Vajon tényleg egészségesebb a tengeri só? A tudomány utánajárt

GettyImages-1383763385

Bár eredetét tekintve alapvetően minden só a tengerhez köthető – a ma sóbányának számító területeket is tenger borította egykor –, kinyerését, külső és belső tulajdonságait tekintve ma számos változat létezik, amelyek közül a legtöbb már hazánkban is elérhető. Akárhogy is, a sófogyasztók között a tengeri só használói egy kicsit menőbbek a többieknél, és most kiderül, hogy mennyire okkal, vagy épp teljesen alaptalanul.

Annyit mindenki tud róla, hogy a só elsősorban kiemeli az ételek ízét, tartósít, és persze hatalmas mumus, legalábbis az egészségesnél nagyobb mennyiségben. Ezenkívül a benne lévő nátrium – a klórral és a káliummal együtt – a szervezet folyadékháztartását szabályozza, jelentős szerepe van az ingerületátvitelben, így az ideg- és izomműködésben, valamint a vérnyomás szabályozásában és egyes enzimek aktiválásában is.

A mesebeli királylány apja meggondolatlanul sértődött meg, amikor a lánya azt mondta neki, hogy úgy szereti, mint az emberek a sót, hiszen annak klórtartalma a gyomorban termelődő sósav alkotórészeként az emésztésben, a nátriumhoz, illetve káliumhoz kötött kloridion formájában a só-víz háztartásban játszik szerepet.

A tengeri só és a Himalája-só egyesek szerint több egyéb hasznos ásványi anyagot és nyomelemet is tartalmaz. A jódozott sót viszont egészen biztos, hogy azért vezették be, mert Magyarországon alacsony a víz és az élelmiszer jodidion-tartalma. Ez a nyomelemhiány pedig nemcsak pajzsmirigytúltengést, más néven golyvát okozhat, hanem súlyos esetben fejlődési rendellenességhez, testi és szellemi visszamaradottsághoz is vezethet. Nátriumszegény sóra csak arra érzékeny, magas vérnyomásos betegeknek lehet szüksége. Ha ezt mind tudta volna az öreg király, a mese szálai talán egészen másképp alakultak volna. 

A tudomány pedig volt olyan jó hozzánk, és utánajárt annak, vajon érdemes-e költenünk a tengeri sóra, vagy használhatjuk a legolcsóbb, leghagyományosabb változatot. 

Tengeri só: felhasználása, előnyei és hátrányai

A tengeri sót sós víz elpárologtatásával állítják elő. Az emberek szerte a világon a történelem előtti idők óta használták, és ma már sok konyhában megtalálható. A kulináris felhasználáson kívül a tengeri sót gyakran adják testradírokhoz, fürdőkhöz, italokhoz és számtalan egyéb termékhez. Vannak, akik úgy vélik, hogy egészségesebb, mint a többi só, és számos előnnyel jár, de kevés kutatás támasztja alá ezeket az állításokat.

Tengeri só vs. konyhasó

A tengeri só többnyire nátrium-kloridból áll, amely egy olyan vegyület, amely segít szabályozni a folyadék egyensúlyát és a vérnyomást a szervezetben. Mivel minimálisan feldolgozott, tartalmaz néhány ásványi anyagot, köztük káliumot, vasat és kalciumot. Ez az egyik oka annak, hogy táplálkozási szempontból gyakran jobbnak tartják az asztali sóval szemben, amelyet erősen feldolgoztak, és a tápanyagok nagy részét eltávolították.

A tengeri sóban lévő tápanyagok azonban csak nyomokban vannak jelen. Rendkívül nagy mennyiséget kellene fogyasztani belőle, hogy megközelítse azt a kálium-, vas-, kalcium- vagy magnéziummennyiséget, amelyekhez viszont könnyen hozzájuthatsz a teljes értékű élelmiszerek fogyasztásával.

A hagyományos só körülbelül 2300 mg nátriumot tartalmaz teáskanálnyi adagonként, míg a tengeri só 2000 mg nátriumot tartalmaz ugyanannyi adagban, tehát egy kicsit kevesebbet. Ennek azonban az az oka, hogy a szemcseméretbeli eltérések miatt kevesebb tengerisó-granulátumot lehet egy teáskanálba tenni, mint asztalit, és valójában nem tartalmaz kevesebb nátriumot, mint az asztali só.

Imbolygunk az egészséges sóbevitel határán
Imbolygunk az egészséges sóbevitel határánThomas Janisch / Getty Images Hungary

Ennek ellenére a legtöbb ember nem veszi észre ezt a különbséget, és a tengeri sót egészségesebbnek tartja, mint az asztali sót, mivel a túlzott nátriumfogyasztás összefüggésbe hozható a magas vérnyomásszinttel és a szívbetegségek fokozott kockázatával. 

Egyesek úgy gondolják, hogy több tengeri sót kell használniuk a főzéshez, hogy ugyanazt az ízt érjük el – ez sem igaz. Az asztali sóval összehasonlítva a tengeri só kevésbé feldolgozott, több nyomelemet tartalmaz, és nagyobb a szemcsemérete, ami megmagyarázza, miért tartalmaz teáskanalanként kevesebb nátriumot. Ezek a különbségek azonban nem teszik jobbá táplálkozási szempontból.

Lehetséges előnyök

Mivel a nátrium-kloridnak (sónak) számos fontos funkciója van a szervezetben, az optimális egészség megőrzése érdekében élelmiszerekből kell fogyasztani. Vannak, akik azt állítják, hogy a tengeri sónak számos további előnye is van. Ezek többségét azonban nem támasztja alá erős tudományos kutatás.

Íme néhány, a tengeri sóval kapcsolatos leggyakoribb állítások közül:

Hidratálás, vérnyomás

Általában a só segíthet fenntartani a megfelelő hidratációt és a vérnyomást. Mivel a nátrium létfontosságú szerepet játszik a folyadékegyensúlyban, ha nem jutunk elegendő mennyiséghez, az kiszáradáshoz vezethet, különösen nagy intenzitású edzés során. A megfelelő folyadékegyensúly a szervezetben az egészséges vérnyomásszint fenntartásához is fontos. Ezért a túl kevés vagy túl sok nátrium fogyasztása vérnyomásváltozásokhoz vezethet az étkezési sóra érzékenyeknél.

A tengeri só fogyasztása segíthet kielégíteni mindannyiunk nátriumszükségletét, de számos más élelmiszerből is hozzájuthatunk.

Emésztés

Egyesek úgy vélik, hogy a tengeri só langyos vízzel elkeverve elősegíti az emésztést.

A klorid szükséges a gyomorsav előállításához, a nátrium-klorid (só) pedig elősegíti a tápanyagok felszívódását és szállítását a belekben, miután azok az emésztés során lebomlanak. Ezért az elegendő só fogyasztása valamennyire elősegíti az optimális emésztést.

Egy tanulmány a sós víz ivásának hatásait vizsgálta 54 felnőttnél, akik kolonoszkópiára készültek. Az eredmények szerint azok, akik bizonyos jógatartásokat végeztek és 2 csésze (480 ml) 4,5 gramm sóval készült vizet ittak, a beavatkozás előtt székletürítettek. Nem világos azonban, hogy a sós víz önmagában milyen mértékben javítja a bél egészségét.

Míg a vízzel kevert tengeri só fogyasztása bizonyos esetekben elősegítheti az emésztést, a túl sok sós víz fogyasztása bizony ahhoz vezethet, hogy az ember túllépi az egészséges mennyiséget. A megfelelő nátrium bevitele más forrásokból a legtöbbeknél elegendő a normál emésztés fenntartásához.

A bőr egészsége és gyulladása

A tengeri sós fürdőről úgy gondolják, hogy csökkenti a bőr kiszáradását és gyulladását. A Nemzeti Ekcéma Alapítvány azt javasolja, hogy adjunk hozzá 1 csésze sót a fürdővízhez, hogy enyhítse az ekcéma okozta irritációt, amely állapot vörös, viszkető bőrrel jellemezhető. Nem világos azonban, hogy a sófürdők miként segítenek csökkenteni a bőrgyulladást, valamint hogy a tengeri sónak van-e konkrét hatása.

Egy száraz bőrű embereken végzett vizsgálat viszont úgy találta, hogy a Holt-tengerből nyert sóoldatban való fürdés növeli a bőr hidratáltságát, és csökkenti a bőr érdességét, összehasonlítva a csapvízben való fürdéssel. Ennek ellenére a kutatók a pozitív eredményeket a Holt-tengeri oldatban lévő magnézium mennyiségének, nem pedig a sótartalomnak tulajdonították. 

Sőt, egy másik tanulmány kimutatta, hogy a nátrium-klorid magasabb koncentrációja a szervezetben és a bőrben növelheti azon immunsejtek számát, amelyek a száraz és viszkető bőrrel összefüggő gyulladásos reakciókhoz vezetnek. 

Ezek az ellentmondó eredmények arra utalnak, hogy a tengeri sófürdők bőrirritációt javító képessége nagymértékben függhet a só ásványi összetételétől. A magas magnéziumtartalmú tengeri sók lehetnek a legjobb fürdők a bőrproblémákkal küzdők számára.

A túl sok só lehetséges hátrányai

Vajon ez tengeri sóval készült, vagy nem?
Vajon ez tengeri sóval készült, vagy nem?Creative Credit / Getty Images Hungary

A tengeri só ízesíti az ételeket, és jótékony, nem diétás felhasználása is lehet, de nem szabad túlzott mértékben fogyasztani. A tipikus nyugati étrend nagy mennyiségű magas nátriumtartalmú, feldolgozott élelmiszert tartalmaz, ám a nátrium túlzott fogyasztása magas vérnyomással, csontritkulással, vesekövekkel és egyéb egészségügyi problémákkal jár. Ezért még akkor is, ha a tengeri sót részesíted előnyben a többi sóval szemben, jó ha tudod, hogy ez nem kínál semmilyen különleges előnyt, és mértékkel kell használni, mint az összes többi sófélét.

Ezenkívül a vesebetegségben, magas vérnyomásban és szívelégtelenségben szenvedőknek különösen óvatosnak kell lenniük a tengeri só és más sók bevitelével kapcsolatban. 

A tengeri só tehát egy minimálisan feldolgozott sófajta, amely ízt ad az ételeknek, és különféle házi gyógymódokban használható. Hasznos, hiszen a megfelelő nátriumbevitel fontos a folyadékegyensúly, a hidratáció és az emésztés szempontjából, de szükségtelen tengeri sót fogyasztani, hogy az ember kielégítse nátriumszükségletét.

A tengeri só nem kulináris felhasználása, például a fürdőbe való hozzáadása ugyanakkor javíthatja a bőr egészségét, és egyéb előnyökkel is járhat. Összességében elmondható, hogy a tengeri sót sokféleképpen használhatod, de nem érdemes bármire gyógymódnak tekinteni, vagy sokkal jobbnak gondolni a többi fajtánál. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra