Ez a fagyasztott zöldség mindig legyen otthon: a szívet és az emésztőszerveket is védi

GettyImages-1410244166

A zöldborsó rengeteg, a szervezet számára hasznos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, segíti az emésztést és a szív működését is, így érdemes belőle bespájzolni télre, és sokszor fogyasztani belőle. A szakemberek szerint ráadásul amiatt sem kell aggódnod, ha épp nincs kerted, és fagyasztott változatot kell venned belőle.

A zöldborsónak viszonylag alacsony a glikémiás indexe, magas rosttartalma révén pedig az inzulinrezisztensek számára is kimondottan jó választás. Remekül eltelít, sokféleképpen variálható, arra azonban figyelni kell, hogy a konzervváltozatok gyakran magas nátriumtartalmúak, érdemes fagyasztottat vagy alacsony sótartalmút keresni belőle a boltban.

A borsó gazdag káliumban, magnéziumban, K-vitaminban és karotinokban, amelyek segítik a szívműködést, és stabilizálják a vérnyomást, de bőven van benne sejtvédő és immunerősítő szelén, magas a fehérje- és élelmirost-tartalma is, amely védi az emésztőszervek egészségét is.

Mi a baj a fagyasztottal?

Időről időre felbukkannak olyan állítások, hogy a fagyasztott élelmiszerek nem olyan táplálóak, mint a friss élelmiszerek, de ez valójában nem igaz. Valójában a fagyasztás segít az élelmiszereknek idővel megőrizni a vitaminokat és az ásványi anyagokat, és sokkal jobb döntést jelentenek a konzervváltozatoknál. A philadelphiai székhelyű dietetikus, Emily Wundernak az összes elérhető fagyasztott élelmiszer közül kellett kiválasztania azt, amelyik szerinte a legjobb, legegészségesebb döntés.

A szakember azt javasolja, hogy mindig legyen fagyasztott borsó otthon, szerinte ez az egyik legtökéletesebb alapanyag.

Hol a borsó?
Hol a borsó?Eshma / Getty Images Hungary

„A fagyasztott borsó a keményítőtartalmú zöldségek egészségügyi előnyeivel rendelkezik, miközben növényi alapú fehérjeforrást is biztosít”

– emelte ki Wunder.

A fagyasztott borsó előnyei

Amellett, hogy magas a fehérjetartalma, a fagyasztott borsó többet kínál, mint a friss vagy a konzervfajták.  

Ezek tápanyagtartalma magasabb, mint a nem fagyasztottaké

Kutatások szerint a gyümölcsök és zöldségek az első betakarításkor a leggazdagabbak tápanyagokban, majd azok lassan lebomlanak, és a friss kedvenceink tápanyagot kezdenek veszíteni.

A friss borsót csúcsérettségben szedik le, majd blansírozzák és lefagyasztják. A blansírozási folyamat, amelynek során a borsót rövid időre forrásban lévő vízbe merítik, leállítja az enzimaktivitást, amelytől a romlás és az azzal járó tápanyagvesztés elkezdődne. 

Az ebben az állapotban történő lefagyasztása segít megőrizni a borsó frissességét és tápanyagtartalmát.

Akár egy évig is bírják

A zöldborsó általában öt-hét napig frissen marad a hűtőben, mielőtt romlani kezd. Ezzel szemben a fagyasztott borsó fagyasztóban tárolható, és 12 hónapon belül felhasználható.

Ilyen veszélyes helyzetek árán is érdemes szerezni belőle
Ilyen veszélyes helyzetek árán is érdemes szerezni belőleHenrik Sorensen / Getty Images Hungary

És bár a konzervborsó évekig eláll a kamrában, a konzerválási folyamat eltávolítja a tápanyagokat. A befőzés során a gyümölcsök és zöldségek magas hőmérsékletnek vannak kitéve, ami lebontja a hőre érzékeny vitaminokat és tápanyagokat, például a C-vitamint. A konzervtermékek adalékanyagokat is tartalmazhatnak, például sót és egyéb tartósítószereket.

Rostot biztosítanak

Egy csésze főtt borsó körülbelül 8 gramm élelmi rostot biztosít – ebből a tápanyagból az USDA iránymutatásai szerint többet kell bevinnünk.

„Ez egy jó adag rost, amely segít elérni a felnőttek napi 25–38 grammos ajánlott mennyiségét”

– folytatta Wunder.

A Mayo Klinika szerint a rostban gazdag ételek, például a borsó fogyasztása az emésztőrendszer egészségének javulásához, a koleszterinszint csökkenéséhez és a vércukorszint szabályozásához is hozzájárul.

A borsó kiváló vitamin- és ásványianyag-forrásként is szolgál, olyan hasznos összetevők is akadnak benne, mint például az A-, C-, K-vitamin, kálium, vas és magnézium. „És a borsó kevesebb szénhidrátot tartalmaz, mint a többi keményítőtartalmú zöldség, például a burgonya” – hangsúlyozta Wunder.

Hogyan főzzünk fagyasztott borsót a tápanyagok elvesztése nélkül?

Míg a fagyasztott borsó jó tápanyagforrás, ennek egy része elveszhet a főzés során. Egyes vitaminok vízben oldódnak, mások pedig hőérzékenyek. Egy 2018. áprilisi élelmiszer-tudományi és biotechnológiai tanulmány szerint a zöldségek, például a borsó forralása okozza a legnagyobb tápanyagvesztést.

Wunder szerint a gőzölés, párolás az egyik legkíméletesebb módja a borsó főzésének, ami megőrzi a tápanyagokat. Párolás után a borsót sütőben is süthetjük, piríthatjuk, vagy a tűzhelyen olajon vagy vajban megpiríthatjuk, de akár fogyaszthatjuk is egy nagy adag friss petrezselyemmel, bátrabbak néhány kocka sült baconnel elkeverve.   

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra