Óriási erdő, röpködő madarak, ugráló mókusok, lila elefánt – sok kedves, mesebeli figura, és ráadásul mind-mind olyan gyógyító gyermekintézmények falát díszíti, ahol általában lehangoló, fehér falak és klórszag fogadja a betegeket. Sarus-Zsivicza Diána felnőttként tapasztalta meg, milyen barátságtalan, lehangoló és nyomasztó körülmények között kell gyógyulniuk a kórházba kerülő gyerekeknek. Még ott, betegágyon eldöntötte, saját vállalkozása révén önként tesz azért, hogy az orvosi segítségre szoruló kis betegeket jobb kedvre derítse.
Mi motivált abban, hogy elkezdj olyan egészségügyi intézményeket dekorálni, ahol gyerekeket gyógyítanak?
Három évvel ezelőtt, 2020 januárjában közölték velem, hogy daganatos beteg vagyok, majd gyorsan kiderült az is, hogy áttétes rákom van. A műtétek miatt azon a nyáron, a Covid-járvány kellős közepén kórházba kerültem, ahol a kialakult szükséghelyzet miatt nekem épp a gyerekosztályon jutott hely. Ekkor tapasztaltam meg, hogy küllemében semmi különbség nincs az onkológia, a sebészet és a gyerekosztály között. Miután családi vállalkozásként már csaknem két évtizede irodadekorációval foglalkozunk, az jutott eszembe, hogy miért ne dekorálhatnánk ki egy kórházat is – emlékszik vissza Sarus-Zsivicza Diána, a Lollipop Nyomda és Reklám tulajdonosa, aki először a budapesti Péterfy Kórház gyermekosztályának falára álmodta meg a mesés dekorációt.
Az eltelt három évben több egészségügyi intézményt is barátságosabbá, szebbé tettetek. Ráadásul már nem egyedül végzitek az önkéntes munkát, hanem támogatókra is találtatok.
Miután befektettünk a kórházdekorálásba pár millió forintot, rájöttünk, hogy családi vállalkozásként ezt nem fogjuk tudni hosszú távon finanszírozni. A kezdeményezésünknek gyorsan híre ment, az orvosok egymásnak adták az információt, így sokan megkerestek minket, hogy nekik is segítsünk. Ekkor úgy gondoltuk, ahhoz, hogy eleget tudjunk tenni a kéréseknek, bővítenünk kell az adakozók körét. Támogatókra volt szükségünk, és olyan örökbe fogadókat kerestünk, akik vállalták, hogy adoptálnak egy rendelőt, egy várótermet, egy gipszelőt, amit mi ki tudunk dekorálni.
Egyelőre Budapesten szépítgetjük azokat a gyógyítóintézményeket, ahová gyermekek járnak, de megkerestek már minket a szegedi és a veszprémi kórházból is. Ahhoz, hogy itt is helyt tudjunk állni, keressük azokat a helyi támogatókat, akik segítségünkre lehetnének.
Nagy nehézséget okoz, hogy bővíthessétek a támogatók, együttműködő partnerek körét?
Szerencsére sokan vannak, akik hasonlóképpen gondolkodnak, mint mi, és segíteni szeretnének. A családi vállalkozásunk már 15 éve nyomdaként tevékenykedett, amikor elkezdtük a kórházdekorálást, voltak saját ügyfeleink, akiknek kiállító standokat, irodákat dekoráltunk, köztük voltak olyan nagyobb cégek, melyeknek volt lehetőségük örökbe fogadni a kórházi helyiségeket vagy az orvosi rendelőket. Őket kértük meg arra, hogy legyenek partnereink a támogatásban. Ahogy híre ment a kezdeményezésnek, már a támogatók kerestek meg minket.
Kiemelt időszaknak számít a karácsony, de a közelgő gyereknap is egy jó apropó lehet arra, hogy örömet okozzon a gyerekeknek azzal, hogy vállalja a költségét egy kórházi osztály vagy gyermekvizsgáló kidekorálásának egy cég.
Ki dönti el, hogy mikor és hol mi kerül a falra?
Fontos, hogy egyezzenek az elképzelések a támogató és az adományt fogadó intézmény részéről. A grafikát mi, a Lollipop Nyomda és Reklám készítjük, természetesen díjmentesen. Az egyeztetés úgy kezdjük, hogy először meghallgatjuk a támogatót, aki elmondja, hogy mit szeretne. A kórházak elképzeléseit az elmúlt években már nagyjából megismertük. A két elgondolás alapján megpróbálunk egy olyan látványtervet készíteni, amit utána mind a két fél elfogad. A munka során csak két költséget kell kifizetnie a támogatónak, a dekorost és az anyagköltséget.
Miután szigorú előírások és szabályok szerint működő egészségügyi intézményekbe kerülnek a falimatricák, szükség van speciális gyártási folyamatra?
Ugyanazzal a technikával, minőséggel és alapanyaggal dolgozunk a kórházakban és az orvosi rendelőkben is, mint az irodaházakban, standdekoráció alkalmával. Mi a piaci megrendeléseknél is környezetbarát technológiát alkalmazunk, például oldószermentes és vegyszermentes nyomtatóval dolgozunk. Az egészségügyi intézményekben ez követelmény, hogy ne legyen semmilyen vegyszer az általunk használt anyagokban, de ez már nálunk adott volt.
Milyen nagyságrendű támogatás szükséges a jótékony célú dekoráláshoz?
A kiinduló összegnek legalább nettó 250 ezer forintnak kell lennie. Felső határ nincs, eddig másfél millió forint volt a legnagyobb támogatás. Az adományozásból nem csak az intézmények profitálnak. A támogatóknak ez segít, hogy mindenkihez eljusson a hírünk, például egy PR-kampány megvalósítása keretében.
A kezdeményezés a nagy érdeklődésnek köszönhetően lassan túlnő a Lollipop keretein. Nem gondoltál még arra, hogy szervezeti formát öltsön a Kórházdekor?
Valóban még mindig a cégünk koordinálja a kórházak dekorálását. A folyamat jelenleg kicsit körülményes, hiszen a kórházak saját alapítványán keresztül zajlik a támogatás. Jelentősen egyszerűsítené a helyzetet, ha lenne egy saját alapítványunk, de ennek létrehozása rengeteg adminisztrációval járna, ezért még nem szántam rá magam. Pedig nagyon hasznos lenne, hiszen az alapítványon keresztül a segíteni szándékozó magánszemélyek támogatását is fogadhatnánk.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés