Ezért nem működik a konfliktuskerülés – és 5 tipp, hogy ne is legyen rá szükséged

GettyImages-1142012533

Rengeteg oka lehet annak, ha kerüljük a konfliktusokat. Gyakran ezek az okok a gyerekkorban keresendők: ha például a szüleink nem tudták megfelelően rendezni a vitákat, mi pedig visszük tovább a tanult mintát.

De az is lehet, hogy gyerekként megszoktuk, hogy magunkban kell tartanunk az érzelmeinket, mert a fiúk nem beszélnek róla, a lányok meg csak hisztiznek. Előfordulhat az is, hogy mérgező konfliktusokat tapasztaltunk a korábbi kapcsolatainkban, az ehhez kapcsolódó traumát pedig visszük tovább.

Miért nem megoldás a konfliktuskerülés?

A konfliktuskerülés valójában csak eszkalálja a problémát, több vitát generál a kapcsolatokban. Ha nem adunk hangot a problémáinknak, azok egyre csak nőnek, míg a legváratlanabb pillanatban ki nem robbannak belőlünk. Egy apróság, amit elnyomunk magunkban, pillanatok alatt olyan nagy lesz, hogy feloldhatatlannak érezzük az ellentéteket, így amikor rávesszük magunkat, hogy elmondjuk a problémát a partnerünknek, már haraggal és indulatosan tesszük.

Sok ember egyáltalán nem tudja, hogy hogyan kell beszélni az érzéseiről, hogyan kell meghallgatni a másik problémáit, milyen egy jó konfliktus. Egy jó konfliktusban meghallgatjuk a partnerünket, kritika nélkül kommunikálunk és közösen dolgozunk a probléma megoldásán. Kari Rusnak párterapeuta szerint a következő módszerek segíthetnek, hogy megtanuljátok hatékonyan kezelni a konfliktusokat:

  • Mindig a saját nevedben beszélj. A saját érzéseidet, problémáidat és igényeidet kommunikáld, amennyire tudod, egyértelműen.
  • Ne hibáztass, ne kritizálj és ne ítélkezz, amikor megosztod az érzéseidet. Ezek hatására a másik fél jellemzően visszatámad vagy védekezni kezd – és egyik sem viszi előre a beszélgetést.
  • Amikor a másikat hallgatod, próbálj ráhangolódni az érzéseire és észrevenni az ő nézőpontját.
  • Rendszeresen szánjatok időt komolyabb beszélgetésekre, így kisebb eséllyel halmozódnak fel bennetek a sérelmek és indulatok.
  • Ha végighallgattad a partneredet, próbáld összefoglalni és érvényesíteni az érzéseit. Ezután jöhet a szerepcsere, elmondhatod te is, ami téged bánt.

Ha azon kapod magad, hogy konfliktuskerüléssel küzdesz, érdemes szakember segítségét kérni. Ő nemcsak abban fog tudni segíteni, hogy hogyan fejezd ki és dolgozd fel az érzéseidet, de a hatékony kommunikációt és az egészséges konfrontálódást is elsajátíthatod.

Oszd meg másokkal is!
Mustra