta előnyöket. Állatokon kimutatták, hogy egy anyapatkány úszása megváltoztatta utódai agyfejlődését, de a témában további, nagyobb kutatásokra van szükség. Eltekintve a gyermek számára nyújtott potenciális előnyöktől, az úszás mindhárom trimeszterben végezhető tevékenység.

Modern idők - Ősi viselkedés avagy az emberi természet alapjai

 

A Femina Klub novemberi vendége Csányi Vilmos etológus lesz, akivel többek között arról beszélgetnek Szily Nórával, az est háziasszonyával, miért okoz ennyi feszültséget ősi, biológiai örökségünk a modern nyugati civilizációban.

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, kattints ide a vásárlásért!

Időpont: 2022. november 21. 18 óra
Helyszín: József Attila Színház

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra